802.11g wifikaart vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

muman

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2008
Berichten
337
Ik heb een heel oud laptopje dat als muziekserver dient. Hij staat in de studiekamer een flink eind van de router en is draadloos verbonden. Zeker als het wat drukker is op het netwerk heeft de server moeite om flac bestanden te streamen, de speler in de huiskamer moet dan vaak bufferen. Mp3 is geen probleem. Het oude laptopje heeft BRCM1044 802.11g als wifi kaartje. Kan ik dat zonder problemen vervangen door een moderner kaartje? of kan ik een usb wifi kaart met antennes gebruiken? En is dat plug&play? Ik kan niet zoveel in de instellingen doen: het laptopje draait op Daphile, dat is een muziekserver op basis van linux maar ik kan niet 'onder de motorkap' bij linux komen.
 
Is een aansluiting op de netwerkkabel niet beter? Dan ben je zeker van ongestoorde muziek.
Hier in huis heb ik haast alle vaste apparaten op ethernet staan. Van de TV tot aan de stereoset. Het is wel wat kabels trekken, maar dat is vaak prima te doen.
 
Laatst bewerkt:
@Aar, ik heb wel zo'n setje voor via het stopcontact. Al jaren niet meer gebruikt omdat ze best erg warm worden. Maar kan het eens proberen weer. En vaste kabel leggen is lastig, is echt diametraal andere kant van de woning. Dus toch liever iets met wifi.
 
Zelf heb ik een Mesh systeem, waarmee je overal in huis goede ontvangst hebt. Dat werkt gedeeltelijk draadloos (de schotels) en met kabels vanaf de schotel naar de apparaten. Werkt als een zonnetje, en je hoeft geen kabels te trekken door het huis, wat soms echt niet altijd kan :).
 
Ik heb wifiversterkers van kpn op zolder (thuiswerkplek van mijn vrouw) maar niet op de tussenverdieping. Ik heb ook nog een ongebruikte range extender van tp-link. Die zou ik er nog tussen kunnen zetten misschien.
Maar blijft is dat de bandbreedte van het oude laptopje niet aan de moderne eisen voldoet.
 
De snelheid lijkt mij in ieder geval ook een probleem. Je bent theoretisch vijf keer sneller dan jou 54 Mb/sec met 802.11n maar het signaal komt ook dubbel zo ver, binnenshuis 70 en buitenshuis 150 meter (Wikipedia). Een WiFi Kaartje vervangen is moeilijk en de antenne draad is niet zondermeer bereikbaar.

Een adapter is zondermeer mogelijk. Zoek maar eens op Bol.com of iets dergelijks. De stick uit de advertentie van de link heeft bij de reviews de opdrachten staan om de driver te installeren. https://www.bol.com/nl/nl/p/vues-wi...gh=plpfK0sl3l7mxZ1MqeRJNw.2_18.33.ProductPage
 
Ja zo iets is interessant dan. maar ik heb geen idee hoe ik drivers moet installeren omdat ik niet bij linux op dat laptopje kan komen. De UI is helemaal ingericht als muziekserver, geen browser ook. Ik kan wel via andere laptop settings aanpassen. Niemand bekend met Daphile?


(Let wel dat het laptopje is een hp mini van misschien wel 30 jaar oud. (geen idee eigenlijk, een intel atom n270 geloof ik, hoe oud is dat?))
 
Ik lees in de reviews bij bol dat deze niet/ slecht werkt onder Linux. Ik ga even verder zoeken.
 
De driver die wordt meegeleverd doet het niet had ik gelezen maar keuze genoeg. Ja je moet wel opdrachten kunnen geven en Linux wordt overal voor gebruikt.
 
Je moet daphile zien als een headless mediaspeler. Het apparaat zelf is een mediaspeler en server in een. Bediening kan dan via een browser op een andere laptop.
Ik weet niet hoe ik dan onder de schil van de UI een Linux opdracht moet geven.
 
Dubbelpost zonder te melden????
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=31324
Hmmmmm.....

Tip:
https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=31324
Dus je moet kijken op welke Gentoo versie je systeem gebaseerd is en dan bij die Gentoo kijken welke Wifi hardware ondersteund wordt.
Iets over Wifi https://www.daphile.com/download/FAQ.txt
En
Mss is er en verborgen optie om bij een cmd venster te komen? Mss kun je met een key combi dan naar een "X Free" inlog venster om dan via cmd line een wifi te installeren als je er een vindt.
 
Ja dat ben ik ook in die dubbelpost. Herinnerde me ineens dat daar ook over daphile werd gepost. (Fijn dat hier nog een muziekliefhebber zit:D) Dus ik dacht laat ik het eens proberen. Inmiddels ook een mail naar Daphile zelf gestuurd. In daphile heb ik nog gevonden: 'broadcom proprietary firmeware' ; firmware installed for B43 kernel driver. Google brengt me naar deze weibsite maar nu ben ik echt een leek hier. Staan hier specs waar een wireless adapter aan moet voldoen om probleemloos te kunnen werken met daphile?
 
Tip: Meld zoiets wel dan kan er mee gekeken worden.

Tav het probleem: Probeer ff iemand lokaal te krijgen, das tig keer handiger dan via hier als je geen enkele ervaring er mee hebt.

https://wireless.wiki.kernel.org/en/users/Drivers/b43#Supported_devices
Die code is er alleen voor om te zien wat je als Wifi hardware hebt. Kan ook handig zijn om iig te weten.
Code:
[COLOR=#333333][FONT=Consolas]lspci -nn -d 14e4:[/FONT][/COLOR]
Vervolgens zul je er toch een uit dat lijstje moeten kiezen die compatibel is.
Er is een kansje dat het out of the box werkt, maar mijn ervaring met Linux is dat het zo meestal niet werkt en je bijv iets moet installeren of een module telkens laten laden.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan