Koppen niet uitvouwen tijdens openen in Word.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert Smidt

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2009
Berichten
901
Beste Forumleden,

Ik heb een vraag over in- en uitvouwen van koppen in Word.

Wanneer ik een document sluit en opnieuw open, worden de koppen standaard uitgebreid (uitgevouwen). Mijn verzoek of het mogelijk is dat zowel de ingevouwen als de uitgevouwen koppen bij het openen van het document gelijk zijn zoals ik deze voor het laatst was toen ik het document heb opgeslagen?

Alvast heel hartelijk dank.

Robert
 
Ik snap je vraag niet, tenzij je het hebt over de Overzichtsweergave hebt. In de andere weergaven zie je gewoon wat je hebt getypt, en dat is: je tekst :). Dus leg even uit wat je nu precies wilt.
 
Sorry voor de late reactie.

Als je in Word via "Stijlen" een kop aanmaakt, bijvoorbeeld Kop1, Kop 2 enz. dan plaatst Word naast, de koptekst, een zwart driehoekje. Wanneer je daar op klikt, verschijnt of verwijderd de tekst die daar onder staat. Als je met de rechter muisknop op de koptekst klikt verschijnt er een menu waaronder: uitvouwen en samenvouwen. Je kunt er dan voor kiezen of je deze individueel uit- en/of samengevouwen wilt hebben, of dat je alles uit- of samengevouwen wilt hebben.

Mijn vraag is: ik wil selectief bepaalde kopjes uitgevouwen en andere kopjes samengevouwen hebben. Zodra ik het document ga opslaan en deze vervolgens weer open, dan staan alle kopjes weer op uitgevouwen. Echter, wil ik dat deze op dezelfde wijze wordt geopend zoals ik deze ook opgeslagen heb.

Ik hoop dat ik het probleem nu iets duidelijker heb kunnen verwoorden.
 
Een voorbeeld document hier plaatsen is wellicht handig?
 
Hier volgt een testbestand.

Toen ik het bestand had opgeslagen stond er:
1. Onderwerp A
Bla die bla die bla

2. Onderwerp B

3. Onderwerp C


Toen ik het vervolgens opende stond er:

1. Onderwerp A
Bla die bla die bla

2. Onderwerp B
Bla die bla die bla

3. Onderwerp C
Sub onderwerp C.1
Bla die bla die bla

Hoe kan ik Word instellen dat zodra je het document opent je het zelfde in beeld in krijgt als toen ik het had opgeslagen?
 

Bijlagen

  • Test bestand.docx
    13,7 KB · Weergaven: 21
Bedoel je iets als dit?
 

Bijlagen

  • Test bestand.docx
    15,2 KB · Weergaven: 20
Ik geloof dat we al mooi in de buurt komen van mijn verzoek. Alleen zie ik dat in jouw document alleen onderwerp C uitgevouwen is nadat ik deze heb geopend. Hoe moet ik handelen wanneer ik bijv. alleen Onderwerp A heb uitgevouwen en deze vervolgens ga opslaan en vervolgens weer open?
 
Ik heb wat varianten in de tekst gemaakt en dat vervolgens opgeslagen. Je kunt dat, als je weet hoe (;)) uiteraard zelf aanpassen. Dus bij deze de uitleg!
Om te beginnen: er zijn twee oplossingen, die wel een verschillend effect hebben. De techniek is daarbij wel hetzelfde.

Oplossing 1: aanpassen per kop.
De meeste alinea stijlen hebben een eigenschap waarmee je het in- en uitklappen kan regelen. Je had de werking van het driehoekje al ontdekt, maar er is nóg een instelling waar je moet kijken. Als je rechtsklikt in de kop, en dan op <Alinea>, kom je in de alinea-instellingen van die specifieke kop terecht. Hier zie je bovenin een selectievakje <Standaard samengevouwen>. Hiermee stel je in of die alinea ingeklapt moet zijn bij openen, of uitgeklapt. Dat is dus wat ik bij een aantal koppen in jouw document heb gedaan, en waardoor tekst dus is ingeklapt (vinkje staat aan) of uitgeklapt (vinkje staat uit).
Deze werkwijze kan nogal omslachtig zijn als je een groot document hebt met veel koppen, en je wilt ze allemaal ingeklapt hebben. Wel is deze werkwijze handig als je een document hebt met ingeklapte tekst, en bepaalde alinea's uitgeklapt wilt presenteren, zoals een inleiding en een samenvatting.

Oplossing 2. De tweede optie werkt op alle koppen van een bepaalde stijl. Hierbij zorg je ervoor dat bijvoorbeeld alle alina's met Kop 2 standaard zijn ingeklapt. Hierbij hoef je dan verder niks te doen aan je tekst, zodra je het document opent, is alle tekst die bij de kop hoort automatisch ingeklapt. Hierbij doe je eigenlijk hetzelfde, maar dan op Stijlniveau. Je opent dan het menu Stijlen, bijvoorbeeld door de cursor in een alinea met Kop 2 te zetten, en dan in het palet Stijlen Kop 2 te wijzigen. Je klikt dan eerst op de knop <Opmaak> en vervolgens op <Alinea...>. Je komt dan in hetzelfde menu als bij oplossing 1, en ook hier bepaal je dus weer met het vinkje van <Standaard samengevouwen> of de tekst bij die stijl samengevouwen moet zijn of niet.

Uiteraard werken de twee oplossingen ook samen: met het Stijlen menu bepaal je de algemene document instelling. Op paragraafnive bepaal je vervolgens welke koppen/alinea's anders moeten worden opgemaakt. Dus als je de tekst bij Kop 2 standaard verbergt, kun je handmatig een aantal alinea's tóch laten zien, door daar via de werkwijze van optie 1 de tekst te laten zien.

Hopelijk heb je hier genoeg informatie aan :).
 
OctaFish (ik noem je maar even zo) super bedankt voor jouw uitvoerige en begrijpelijke uitleg, dit had ik nooit zelf ontdekt en ben hier heel blij mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan