• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celwaarde vergelijken met waardebereik in een tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pim83

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2023
Berichten
3
Goedemiddag, Ik zit met het volgende voorbeeld waarvoor ik de Excel formule niet aan de praat krijg op een nette manier. Ik vrees dat ik de benodigde formules niet ken om dit netjes te doen, of de tabel met basisgegevens anders moet opmaken.

Het probleem met voorbeeld:

In een werkblad met basisgegevens staan rentepercentages en bijbehorende risicoklassen.
In een ander werkblad staat een overzicht van hypotheek gegevens.
Bij aflossingen daalt de verhouding tussen schuld en waarde. Hierdoor kom je in een andere risicoklasse uit.

Doel is om in het tweede werkblad op basis van een celwaarde over de verhouding schuld / waarde te bepalen welke risicoklasse uit de tabel met basisgegevens hierbij hoort en deze terug te geven.

Bijgevoegd een voorbeeld mt toelichting waarbij ik de hele opzet in 1 werkblad heb geplaatst.

Op basis van de waarde in kolom K wil ik de Risicoklasse vaststellen met gebruik van de tabel B4:D11 om deze weg te schrijven in kolom L.

En dit zonder een hele reeks ALS en EN functies te combineren of allerhande hulpkolommen moet toevoegen..... Dat moet slimmer kunnen maar ik krijg het niet voor elkaar ;-)

Alvast hartelijk dank voor de bijdrage
 

Bijlagen

  • Vergelijking cel met een waarde of waardebereik in een tabel.xlsx
    13,5 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
In denk dat het met een combi van Index en Vergelijken wel zal moeten lukken, maar plaats even een voorbeeldbestandje.
 
Bijlage toegevoegd

Excuus, ik dacht dat ik dat bij het posten al gedaan had. Bij deze is de bijlage alsnog toegevoegd aan de vraag
 
Probeer deze eens:

PHP:
=INDEX($D$18:$D$25;VERGELIJKEN(K3;$C$18:$C$25;-1))
 
Dat werkt inderdaad mooi. Snap nu eindelijk de -1 en 1 in de vergelijken functie... :thumb:

Hartelijk dank
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan