• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Erg lastige formule (bestand betreft fictieve persoonsgegevens)

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansCor

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2023
Goedemorgen allemaal,

Ik zit met een (voor mij) erg lastige formule en ik hoop voor de profs op dit forum dat dit niet erg lastig zal zijn.

Waarom:
  • Wij hebben medewerkers in dienst die op diverse locaties werken gedurende de dag. Na 5,5 uur aaneengesloten arbeid moeten wij 0,50 uur pauze registreren in het systeem. Dus stel iemand heeft tussen een dienst 15 minuten reistijd, dan hoeft er geen pauze geboekt te worden. Geldt echt enkel voor diensten langer dan 5,5 uur, dus ook als iemand 5,5 uur werkt en dan niet meer, dan hoeft het ook niet. Omdat deze medewerkers geen vast rooster hebben, kunnen wij dit dus niet vast in het systeem zetten en elke week 300 medewerkers doorlopen stuk voor stuk is ook teveel werk.

Doel van de formule:

• Een formule die door te trekken is en die bijvoorbeeld groen wordt als er pauze geboekt moet worden of de tekst geeft "pauze boeken" of iets in die richting. Het doel van de formule is dus enkel en alleen signaleren dat bij een medewerker op een dag pauze geboekt moet worden. Het voordeel is dan dat onze PZ enkel hoeft te selecteren op waar de formule aangeeft dat er pauze geboekt moet worden. Dit scheelt iedereen doorlopen.

Wat is lastig:
  • De formule dient rekening te houden met de dagen van de week. Dus enkel per dag de melding maken van wel of niet pauze boeken. De formule moet dus niet op de eindtijd van maandag, doorgaan met de begintijd van dinsdag. In mijn bijlage onder de titel dag staat getal 1 voor maandag, 2 voor dinsdag, 3 voor woensdag, 4 voor donderdag, 5 voor vrijdag, 6 voor zaterdag en 7 voor zondag.
  • In het bestand is kolom K "aanvangstijd" + kolom M de eindtijd van de dienst. Maar dit hoeft dus niet te betekenen dat de dienst erna aansluitend is. Daar kan dus tijd tussen zitten. De uren zijn als volgt: 0,25 is 15 minuten, 0,50 is 30 minuten, 0,75 is 45 minuten, 2,75 is 2 uur en 45 minuten etc.
  • Het allermooiste zou zijn als de formule ook "ziet" (net als bij herkennen van de dag), wanneer er over wordt gesprongen naar een nieuwe medewerker en dan overnieuw begint met tellen.

Uitleg bijlage:
  • Ik heb het bestand qua kolommen en gegevens precies zo gelaten als het systeem het uitdraait.
  • Relevante kolommen voor mijn vraag zijn kolom: D, E, F, G, K en M.
  • Niet relevante kolommen zijn: A, B, C, H, I, J, L, N, O en P. Deze zijn namelijk niet nodig voor de formule.

Bij voorbaat hartelijk dank voor de hulp en hopelijk is dit voor iemand hier een simpele opgave.

Fijne dag!

Met vriendelijke groet,

Olaf

Bijlagen

De lap tekst maar het voor mij niet gemakkelijker. Denk dat de complexiteit van de formule wel mee gaat vallen.

Wil je in je voorbeeld eens aangeven welke cellen welke kleuren moeten krijgen of melding moeten geven, en waarom?

Goedemorgen Alex,

Dank voor de reactie en mooi dat het waarschijnlijk meevalt. Excuus alvast, want korter dan onderstaand kan ik het niet schrijven:d

De gegevens waar de formule op gebaseerd moet zijn staan in kolom D, E, F, G, K en M.

1. Er moet een formule komen in kolom R die aangeeft dat er pauze geboekt moet worden bij een medewerker. Wij moeten bij elke medewerker die langer dan 5,5 uur aaneengesloten werkt pauze registreren in het systeem.
2. Dit moet per dag berekend worden, per medewerker, dus de formule dient rekening te houden met het overspringen naar een nieuwe dag en het overspringen naar een nieuwe medewerker (zodat het rekenen opnieuw begint bij een nieuwe dag en-/of medewerker)
3. Enkel een melding dat we pauze moeten boeken is voldoende, als een dag + medewerker voldoet aan bovenstaande 2 punten.

Dankjewel voor de moeite!

Onbeantwoord:

Wil je in je voorbeeld eens aangeven welke cellen welke kleuren moeten krijgen of melding moeten geven, en waarom?

Goedemiddag SNB,

Dank voor je bericht.

Er zijn geen cellen in het bestand die een kleur moeten krijgen. De formule die moet komen in kolom R, moet iets (kleur of tekst) gaan aangeven mits medewerker, dag etc. voldoen aan de genoemde uitgangspunten.

Lees svp de vraag van @Alex nog eens rustig opnieuw.

@Olaf
Jij kent de bewuste uitgangspunten. Jij schrijft: "Een formule die door te trekken is en die bijvoorbeeld groen wordt als er pauze geboekt moet worden of de tekst geeft "pauze boeken" of iets in die richting." In post 5 herhaal je dit.

Je schrijft ook: "Er zijn geen cellen in het bestand die een kleur moeten krijgen." Dat is contradictio in terminis.

Goedemiddag allemaal,

Dank voor de feedback, maar in mijn eerste bericht staat alles wat ik voor mijn gevoel moet melden om tot een oplossing te komen. Ik weet helaas niet hoe ik dit korter krijg, zonder dat de bedenker van de formule zaken over het hoofd ziet. Er zijn namelijk nogal wat variabelen.

Ik dacht dat met de vraag (kleur) de al ingevulde cellen bedoeld werd. Over welke nieuwe cellen kleur moeten krijgen is ook afhankelijk van wat de maker van de formule bedenkt (kleurtje is een optie). Het kan net zo goed een tekstje zijn met "pauze boeken" of iets anders om een signaal te geven dat een medewerker op een bepaalde dag pauze geboekt moet krijgen.

Ik begrijp dat het lastig is om te begrijpen wat ik bedoel, dus mocht het met bovenstaande berichten niet lukken, dan zal ik het topic sluiten.

De informatie die je nodig hebt staat in D, G, K en M. E en F bevatten alleen informatie die mensen nodig hebben om te herkennen welke info het is. Excel heeft genoeg aan een (uniek) gegeven zoals personeelsnummer.

je hebt overigens meer dan 2 punten waar aan voldaan moet worden
- er moet namelijk ook nog voldaan worden aan het feit dat 2 diensten aansluitend moeten zijn, als iemand een (korte) pauze heeft tussen twee diensten dan hoeft het niet.

Ik heb ervoor gekozen om in een eerste opzet te werken met 4 hulpkolommen. als de deel formules kloppen kunnen ze in elkaar geschoven worden tot 1 formule. Al denk ik niet dat je ontkomt aan de kolom Eindtijd als hulpkolom.

Bijlagen

Goedemiddag Roel,

Hartelijk dank voor de reactie. Dit is precies wat ik bedoel en indrukwekkend dat je dit zo snel hebt gebouwd met beknopte info.

Ik zie volgens mij maar 1 dingetje die iets anders moet. Als ik kijk bij personeelsnummer 750 en dan op dag 1 (maandag) dan geeft de formule in cel T19 "pauze plannen" aan, maar doordat er tijd tussen de dienst zit en de 5,5 uur niet aaneengesloten is zonder onderbreking, is er geen pauze nodig. Is dit nog in de formule op te nemen?

Ach ja, heb wel vaker iets met planningen gedaan dus de gaatjes in de info waren wel in te vullen met inschattingen.

Ik zie wat je bedoeld, met persoon 750 en dag 1. Ik heb de formule in kolom R (tijd tussen diensten) aangepast omdat het ja antwoord onlogisch was en ook de sommenals formule in totale werktijd dag.
nu wordt er wel goed rekening gehouden met meer dan 5,5 uur maar geen aangesloten dienst

Bijlagen

Helemaal top! Dit ziet er goed uit!

Ik ga het uitgebreid testen en bekijken, maar voor nu hartelijk dank voor de snelheid en je hulp!

Goedenavond Roel,

Nogmaals hartelijk dank voor je hulp. We hebben ontzettend veel aan de formule en het scheelt bakken met werk.

Ik loop alleen nu tegen een situatie aan, waar de formule niet helemaal blijkt te kloppen en zie niet 1,2,3 waar dat nou aan ligt. Ik heb een Excel voorbeeld toegevoegd met 2 situaties in dit bericht.

Enig idee wat het kan zijn?

Dankjewel en een fijne avond!

Bijlagen

Hans, wat doe je als een medewerker 1 minuut tussentijd heeft gehad bvb
4,5 uur werken
1 minuut pauze
en weer 4,5 uur werken

en wat als iemand 24 uur aaneen doorwerkt? (dat kwam in mijn werk regelmatig voor)

Laatst bewerkt:
Goedemorgen Sylvester,

Dat zou een drama zijn haha. Gelukkig komt dat in ons werk nooit voor en houden wij ook bewust rekening met diensten van mensen.

Goede vraag.

Dat is niet erg gezien de signalerende rol van de formule. Mochten wij 2x pauze zien, dan wordt dat door ons goed geboekt.

Helaas werken wij nog met een systeem waar dit niet automatisch gaat.

De formule van Roel is perfect en een zeer grote hulp, alleen er lijkt een kleinigheidje in te zitten, waardoor het in sommige gevallen scheef loopt.

Dat ziet er veelbelovend uit Sylvester. Hartelijk dank hiervoor, wordt gewaardeerd!

Ik ga het even doortesten op een volledig bestand (goed gefilterd) met 300 medewerkers en laat daarna wat van mij horen.

Goedemorgen Sylvester,

De formule is getest op een volledige week en werkt erg goed. Ik wil je hiervoor hartelijk bedanken en top dat je hier tijd hebt ingestoken.

Vraagstuk opgelost en ik sluit de vraag af.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan