HDD ext4 clonen naar SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

kostenzer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 jun 2007
Berichten
2.474
Hallo,

Moet ik hiervoor bij het Windows of Linux forum zijn? Ik heb een Windows 10 desktop.
Ik heb in iedergeval 2 schijven van 2TB. De bron HDD schijf is voor pakweg 70% gevuld. Deze wil ik clonen naar een 2TB ssd.
Welk programma kan ik hiervoor het beste nemen? Na zoeken op internet zou dat gparted moeten zijn. Ik heb er in een zeer grijs verleden al eens mee gewerkt.
Of zijn er betere programma's?
Wat gaat sneller, via USB3 of in de desktop met SATA?
Is er globaal aan te geven hoe lang dat met USB3/sata gaat duren?
Alvast bedankt

Rob
 
Voor Linux gebruik ik inmiddels al een paar jaar Foxclone.

https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=315557
Als Foxclone in de forum zoekfunctie typt vind je die ervaringen zo.
Ik zou het van SATA naar SATA doen, das toch het snelste.
Een 500 GB SSD naar en andere SSD gaat da hier ruim binnen een kwartier.
Heb het nog maar weinig via USB3 gedaan, heb SATA kort bij de hand.
 
Hier is de laatste shareware versie van Minitool die functioneel is, dus niet updaten wanneer dat door het programma wordt aangeboden. Kies gewoon voor schijf kopiëren. https://www.dropbox.com/s/u72xvbuoxvza8br/pw10-free.exe?dl=0

Zoiets kan zeker niet met USB. Dat zou in uw geval een dag of langer duren en je mag de datastroom bovendien absoluut niet verstoren dus de kabels en de schijven moeten echt onaangeroerd blijven, wat via USB stekkers moeilijk is. Klonen via SATA zal drie uur duren per Terabyte schijfruimte (beschreven of leeg), als er een traditionele en dus langzame harde schijf bij is betrokken. Let er op, dat het klonen begint onder Windows maar dat er binnen het kwartier wordt gevraagd voor toestemming om de computer opnieuw op te starten. Het heeft dus nog een gebruikers actie nodig.

Een kloon wil wel eens niet opstartbaar zijn. Draai dan de Windows installatie, zonder voor reparatie te kiezen, tot de keuze komt van in welke partitie, dus na de landenkeuze. Setup heeft dan automatisch het kunnen booten gerepareerd.

Een kloon kan beter niet samen met het origineel in verkenner gebruikt worden heeft de ervaring geleerd.

Wilt u later gaan klonen voor backups, geef de partities dan tijdelijk duidelijke namen in verkenner, om bron en doel goed te onderscheiden.
 
@route99
Nee ik heb geen linuxmachine maar wel een boot usb stick voor gparted.

@Alfred 2
Minitool krijg ik niet gedownload via je link. Versie 10 heb ik nog ergens op mijn schijf staan, niet geinstalleerd. Ik probeer eerst versie 12.6 te krijgen. Lijkt me niet zo moeilijk.

Dan jullie bevestigden wat ik al dacht. Via SATA is het snelst. Bedankt voor de bevestiging.

Nu nog even kijken wanneer ik ga klonen. Het is de schijf van mijn kabel tuner/ontvanger die ik wil klonen. Even kijken wanneer deze even niets te doen heeft.:D
Mvg
Rob
 
@route99
Nee ik heb geen linuxmachine maar wel een boot usb stick voor gparted.
Die Linux PC heb je ook niet nodig. Op de website van de link die boven staat kon je lezen dat er een Foxclone iso te downloaden valt en die zet je bijv met Rufus op een USB stick en je kunt je Windows PC er mee booten waar je die kloon mee wilt maken.

Ik kon Foxclone die met een icoon op de desktop staat als je Foxclone vanaf USB stick geboot hebt, direct opstarten en de interface voor klonen is zo duidelijk dat er hier geen handleiding nodig was.
Dat de schijven onder Linux anders heten dan onder Windows zal bij je bekend zijn als je GParted al kent.

Met GParted had ik vroeger af en toe nog wel eens dat een schijf niet bootable was en er een repair gedaan moest worden. Met Foxclone heb ik dat nog steeds niet meegemaakt.

Foxclone heeft me ook een keer geholpen met een eMMC schijf (meestal op het moederbord gesoldeerd), die kreeg ik met Aomei Backupper Free niet gekloond, met Foxclone was het zo gedaan.
Voor Linux systemen gebruikte ik eerder Ghost for Linux (G4L), wat Spartaans in het gebruik maar werkte ook altijd en daarvoor Clonezilla maar die liet me een paar keer in de steek bij een controle.
Foxclone en haar prima interface vind ik een prima aanwinst.
 
Laatst bewerkt:
@route99
Er van uitgaande dat je als Mega Honourable Senior Member toch wel wat verstand van deze zaken hebt :p zal ik foxclone als eerste proberen. Dat zal begin April worden, eerder heb ik niet echt tijd. Het is toch leuk om weer eens met linux bezig te zijn.
Bedankt voor je uitleg.
Nu even achter Foxclone aan........
 
Had toch niet genoeg geduld en ben aan de slag gegaan.
Helaas, Foxclone leverde me foutmeldingen op. Die heb ik een een bestandje gezet op de boot usb stick, maar kan het nergens meer terug vinden. Het was de bedoeling het hier te plaatsen.
Toen maar minitools genomen.
Dat werkte prima en na een kleine 6u waren de 2TB overgezet op de SSD. De kopie diet wat hij moet doen: Werken!
Dus missie geslaagd en bedankt voor de tips.
mvg
Rob
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan