• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Database / tabel / records creëren in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

DOP2014

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2014
Berichten
16
Beste forumleden,

Ik wil voor een simulatie verschillende data (bronnen) combineren. Voor het deel dat niet uit een database komt zoek ik een methode om 'data' te genereren o.b.v. een aantal gegevens.

Nu wil ik dat praktisch met Excel proberen, maar in mijn zoektocht kan ik (nog) geen passend antwoord vinden op mijn vraagstuk.
Ter verduidelijking zie het bijgevoegde Excelbestand.

Uitleg:

Ik heb een set aan orders met gegevens over start en eind en het te produceren volume over de periode die ik lineair verdeel. Nu wil ik graag een set records creëren in tabelvorm. (zodat ik dat later handig kan combineren met twee andere databases)
Als 1e stap lukt het mij wel om het volume in de tijd uit te rekenen. Zie daarvoor de uitkomst in kolom J t/m AG. Hoe zou ik deze data (dmv formules/script) kunnen omzetten naar een tabelvorm zoals weergegeven vanaf rij 17?
Of wellicht zijn er mogelijkheden om de data in één keer om te zetten. Graag jullie tips en/of suggesties hoe ik dit kan aanpakken?

Met vriendelijke groet,
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    14,3 KB · Weergaven: 10
Met Power Query is dat niet zo ingewikkeld.

In het kort: tabel selecteren > gegevens uit tabel inlezen (menu gegevens) > paar stappen instellen (kun je zien in PQ zelf) om data beetje op te schonen > draaitabel opheffen voor geselecteerde kolommen (optie in PQ) > nulwaarden eruit filter > klaar.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (AC).xlsx
    28,3 KB · Weergaven: 13
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan