Draadloos netwerk niet zichtbaar op desktop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopra

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 okt 2003
Berichten
1.897
Beste mensen, hier weer 'ns een vraagstuk.

Heb t.b.v. m'n printer een afzonderlijke netwerkverbinding aangemaakt.
Deze verbinding is probleemloos zichtbaar en te gebruiken op laptop en via smartphone, echter op m'n desktop niet.

Desktop is standaard verbonden via LANkabel/Ethernet.
Daarnaast heb ik ook WIFI beschikbaar:

Wifi.jpg

Bij het inschakelen van de 1e adapter WiFi (waarom 2 soorten eigenlijk, net als Ethernet?) zag ik heel kort het netwerk in de lijst verschijnen, maar hij was ook heel snel weer verdwenen.

Vraag: waarom ziet ie dit netwerk niet en hoe kan ik dit structureel voor elkaar krijgen? Printen via desktop werkt alleen via deze verbinding, vandaar.
 
Laatst bewerkt:
Eerste stap lijkt mij ook de wifi verbinding te activeren. De computer kan verbinding maken via ethernet, maar de printer heeft wifi nodig.
In je bijgevoegde afbeelding is wifi uitgeschakeld.
 
Een WiFi printer koppel je aan het netwerk, niet aan een pc.
Als de printer zichtbaar is in je modem/router moet je gewoon deze ook op de vaste pc kunnen gebruiken, de router zorgt dan voor het (draadloze) netwerkverkeer richting de printer.
Bij mijn weten is het niet mogelijk om binnen één OS zowel een bekabelde en draadloze verbinding tegelijkertijd te gebruiken.
 
De verbinding is dus niet zichtbaar ;-)

BTW als eerder vermeld in gerelateerde topic: het is tegenwoordig dus wel mogelijk om zowel draadloos als bedraad een printer in een netwerk te gebruiken.


Edit mod:
@Chapro,
Om ons wat werk te besparen:
- Graag alleen een nieuwe reactie aanmaken wanneer er reeds gereageerd is op je laatste reactie. Dit voorkomt onnodig berichten moeten samenvoegen om het onderwerp overzichtelijk te houden.
- Vervolgens is de titel van je onderwerp het probleem dat je draadloos netwerk niet te zien is op de desktop. Volgens mij is dit niet het probleem waar je een oplossing voor zoekt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb een desktop PC zonder wifi en verbind idd de printer aan de router via wifi omdat die via de router gaat, meeste desktops hebben niet eens wifi.....

Daarnaast is het voor een pc of/of, of bedraad of wifi.
 
Om welke printer gaat het hier?
 
De verbinding is dus niet zichtbaar ;-)



De verbinding is dus niet zichtbaar ;-)

BTW als eerder vermeld in gerelateerde topic: het is tegenwoordig dus wel mogelijk om zowel draadloos als bedraad een printer in een netwerk te gebruiken.




Beste Mod/Dorado :eek:

Ik meende juist overzichtelijk bezig te zijn door te reageren op 2 reacties in 1 bericht.

Verder kies ik m'n onderwerptekst altijd vrij nauwkeurig uit, zodat het ook voor andere zoekenden goed te vinden is. Het is dus inderdaad zo dat m'n, voor de printer speciaal aangemaakte netwerk (de naam) niet te zien is via m'n desktop netwerkverbindingen. Alle andere wel: de standaard netwerkverbinding, de booster netwerkverbinding en de gast netwerkverbinding.

Om welke printer gaat het hier?

Het gaat nu om de Canon Pixma MG3650S.
Maar met de HP Envy 4505 had ik dit probleem ook (achteraf bezien).

Trad op een gegeven moment op (vermoed qua upgrade netwerksnelheid). Kon toen nog via laptop en smartphone printen, dus me verder niet in verdiept.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Grote vraag blijft nu, hangt de printer in het LAN/WIFI netwerk of niet, dat moet namelijk wel als je er probleemloos gebruik van wilt maken, je hoeft dus slechts eenmaal de printer toe te voegen in het netwerk en ALLE apparaten die toegang hebben tot je netwerk (en over de juiste driver beschikken) kunnen dan gebruik maken van de printer.

Heb sinds 2018(ja, zo oud is die dus al) ook een MG3650 in het netwerk hangen en die werkt probleemloos met alle pc's, smartphones en tablets (heb er ook nog een Pixma TS5150 bij).
Heb je ook de juiste installatie volgorde aangehouden, als je dat niet doet is het vragen om problemen.
https://ij.manual.canon/ij/webmanua...ml?lng=nl&type=setup&mdl=MG3650S&area=eu&os=w
 
@maestro12

Als je m'n vraag (topic) leest, dan zal dit toch een antwoord moeten opleveren. Hij is inderdaad al oud zeg! Dat had ik dus niet verwacht bij aankoop. Staaltje misleiding van betreffende site....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ik ga kijken!

Met betrekking tot je suggestie om bekabeld te werken: helaas, zo'n aansluiting heb ik niet op de printer zitten. Alleen USB/printerkabel. Ik was even hoopvol!:d

Edit: net de tool 'gedraaid' op zowel IPv4 en IPv6, maar geen printer gevonden. Dit lijkt me logisch, omdat de netwerkverbinding niet wordt gevonden.
Wél had ik kort daarna ineens even de bedoelde verbinding in beeld, maar deze was ook weer snel verdwenen - tevens kon ik hem niet verbinden. Te zwak signaal mogelijk? Lijkt me zo vreemd - zit 3 meter van de router af.

CANON.jpg

Tevens Diagnose en Herstel uitgevoerd.
Bij 'handmatig instellen' verwijst een link naar deze pagina: https://ij.manual.canon/ij/webmanual/WebPortal/PTL/ptl-model.html?lng=nl&type=dsu-wlan&area=eu en daar staat mijn printer niet bij :shocked:
Procedure maar voortgezet en zoals verwacht geen verbinding kunnen maken.
 
Laatst bewerkt:
Plaatjes of video zegt mss meer dan een heel verhaal.



Wil je het allemaal nog eens rustig nalezen in de online handleiding, die probleemloos via Google te vinden was met jouw type nr printer icm wifi en desktop:
https://ij.manual.canon/ij/webmanua...t,print settings, is downloaded automatically.

Daar staat bovenaan een verwijzing naar de netwerk setup:
Connect printer to network.
To connect, see "Setup Guide - MG3600 series -."
als dat gedaan is:
When connected, "Canon Inkjet Print Utility," software for making detailed print settings, downloads automatically.
Hopelijk ben je hiermee opgang gekomen en kun je de rest via de handleiding zelf afmaken.
Succes.
 
Laatst bewerkt:
Uit jouw plaatje blijkt dat je de printer rechtstreeks probeert te verbinden met de WiFi van je pc, dat is de foute manier, hij moet verbonden worden met het WiFi netwerk van je modem/router.
Dit kan het eenvoudigste door de onderstaande stappen te volgen.

Stap 1

1. Zorg dat de printer is ingeschakeld en dat u wanneer nodig op de WPS-knop van de wireless router kunt drukken.

Stap 2

2. Houd de knop [Wi-Fi] (A) op de printer ingedrukt totdat het aan-lampje (B) knippert.
image1_tcm16-1630467.png



Stap 3

3. Druk op de knop [Black/Zwart] (C) en daarna op de knop [Wi-Fi] (A). Controleer of het Wi-Fi-lampje (D) snel knippert en het aan-lampje gaat branden zoals getoond in de onderstaande afbeelding. Ga daarna naar uw toegangspunt en druk binnen 2 minuten op de knop [WPS].( de WPS knop is witte knop voorop je connectbox)

1-3_tcm16-1630228.png


Stap 4

4. Het blauwe Wi-Fi-lampje op de printer knippert tijdens het zoeken en het stroom- en Wi-Fi-lampje zullen knipperen wanneer verbinding wordt gemaakt met het toegangspunt. Wanneer de printer succesvol verbinding met uw draadloze netwerk heeft gemaakt, stoppen het stroom- en Wi-Fi-lampje met knipperen en blijven ze branden.

Stap 5

5. Controleer of het Wi-Fi- en aan-lampje branden.
1-5_tcm16-1630239.png

 
?????
Ik schrijf duidelijk dat het om de verbinding met het netwerk gaat. Als de printer en de desktop beiden in het zelfde netwerk staan dan kun je pas de printer vinden, dat was allang duidelijk dat dit zijn probleem was.
Ten overvloede is de handleiding er ook nog bij gehaald, waar in feite hetzelfde gedaan wordt.
En de tips met de WPS knop, als zijn router die heeft, zorgt er ook voor dat printer en de desktop beiden elkaar in het zelfde netwerk vinden.
Op een vd video's stond dat je wel 21 knipperingen moest wachten eer de verbinding goed kon zijn, dus het is wel heel goed opletten dat alles netjes uitgevoerd wordt.

Dank je voor het aanvullen van mijn overzicht met de plaatjes......:D
 
Met betrekking tot je suggestie om bekabeld te werken:
Ben ik niet geweest.
En een printer heeft niet vaak een lan verbinding, wel een USB en dat zal dan worden bedoeld.

En met die gelinkte tool kun je gewoon een verbinding maken tussen PC en router.
Plaatje laat idd zien dat je het verkeerd probeert aan te pakken, wel vreemd dat die printer daar tussen staat alsof het een router betreft.
 
Dat de TS al niet de handleiding kan vinden baat mij al zorgen en een heel lang verhaal helpt helaas echt niet als compensatie.....

Met de handleiding en eventueel de YouTube video's moeten iig de handelingen goed uitgevoerd worden en zou het moeten werken en als het dan nog niet werkt kan er veel specifieker naar het probleem gekeken worden o.b.v. wat er waargenomen en gecheckt is, o.a. het ip adres van de pc en van de printer proberen te checken of ze werkelijk in hetzelfde subnetwerk zitten.
 
Beste Route, als altijd dank voor je suggesties, maar dit is niet het probleem.:thumb:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@route99

Dat je m'n tekst niet kunt interpreteren baart mij ook zorgen - daar is niemand bij gebaat :p

Voordat ik nu iedereen ga quoten: jongens, lees alsjeblieft nog een mijn topictekst goed door.

Dat scheelt heel veel basic en open deur oplossingen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je wilt niet lezen.

Je post een plaatje in bericht #11, daaruit blijkt duidelijk dat je op de foute manier probeert te verbinden, zo gaat het nooit werken.

Lees mijn bericht #13 door en voer dat stap voor stap uit dan gaat het werken (tenminste zo werkt het prima bij mij en volgens Canon met exact dezelfde printer)
Je moet af van het idee dat je printer in Windows bij het netwerk zichtbaar zou moeten zijn, dat moet namelijk beslist NIET, het enige waar je de printer in het netwerk terug kunt vinden is in je modem/router, iedere andere plek is fout. (je gaat de printer in windows natuurlijk wel gewoon terugvinden bij apparaten->printers, daar hoort het ook)
 
@Chopra: Ik snap je zorgen wel, maar ik zou echt met schoon schip beginnen. Immers je kreeg hem op je desktop niet werkzaam maar via je mobiel wel, dus ff die mobiel vergeten, die heeft blijkbaar minder problemen met hoe Canon met het opzetten v/d verbinding omgaat.
Omdat je de handleiding niet kon vinden, heb je wrs de methode die ik vond in de handleiding nog niet gedaan en kennen we het resultaat daarvan niet.
En als het wel bij je mobiel werkt kun je dan de printer op zijn ip adres pingen? Dat zijn punten waar ik op door wil gaan.
Als je hem niet kunt pingen kan de beveiliging door Windows mogelijk een issue zijn of er is een ontzettend storende "ruzie" over wie de master browser is op je netwerk, wat ik zelf nog nooit meegemaakt heb met 1 desktop en 1 printer. Het is volgens mij altijd alleen tussen PC's onderling (en of laptops).

Ergo: Het probleem kan veel meer dimensies hebben en dan is het toch beter om alles los te laten en het onderzoek met een schone lei te te starten.
Mss communiceren je PC en de printer niet goed via WEP Encryption, een setting van je Wifi en je mobiel doet dat wel goed.

Ik kwam met mijn Iphone 5S ook niet op mijn WiFi netwerk, met de rest allemaal wel, Asus adviseerde met toen naar WEP Encryption (WPA2 en 3) te kijken van mijn Asus WiFi Access Point, en toen dat aangepast was werkte mijn 5S wel via die WiFi.
Dit hoeft het niet te zijn, maar daar is dus onderzoek voor nodig. Mijn nieuwere IPhone SE kan er wel mee overweg. Zulke issues kunnen dus een probleem zijn

Je bent dus nog steeds niet uit de zorgen..... en doet daar toch wel aannames over die je niet kunt onderbouwen.......
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan