• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule, Macro, VAB?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daragai

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 jul 2018
Mijn kennis van Excel beperkt zich tot wat eenvoudige formules zoals je in bijlagen kan zien.
Ik heb een Excel file waarin ik bepaalde gegevens wil zichtbaar maken in een tabel.
Als je het bestand opent zie je een verdeling over 5 jaar (2023 tem 2027), onderverdeeld in kwartalen (Q1 tem Q4).
Vooraan in de tabel zie je onder PRIORITEIT 3 mogelijkheden (Medium, Hoog en Laag).
Wanneer je nu een X in een van de vakjes zet, dan wordt dit in de tabel bovenaan weergeven.
Bv. Q1 is in jaar 2023 aangevinkt, dat zie je ook in de tabel bovenaan (cel J4).
Ik zou nu graag in de tabel bovenaan ook per jaar het aantal Medium, Hoog of Laag willen terugzien.
In mijn voorbeeld zou je dan bij het jaar 2023 1x Medium zien staan, bij jaar 2024 1x hoog, etc.
Hoe kan je dit?

Bijlagen

Bekijk het maar eens.

Bijlagen

Beste Harry,

Alvast bedankt, alleen ben ik niet duidelijk geweest in het wat er zou moeten gebeuren.
De waarden "Laag, Medium en Hoog" zijn geen vaste waarde en kunnen verschillen.
Jouw formule houd geen rekening met de prioriteit
Ik heb daarom in bijlagen een uitgebreider voorbeeld geplaatst wat meer duidelijkheid zou moeten verschaffen.
De file bestaat uit meerdere tientalen regels.
Je kan dus per regel wel maar één prioriteit hebben, maar wel verschillende "X" in verschillende jaren en kwartalen.
Door een extra kolom H, die verborgen wordt, toe te voegen, ben ik erin geslaagd het gedeeltelijk te laten werken.
Per jaar en kwartaal wordt mooi het aantal weergeven.
Ook de prioriteit, alleen wordt deze maar 1 keer opgeteld.
Als ik nu bv. in regel 16 als prioriteit "Laag" ingeef en een X plaats in 2023 Q1, dan wordt alles goed weergeven.
Echter als ik in regel 16 ook nog een X zet in Q1 van 2024, dan wordt het wel opgeteld in Q1 van 2024 maar de prioriteit wordt niet aangepast voor 2024.
Hopelijk ben ik nu duidelijker.

groetjes,
Marc

Bijlagen

Code:
=SOMPRODUCT((INDEX($J$16:$AC$25;1;(RIJ($A1)-1)*4+1):INDEX($J$16:$AC$25;10;RIJ($A1)*4)="x")*(LINKS($I$16:$I$25;1)=Y$4))

Ter info:
In Y5 en doorvoeren naar onderen en naar rechts.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan