PDF-bestand maken met inhoudsopgave met aanklikbare links

Status
Niet open voor verdere reacties.

basblok

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2011
Berichten
232
Geacht forum,

Ik heb een vraag:
Hoe kan je in een PDF aanklikbare links plaatsen zodat je , als je erop klikt je meteen bij dat deel van het document terecht komt.
 

Bijlagen

  • 1e helft.docx
    24,1 KB · Weergaven: 31
dat kan met de betaalde versie van adobe.
 
Het voorbeeld docx heeft maar 1 pagina, er valt niet naar een andere pagina te springen.

Als die er wel is bijvoorbeeld je wilt naar een pagina waar "Vervolg van pagina 1" dan geef je die tekst in Word via het menu Invoegen->Koppelingen->Bladwijzer en vervolgens zet je op pagina 1 bijvoorbeeld bij de tekst "locatie van het biljarten" via Invoegen->Koppelingen->Koppeling op die 4 woorden door eerst die 4 woorden te kiezen. Kes voor het plaatsen van die koppeling het type die in het menu "in dit document" genoemd wordt.
Klaar? Opslaan als pdf en als je dan met de muis over "locatie van het biljarten" gaat dan ze je een handje verschijnen en als je daar op klikt ga direct naar de plaats waar je heen wilt "Vervolg van pagina 1".

Wil je in een groter document via zo'n aanklikbare link snel naar bijv de inhoudsopgave dan zet je in de header v/h document bijv een home icoon of tekst en maak ze op dezelfde manier bruikbaar. Ik gebruik dit in een beslisdocument om direct naar de gerelateerde info te klikken en weer terug te gaan. Wil je vaak naar een andere pagina terug, dan zul je niet de home actie willen maar een hyperlink maken naar die specifieke pagina,

Je kunt het in Word ook zo gebruiken, maar dan moet je altijd ook naast het klikken met de muis ook de Ctrl-toets indrukken, na opslaan als een pdf hoeft dat niet.
Je hebt er geen Adobe oid voor nodig.

PS: Als je in Word een inhoudsopgave genereert zoals het moet dan kun je bij opslaan als pdf de inhoudsopgave ook als hyperlinks gebruiken.
De voorwaarden om nl een inhoudsopgave in Word te kunnen genereren is...... dat je de bladwijzer methode die ik boven beschreven heb al klaar hebt.
Klaar? Opslaan als pdf en je kunt er zo mee werken.
 
Laatst bewerkt:
Het voorbeeld docx heeft maar 1 pagina, er valt niet naar een andere pagina te springen.
Dat is niet zoals bladwijzers werken; je kunt naar elk deel van een pagina springen met een bladwijzer, zeker als je die als (sub)kop definieert. Het helpt uiteraard wel als het document meerder (scherm)pagina's bevat, want dan zie je wat je aan het doen bent. Maar de vraag was dus níet hoe je naar de volgende pagina kan springen, maar naar een ander deel van het document.
 
De titel vh topic is:
PDF-bestand maken met inhoudsopgave met aanklikbare links
en daarmee lijkt mijn suggestie wel relevant. Ik vermoed dat de TS de tekst die erop volgt niet erg duidelijk was.
En als je op het document ingezoomd bent dan zal wrs die sprong naar waar je heen wilt ook gemaakt worden. Voorwaarde daarbij lijkt me dat de pdf reader die wordt gebruikt bij het klikken ingezoomd blijft.
Dan lijkt het me ook handig om waar je terecht komt een link te maken naar wat de TS een inhoudsopgave noemt, die ik zelf home genoemd heb , de plaats waar je altijd weer als vertrekpunt terug wilt komen om daar vandaan weer verderop in het document te kunnen navigeren.
 
Laatst bewerkt:
Zoals je zelf al aangeeft: het gaat om aanklikbare links. Dat is niet hetzelfde als springen naar de volgende pagina. Kan naar van alles zijn. Hoe moeilijk is dat te snappen?
 
OctaFish;6354499[/FONT zei:
Dat is niet hetzelfde als springen naar de volgende pagina. Kan naar van alles zijn.

Imho voldoet mijn voorstel er aan om naar de gewenste pagina en daar naar de gewenste plaats te gaan. Hoe moeilijk is dat nu....?

Voorbeeldbestanden toegevoegd.

Ga met de muis over de tekst van de voorbeelden op pagina 1 heen en je ziet een actieve link (handje wordt zichtbaar) en als je daar op klikt kom je afhankelijk wat je kiest bij jouw of mijn input terecht.

Dat is gedaan voor een pdf met maar 1 pagina en een pdf met meer pagina's.

Er is voorzien in een "terug waar je vandaan kwam link" (in tekst als "TERUG") en je kunt terug naar het begin van het document, klik op het HOME icoon.

Opmerking voor de 1-pagina pdf:
Als Met mijn pdf viewer (Opera) inzoom en dan klik om naar de detail info te komen, kom ik ook ingezoomd op die plaats terecht. De HOME icoon en "TERUG" werken zoals genoemd.

Ik gebruik het al een tijd voor bewoners.

Niks geen extra tools nodig, alles is in Word gedaan, m.b.v. de bekende bladwijzers (de plaats waar je uit moet komen) en koppelingen (die elders staat om naar de plaats van de gewenste bladwijzer te komen).
Hoe moeilijk is dat te snappen?
Mss snap je nu wat ik bedoel?
 

Bijlagen

  • EEN-pagina-Opmerkingen uit dit topic.pdf
    146,4 KB · Weergaven: 25
  • MEERDERE-paginas-Opmerkingen uit dit topic.pdf
    152,9 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt door een moderator:
Lieverd, ik heb het niet over de werking van bladwijzers, Sowieso is die mij (denk ik) beter bekend als bij jou. Het gaat mij over dit antwoord van jou.
Het voorbeeld docx heeft maar 1 pagina, er valt niet naar een andere pagina te springen.
Daar ging de vraag niet over. Je leest gewoon niet goed. En dat geldt dus ook voor mijn antwoord waar je op reageert. Natuurlijk staat bij een lang document de tekst over meerdere pagina's, en natuurlijk spring je dan m.b.v. een inhoudsopgave naar die pagina. Maar dat is inherent aan het feit dat je naar de gewenste teks springt, en niet naar de gewenste pagina. En dat is toch echt het laatste dat ik hier over zeg, want je luistert waarschijnlijk toch niet :).
 
Laat de TS maar zeggen of hij met iets als de voorbeeld documenten vooruit kan.

Imho voldoet mijn oplossing aan wat de TS schrijft/vraagt:

  • PDF-bestand maken met inhoudsopgave met aanklikbare links
  • Hoe kan je in een PDF aanklikbare links plaatsen zodat je , als je erop klikt je meteen bij dat deel van het document terecht komt.

Als je een betere oplossing zou hebben gehad, waarom post je die dan niet i.p.v. wat er nu gebeurd is, wat mij toch wel bizar binnenkomt van iemand die inhoudelijk op dit gebied vast meer weet dan (bijna) iedereen op het forum. Daar had de TS meer aan gehad. Ik heb nooit beweerd dat mijn oplossingde beste is, maar voldoet wel aan wat de TS schreef/vroeg.

@basblok: Kun je er wat mee, dat is helemaal aan jou. Of wat zou je daar in verbeterd willen zien?
 
Nogmaals: LEES NOU EENS EEN KEER GOED!!! Het ging mij niet om jouw oplossing, daar mankeert niks aan. Kan Microsoft niet beter maken, en ik ook niet. Bladwijzers werken nu eenmaal heel simpel en goed. Dus wat moet ik daar dan aan verbeteren? Bladwijzers kunnen overal heenspringen, niet alleen naar pagina's. Dat is het enige waar ik over viel. En kunnen we er nu een keer over ophouden?
 
@route99: Lees de vraag eerst eens voor je reageert. Niet zo maar in het wilde weg met antwoorden komen die niet ter zake doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan