bootpartitie wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronhoo

Gebruiker
Lid geworden
12 mei 2007
Berichten
146
Ik heb W11 pro.
Ik heb een schone versie van W11 op een nieuwe ssd gezet, en mijn oude nog niet gewist.
Nu kan ik zien of ik alle software die op bijn oude W11 zit ook heb op mijn nieuwe SSD.

Nu start Windows nog steeds op vanaf mijn oude SSD, en met behuulp van Easy BCD kan ik ook mij mijn nieuwe W11 komen.

Nu wil ik graag de opstart partitie op mijn nieuw SSD hebben en mijn oude W11 verwijderen.

Hoe pak ik dit aan.
 
Moet je dan niet gewoon de bootvolgorde in de BIOS aanpassen?
 
Bijna zeker dat ze niet precies overeenkomen. Elke windows installatie is weer net ietsje anders dan de andere.
De enige manier om echt een exacte kopie te krijgen is door een system-copy te maken van de oude SSD en die dan te restoren op de nieuwe SSD.
Als u wilt weten hoe u dat doet: https://sr-pc-hulp.nl/System_backup_maken.pdf
 
Wat ik vreemd vind is, dat TS het heeft over een nieuwe/schone W11 installatie op een nieuwe SSD.

Dan ga je toch gewoon op die SSD de programma's installeren die je nodig hebt. En waarom kun je niet opstarten met die nieuwe SSD als W11 is geïnstalleerd?
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook het bootmenu oproepen vlak na het aanzetten van de computer. Met Esc, F2, F10, of F12. Staat het niet op het scherm welke toets, dan moet je deze mogelijkheid in de BIOS nog aan zetten. Het is ter beveiliging dat iemand anders niet ergens mee zou kunnen opstarten, dat de optie Bootmenu in de BIOS staat en aan en uit gezet kan worden.
 
Wat ik vreemd vind is, dat TS het heeft over een nieuwe/schone W11 installatie op een nieuwe SSD. Dan ga je toch gewoon op die SSD de programma's installeren die je nodig hebt. En waarom kun je niet opstarten met die nieuwe SSD als W11 is geïnstalleerd?
De TS kan het zelf vertellen: Is de Win11 soms geinstalleerd op de D-schijf waar Win10 met de bootsector op oude schijf, als C staat.
Dan kun je dus niet zo maar de oude schijf verwijderen, want dan lijkt me Win 11 niet meer te starten, die D-schijf mist dan een boot sector.....

Das een reden om voor mij altijd bij een schone installatie maar 1 schijf aan te sluiten om zeker te weten dat er geen fout gemaakt wordt, wat die fout ook is. Wat ik van diverse anderen ook wel eens lees.
 
Laatst bewerkt:
De TS kan het zelf vertellen: Is de Win11 soms geinstalleerd op de D-schijf waar Win10 met de bootsector op oude schijf, als C staat.
Dan kun je dus niet zo maar de oude schijf verwijderen, want dan lijkt me Win 11 niet meer te starten, die D-schijf mist dan een boot sector.....

Das een reden om voor mij altijd bij een schone installatie maar 1 schijf aan te sluiten om zeker te weten dat er geen fout gemaakt wordt, wat die fout ook is. Wat ik van diverse anderen ook wel eens lees.

Dat is dus precies mijn situatie, dus alles weer opnieuw installeren:(:(
 
Maar dan zou er een Windows bootmenu zijn gemaakt, tijdens installatie of door herkenning van Easy BCD, dus daar gingen wij niet vanuit.
 
Soms is het voor een vragensteller lastig om exact aan te geven hoe en wat er gebeurd is. Op weinig forums is daar een format voor, waardoor we als helpers al en veel betere start voor onze neus krijgen. Dit aspect is al vaker op het forum besproken maar men heeft er (nog?) niet voor gekozen? Bij technisch vragen lijkt het me dat handig, het helpt de TS een betere start te maken.

Imho kon het haast niet anders zijn dan dat dit er gebeurd zou zijn, nu weet ik het ook van de TS dat het zo is.
Ik zag niet zo snel een realistische andere optie.
 
Laatst bewerkt:
Indien je een tweede W11 op een tweede schijf installeert dan staan de bootbestanden op en oude 1e schijf.
Begin overnieuw met alleen de nieuwe schijf erin?

Waarom geen kloon gemaakt indien de software van de oude schijf ook op de nieuwe moest?

Al met al, snap geen zak over het waarom.
 
@Lange Pier: Tis niet de eerste keer en zoals jij ook weet niet de laatste keer dat deze vraag lang geweest is...
De tijd dat je met bijv commando sys C: een systeem vaak nog wel bootable kreeg is voor de nieuwere Windows bij (toch?), is echt voorbij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan