Tulp naar optisch???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Forza Utreg

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 aug 2001
Berichten
1.295
Laatst bewerkt:
Dat is idd de optische audio in voor geluid (op de foto) van een andere bron zoals dvd/tv of iets anders.
Geen omvormer nodig.
 
Hartelijk dank Jackall.

Schoot mij in èèn keer te binnen.
Zal vraag als opgelost zetten

Groetjes Daan
 
Zo te zien heeft die LG TV, de LG 55UQ79006LA geen optische audio aansluiting. Alleen 3 HDMI poorten - waar (digitale) audio over wordt meegevoerd.
Om dat op je Receiver aan te sluiten heb je een splitter van HDMI naar Optisch of Coaxiaal audio nodig, je Yamaha heeft beide aansluitingen.

Bij kabeldirect kom je voor zo'n splitter, met optische kabel op €55,-: https://www.kabeldirect.nl/hdmi-naa...-4k-60hz-antraciet.html?sqr=hdmi naar toslink
https://www.kabeldirect.nl/optische...verguld-2-meter-zwart.html?sqr=optische kabel

Maar op Marktplaats zie ik een veel betere deal: https://www.marktplaats.nl/v/audio-...lationId=b2b44149-96d2-436d-bbc5-8cefddf33c02
 
Sorry voor de late reactie maar ben erg druk.

Er zit wel degelijk een optische aansluiting op de tv, te weten, op de achterkant in het midden.
Maar geleverde kabel paste niet in mijn receiver (of is het op mijn receiver...:shocked:)

Zal morgen wat foto's posten en dan hoop ik dat je mij verder kunt helpen.
Ik kijk sowieso jou bericht nog goed na vandahl :thumb:

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Digital Audio Out (Optical) Ja

datdus.jpg

En een LG? Vraag ik om een mening???
 
Ik kom het bij de kringloop ook geregeld tegen dat specs die je met behulp v/h typenr op de het plaatje op de Tv opzoekt bij Tweakers price watch verschilt van wat er op dat moment voor me staat. Toch nog versies onder het zelfde typ nr maar dat is dan niet op de sticker aangepast? De rest is dan exact hetzelfde.
 
De foto is van de LG die ik nu in huis heb. Is bouwjaar 2023
 
Ja, dat zal het zijn route99, deze LG TV heeft idd toch een optische aansluiting.. Daan: op de foto van je receiver zie je links onderaan de optische poort.
Tussen beide apparaten zou je met deze Toslink kabel digitale audio moeten kunnen versturen:
https://www.kabeldirect.nl/optische...verguld-2-meter-zwart.html?sqr=optische kabel

Nu vind ik wel dat op je TV die poort er wat raar uit ziet. Maar optische poort is optische poort, zou je zeggen..
 
Ik vind juist diegene op de receiver er zo gek uitzien.
Net alsof die soort gesmolten is.

Ga die kabel bestellen en anders wordt het HDMI.

Laat het je tzt weten
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels toslink kabel aangesloten maar krijg er geen geluid uit.
Als ik via de tv voor Optisch kies, krijg ik het symbool dat geluid gemuted is.

Heb handleiding van mijn receiver gedownload, maar er zijn zoveel instellingen dat je door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer ziet.

Ga dus ook maar voor ander opties
Denk toch Tulp naar HDMI, Coaxiale enz enz. of 1 van varianten.

Het zou ook kunnen dat de LG mijn receiver "niet herkent"
Net tulp getest op mijn oude tv en dat doet het gewoon met 5.1

Houd jullie op de hoogte
 
Ook even gedownload.
Terwijl de optische kabel in TV en Receiver zit:
Begin met drukken op de verschillende bronnen op de afstandsbediening vd Receiver (DVD - D-TV/CBL -enz.)
Wacht een paar seconden tot je de volgende probeert. Misschien staat de optische ingang al gekoppeld aan 1 van die bronnen.
6CH input moet UIT staan, Input mode op AUTO.
Als je bij geen vd bronnen wat hoort, moet je zelf de optische ingang gaan toewijzen aan een bron. Dat doe je in het SET menu, hoe - staat op pag. 42 & 46.
Op je TV moet in het menu inderdaad Optisch zijn geselecteerd. Als je daar ook nog kunt kiezen tussen PCM en Bitstream, kies Bitstream.

Als je niks blijft horen, kan het zijn dat je optische in- of uitgang niet goed werkt, en kun je het met 1 vd besproken converters proberen.
 
Hoop dat ik deze week tijd heb om er naar te kijken.
Waardeer het erg dat je zoveel moeite doet.
 
Ook even gedownload.
Terwijl de optische kabel in TV en Receiver zit:
Begin met drukken op de verschillende bronnen op de afstandsbediening vd Receiver (DVD - D-TV/CBL -enz.)
Wacht een paar seconden tot je de volgende probeert. Misschien staat de optische ingang al gekoppeld aan 1 van die bronnen.
6CH input moet UIT staan, Input mode op AUTO.
Als je bij geen vd bronnen wat hoort, moet je zelf de optische ingang gaan toewijzen aan een bron. Dat doe je in het SET menu, hoe - staat op pag. 42 & 46.
Op je TV moet in het menu inderdaad Optisch zijn geselecteerd. Als je daar ook nog kunt kiezen tussen PCM en Bitstream, kies Bitstream.

Als je niks blijft horen, kan het zijn dat je optische in- of uitgang niet goed werkt, en kun je het met 1 vd besproken converters proberen.

Het is gelukt.
Kreeg het eerst niet voor elkaar ondanks jou stappen en de gebruiksaanwijzing.
Wat bleek: moest de input mode langer inhouden zodat hij naar automatisch sprong.:rolleyes:
Heb nu ook mijn surround sound ingesteld en ben er super blij mee:thumb:

Dank je wel voor je (jullie) meedenken

Groetjes Daan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan