Administrator machtiging; hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanMarie

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2004
Berichten
167
Mijn Bitdefender antivirus ontdekt malware en stelt die veilig. Daarna probeer ik het genoemde bestand te verwijderen en wordt om een administrator-machtiging gevraagd. Hoe moet dat?
 

Bijlagen

  • AHE 2023-04-16_23575-2Bitdefender.jpg
    AHE 2023-04-16_23575-2Bitdefender.jpg
    86,3 KB · Weergaven: 37
  • AHE 2023-04-16_23575-2.jpg
    AHE 2023-04-16_23575-2.jpg
    38,6 KB · Weergaven: 32
Ik begrijp dat het bestand in quarantaine geplaatst is. Dan hoef je verder niets te doen. Hoe je dan aan de tweede afbeelding komt is mij niet duidelijk. Maar goed. Druk gewoon op > Doorgaan.

WIN-toets + R typ cmd vervolgens Ctrl + Shift + Enter

Typ dan het vetgedrukte achter de >

C:\WINDOWS\system32>del C:\Users\plomp\Zotero\storage\55DE7ZHQ\multatuli-gebed-van-den-onwetende.html

Druk op Enter
 
Laatst bewerkt:
U moet als Administrator inloggen of met een gebruiker die lid is van de groep Administrators, om dit te kunnen veranderen.

Klik met rechts op Start en kies Computerbeheer. Dan Lokale gebruikers en groepen. Klik met rechts op Groepen. Kies met de rechter muisknop Administrators en "toevoegen." dan de gebruiker waarmee u wilt inloggen en die administrator rechten moet krijgen.
 
Senso: dat werkt niet bij mij; ik heb het zowel met het bestand geprobeerd als met de hele map. Bij herhaling. Overigens mijn dank.

Alfred 2: dat kan ik niet vinden. Onder 'computerbeheer' kan ik noch 'lokale gebruikers', noch groepen vinden. Maar dank ook.
 
1. Heb je op Doorgaan geklikt? Wat gebeurd er dan?

2. Ben je > Naar quarantaine gegaan? Wat zijn daar de opties.
 
Dank Senso.

Na doorgaan, zie: AHE 2023-04-16_23575-2.B2_doorgaan.jpg

Naar quarantaine gaan, zie AHE 2023-04-16_23575-2.B4_na verwijderen door Bitdefender.jpg

Daarna opnieuw opgestart, en dbaseprogramma Zotero opgestart, zie: AHE 2023-04-16_23575-2.B3_bij openen Zotero.jpg

En in de locale map zit het bestand nog steeds.

Ik begrijp dat ik kennelijk wel beschermd wordt door Bitdefender, maar elke keer als ik Zotero opstart krijg ik de foutmelding, en daar wil ik graag van af.
 

Bijlagen

  • AHE 2023-04-16_23575-2.B2_doorgaan.jpg
    AHE 2023-04-16_23575-2.B2_doorgaan.jpg
    51,3 KB · Weergaven: 18
  • AHE 2023-04-16_23575-2.B4_na verwijderen door Bitdefender.jpg
    AHE 2023-04-16_23575-2.B4_na verwijderen door Bitdefender.jpg
    71,9 KB · Weergaven: 17
  • AHE 2023-04-16_23575-2.B3_bij openen Zotero.jpg
    AHE 2023-04-16_23575-2.B3_bij openen Zotero.jpg
    70,6 KB · Weergaven: 19
Als zo een bestand gelocked is door een programma, hier blijkbaar door Defender, dan kan ook een admin het niet weggooien.
Een van de manier die wel kan werken is om in safe mode / veilige modus op te starten.
Check dan na de opstart of dat "Defender" programma echt uit staat, schakel hem anders alsnog uit bij de startup programma's. Soms kan een herstart in safe mode nog een keer nodig zijn om dit effect te laten hebben.
Verwijder dan vervolgens het bewuste bestand.
Zet die Defender bij de opstart opties weer aan en herstart de PC.
Bron voor meer info: https://www.windowscentral.com/how-delete-locked-files-windows-10

Vaak kan het uitschakelen van zo'n programma ook zo:

Kijk zelf wat snel kan werken. Soms kom je niet om die veilige modus heen.
 
Laatst bewerkt:
Dus ik begrijp dat het bestand wordt verwijderd, maar er weer staat als je het dbaseprogramma Zotero opstart.

Is dat een vertrouwd programma, uit vertrouwde bron? Dan moet je dit opnemen als vertrouwd in Bitdefender. Dan verdwijnt de melding.

Probeer onderstaande nog eens met de parameter /f

WIN-toets + R typ cmd vervolgens Ctrl + Shift + Enter

Typ dan het vetgedrukte achter de >

C:\WINDOWS\system32>del /f C:\Users\plomp\Zotero\storage\55DE7ZHQ\multatuli-gebed-van-den-onwetende.html
 
Laatst bewerkt:
Dus ik begrijp dat het bestand wordt verwijderd, maar er weer staat als je het dbaseprogramma Zotero opstart.
Dat heb ik in de antwoorden van de TS nog niet kunnen ontdekken. Ik heb ook nog niet waargenomen dat het hem gelukt is het bestand te verwijderen.
Als het om een echt vertrouwd bestand gaat dan moet de virusscanner dat weten. Ik heb de TS nog niet zien schrijven dat het om echt vertrouwd bestand gaat.
Dus het mankeert nog aan zekerheden op diverse punten waar alleen de TS een antwoord op kan geven.
 
Als Bitdefender het bestand in quarantaine plaatst dan is de pc veilig en hoeft verder geen actie te worden ondernomen! Dan staat er in AHE 2023-04-16_23575-2.B4 ook nog eens dat het bestand is verwijderd op verzoek van de gebruiker. TS blijft dan zeggen dat het bestand nog steeds in de locale map zit.

Als het om een echt vertrouwd bestand gaat dan moet de virusscanner dat weten.
Er zijn lijsten van vertrouwde bestanden maar niet alles staat daar op. Bij oude software kunnen gebruikers dat zelf aangeven.

Ik heb de TS nog niet zien schrijven dat het om echt vertrouwd bestand gaat.

Ik ook niet, maar dat schrijf ik nergens. TS moet zelf vaststellen of het om een vertrouwd bestand gaat, immers ik ken de software en bron niet en TS gebruikt dit wellicht als jaren. Waarvoor doen we dan alle moeite? Totaal voor niets! Gewoon toevoegen als vertrouwd.
 
Laatst bewerkt:
Dat schrijf ik nergens.
Ik weet niet waar je nu op doelt, mijn antwoord quote alleen jouw opmerking, dus dat schreef je wel..... en verder noem ik alleen wat de TS op hoofdpunten schrijft om dat boven de ruis er om heen uit te krijgen.
TS moet zelf vaststellen of het om een vertrouwd bestand gaat, immers ik ken de software en bron niet en TS gebruikt dit wellicht als jaren. Waarvoor doen we dan alle moeite? Totaal voor niets! Gewoon toevoegen als vertrouwd.
Laat de TS maar schrijven waarom hij dat niet doet....
 
Hallo, allen, met dank; ik weet niet wie of TS is, maar ik heb de zaak opgelost door het bestand als vertrouwd bij bitdefender in te voeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan