Map Downloads verwijderd Linux Mint

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
969
Ik gebruik Linux Mint 21.1 Cinnamon en heb gisteravond per ongeluk de map Downloads verwijderd. Stom inderdaad. Heb in bestandsbeheer gekeken daar staat dat de ssd geformatteerd is als FAT32. Ik lees dat als het om FAT32 gaat, alles is terug te halen met TestDisk. Ik wil niet nog meer rampspoed veroorzaken. Is daar een handleiding voor of kan ik me daar beter niet aan wagen?
Ik wilde kijken of ik TestDisk via Synaptic moet installeren, maar kon niet in Synaptic komen. Kreeg foutmelding 'dpkg werd onderbroken; voer handmatig 'dpkg --configure -a' uit om het probleem te verhelpen'. Dat commando heb ik ingevoerd maar kreeg melding 'werkt alleen door de systeembeheerder'. Dacht dat ik dat ben als als enige gebruiker.
 
Even met su upliften naar root-access. Of sudo ervoor zetten.
 
Perfect! Opgelost met sudo er voor. Heb daarna TestDisk geinstalleerd. Maar nu mijn vraag: hoe haal ik daarmee mijn verwijderde map Downloads terug zonder het risico om rampen te veroorzaken?
 
Heb je de handleiding al gelezen?
 
Jawel. https://www.howtogeek.com/700310/how-to-recover-deleted-files-on-linux-with-testdisk/ Dit heb ik gevonden, maar een aantal termen ken ik niet en weet ik niet waar ze voor staan. Heb ook nog een andere handleiding gevonden maar die is heel anders https://homehealthcarereport.com/nl...-terughalen-onder-linux-beginnershandleiding/ en daarvan het deel als de schijf FAT32 is geformatteerd, want dat is deze. In het verleden wel meer website-aanwijzingen gebruikt die juist meer ellende veroorzaakten, dus ik ben huiverig. Welke is goed?

Heb de handleiding voor Testdisk op de website van 'how to geek' gebruikt en dat stappenplan bleek eenvoudig via de terminal te doen. Alleen zat bij de lijst verwijderde files op datum niet de datum waarop ik de map Downloads heb verwijderd. Wel de dag daarna. maar daar zat geen map Downloads in.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb weinig verstand van Linux Mint, maar heb je echt die hele download map verwijderd? Misschien heb je 'm alleen verplaatst, en staat ie nu ergens in een andere map.
Als je met die Test disk zoekt op een verwijderd bestand dat in die download map zat, vindt je dat wel? Want als je de map met daarin bestanden en al hebt verwijderd, misschien niet de hele map, maar toch wel de bestanden te recoveren zijn.

Zo kun je ook op je systeem zoeken naar die downloads map, of een bestand waarvan je weet dat het er in zat. Voor Windows gebruik ik daarvoor het geweldige zoekprogramma 'Everything'. Dat bestaat niet voor Linux, maar er zijn vele alternatieven, hier een lijstje:
https://alternativeto.net/software/everything/?platform=linux
 
Heb een kundige ict-zoon die er vanavond naar heeft gekeken en ook TestDisk heeft toegepast. Die map kwam ook niet tevoorschijn. Hij heeft vervolgens alle systeemmappen doorgelopen en er zaten helemaal geen gedelete of verwijderde mappen in. De map Downloads is feitelijk ook een systeemmap en misschien werkt dat anders dan bij gewone mappen en bestanden. Er zijn ook websites met als onderwerp als een verwijderde map of bestand niet met TestDisk is terug te halen. Het is dus iets dat meer voorkomt. Wordt verder uitgezocht.

Laatste bericht van een ander forum: als het een ssd is, kun je het vergeten. De trim schoont alle gedelete en verwijderde bestanden op. Als dat het geval is, heeft TestDisk dus geen nut bij een ssd of je moet het meteen toepassen nadat je iets per abuis hebt verwijderd.


@LWM,
Om ons wat werk te besparen:

- Graag alleen een nieuwe reactie aanmaken wanneer er reeds gereageerd is op je laatste reactie. Dit voorkomt onnodig berichten moeten samenvoegen om het onderwerp overzichtelijk te houden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ergo: Je hebt je map iig met sudo terug. En: Je hebt inmiddels zelf wel aangetoond dat een mogelijk inhoud van de oude Download map vrijwel zeker verloren is gaan.
Maak dus nu nog een image van het systeem op een andere schijf, mocht je dat nog niet gedaan hebben en als ook je Download-map je lief is, neem die ook mee met de normale back-up strategie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan