Donker beeld op tv

Status
Niet open voor verdere reacties.

NielsSt

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2015
Berichten
23
Hallo Allen,

Mijn vader heeft een Phillips 55PUS6262 Ambilight FZ7A1819071581 smart tv, Plotseling tijdens het kijken werd het bovenste deel (net niet de helft van het beeldscherm) donkerder en nu zie je een duidelijk verschil in de helderheid van het beeldscherm tussen boven en onder. Misschien dat iemand iets weet of is de tv gewoon kapot gegaan?
 
Zit er geen testmode op, dan kan je zien of het blijft.
 
Of reset de beeldinstellingen of als dier er niet is, de hele TV via het Instellingen menu.
Als er een HDMI kabel voor het kijken nodig is, een slechte "afhangende" kabel kan ook voor rare storingen zorgen. Even een andere kabel testen.

Voor de zekerheid: Je weet zeker dat de storing van de TV komt en niet van een of andere los TV kastje die het beeld maakt en via HDMI aan de TV doorgeeft?

Ben je vertrouwd met het elektronica gebied... loop dan de stekkers in de TV die van de printplaten naar het scherm lopen, voor de backlight elektronica, n en druk ze goed aan. Er kan een losse stekkeer verbinding zijn.
Als je pech hebt dan kan het backlight systeem of het scherm "op omvallen staan".... Daar zijn wel YouTube films over, alleen doen als je ervaring hebt met dit soort elektronica en de veiligheid die er bij hoort.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist terug gekomen van mijn vader, we hebben gekeken bij de opties maar ik kon geen test mode of beeldscherm reset functie vinden, ik zag wel dat ik de tv kon resetten naar de fabrieksstand maar in verband met het verliezen van de zenders durfde ik dat op het moment niet zomaar te doen, ik ben zelf niet zo technisch aangelegd en mijn vader is al op leeftijd, wat ik wel probeerde was te spelen met het beeld helderheid en kleur helderheid en ik merkte dat het donkere deel eigenlijk niet veranderde wanneer ik deze opties omhoog deed. Verder viel me op dat het beeld af en toe maar geleidelijk flikkert. Als laatste hebben we gekeken naar de kabels maar deze hadden goed vast en ik heb zo snel geen andere kabels om dit uit te testen.
 
Als het geleidelijk kan knipperen dan is er misschien een LED cel van een strook backlights stuk. De LED lampen voor in armaturen gaan ook eerst knipperen voordat ze stuk gaan. LED 's zijn in serie geschakeld, dus om ze dan weer te laten werken moet de kapotte kortgesloten worden. Er is een grote kans dat je er niet bij kan om te repareren. Desalniettemin mankeert het vaak aan de voeding bij televisies. Dit zou je kunnen zien aan de condensatoren die het belangrijkste zijn in de stroomvoorziening. Deze zijn te vervangen. Condensatoren zijn torentjes met in drieën gedeelde zilverkleurige bovenkanten. Deze stroomverdelers houden spanning lang vast dus van de grotere kan je een schok krijgen. Een defect verraad zich door loszittende huls, sporen van brand of ploffen en vaak doordat de bovenkant (net) niet vlak meer is.

Op YouTube, inderdaad, kan je defecten en reparaties zien in video's. Heel vaak mankeert het aan de lintkabels die over de hele lengte naar de beeldpunten gaan. Bij een klein beetje vocht kan het koper al gaan eroderen wanneer er ook stroom op staat. Omdat dit veel voorkomt en er misschien aanwijzingen voor zijn, zoals vochtig schoonmaken of huisdieren en vochtige omgeving, kan je proberen wat voorzichtig in de rand te knijpen alvorens dit aan de binnenkant te controleren.

Tenslotte zal de tijd dat de TV aan heeft gestaan een raadgever zijn over of het toestel is afgeschreven en beter een nieuwe en misschien energie zuiniger kan worden gekocht.
 
De tv heeft een LCD scherm met Edge lit (met CCFL, geen LED).

... ik ben zelf niet zo technisch aangelegd en mijn vader is al op leeftijd,
Introductie van dit model was in 2017. Je hebt niet aangegeven wanneer de tv is gekocht. Je hebt 3 jaar garantie in deze prijsklasse (Europese garantie richtlijn is in Nederland overgenomen). Zoals route99 aangaf zou ik zeker de hdmi kabel controleren (evt vervangen) en de hdmi kabel op een andere poort aansluiten op de tv.

Heb je een laptop met hdmi uitgang die je even op de tv aansluit?
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor de late reactie,

Ondertussen is het hele beeld uitgevallen, als we de tv aanzetten horen we wel geluid maar er is geen beeld, Ik heb samen met mijn neef gekeken naar de bekabeling en deze vervangen waar wij dat konden maar het lukte niet om het beeld terug te krijgen. De tv valt niet meer binnen de 3 jaar garantie, deze is in 2018 gekocht. Er is contact opgenomen met een reparatie bedrijf die verbonden stond aan het bedrijf waar wij de tv hebben gekocht en er komt een monteur bij kijken. Bedankt voor de tips en het meedenken :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Je had dus pech....Hopelijk valt de (financiële) schade mee, succes verder.
Als je pech hebt dan kan het backlight systeem of het scherm "op omvallen staan"....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan