Windows niet meer dualboot

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Berichten
2.879
Hallo,

Ik heb al heel lang een systeem met daarop zowel windows 10 als windows 8.1.
Een paar keer storing gehad en nu uiteindelijk weer het systeem werkend, zij het met een ander moederbord.

Het systeem boot echter alleen in mijn windows 8.1 partitie en ik zie geen enkele manier om ook win 10 te booten.

Paar dingen al geprobeerd:

Bios staat op UEFI - win bootloader. Deze heeft echter alleen de gegevens van 8.1
Bios laat, waarschijnlijk vanwege uefi, ook geen mogelijkheid om booten vanaf 8.1 te overriden
Ik heb nu geprobeerd om Grub2win te installeren in de hoop dat ik weer een dualbootsysteem krijg, maar deze geeft vreemd genoeg de melding : No EFI System partition was found!
Beide partities bevatten zowel windows als een \Boot map met daarin een BCD file

Heeft iemand een idee hoe ik mijn dualboot weer terug kan krijgen, zonder een herinstall uit te voeren?

Alvast bedankt voor het meedenken weer!

UPDATE : Ik ben inmiddels zover dat ik met EasyBCD een entry heb gemaakt en ik weer iets van een dualboot menu heb. Alleen als ik nu kies voor de windows 10, dan volgt er eerst 2x een harde reset van de PC (BIOS scherm) voordat ik dan weer voor de winidows 10 kan kieen
 
Laatst bewerkt:
Al geprobeerd om via het Bios Boot Menu die W10 partitie te booten?

Een UEFI systeem start altijd op via de Windows Boot Manager, overigens.
Boot volgorde doet niets.
 
Dat is waarschijnlijk omdat het bootmenu gemaakt moet worden in de laatste Windows versie. Dus installeer EasyBCD in ieder geval daar. Mocht dat niet lukken dan moet het opstarten gerepareerd worden. Doe daarvoor de installatie USB stick met Windows 10 setup er in en start daarvan eenmalig op met behulp van het bootmenu (F10 of anders op het scherm weergegeven welke toets). Laat de installatie lopen zonder op een toets te drukken, tot na de landenkeuze en de vraag waar Windows geïnstalleerd moet worden. Setup zal de bestaande installaties dan gedetecteerd hebben en repareert automatisch het opstarten. De computer start dan vanzelf opnieuw op.
 
Ik ga dat proberen en laat het nog weten. Bedankt!
 
Het is uiteindelijk gelukt op de manier van Alfred 2.
Ik heb nu mijn bootmenu terug, zij het dat als ik de tweede optie kies, de PC opnieuw opstart en vervolgens in die betreffende windows komt.
Voor mij goed genoeg. :D

Bedankt weer allemaal voor de tips.:thumb:
 
Dat is goed nieuws.
Windows gaat vaak, als standaard instelling, afsluiten met "Snel opstarten (Fast boot). Dit is een soort slaapstand. Bij een vorig besturing systeem, Windows of iets anders, moet dat slaapstand bestand gewist worden en Windows doet dat door opnieuw op te starten. Op Helpmij.nl is wel eens wat geschreven over waar Fast Boot ingesteld staat (Energiebeheer en Gedrag van de aan/uit knoppen en Geavanceerd) en de opdrachten waarmee je slaapstanden, welke dat ook moge zijn, in en uit kan schakelen. Ik ga er maar vanuit dat het snel opstarten en verder gaan waar je bent gebleven, door de gebruiker gewenst is en goed staat ingesteld. Graag gedaan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan