windows 7 upgrade naar windows 10 overzetten op nieuwe ssd

Status
Niet open voor verdere reacties.

mikesnack

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2010
Beste allen, ik heb een wat ouder systeem staan waar windows 7 op staat en deze is geupgrade naar windows 10 (geen illegaal spul).
Nu heb ik echter het probleem dat mijn ssd (kingston 2,5 icnh 120 gb Sata) volloopt en ik er een grotere in wil zetten van 1 a 2 terabyte.

So far so good zou je zeggen maar ik zie nu meerdere ssd schijven die zowel Sata danwel PCI-E zijn.

Mijn MOBO is een MSI Z87 G45 socket 1150 ddr3.

Mijn besturing staat op de SSD en deze wil ik opnieuw (schone installatie) op de nieuwe SSD zetten, hoe gaat dit in zijn werk?
Kan ik gewoon een nieuwe SSD plaatsen en opstarten waarbij de oude niet meer zichtbaar is en mijn besturing wel weer gedouwnload wordt?

Graag hoor ik van jullie.

PS moet ik een pci=e ssd kopen of nog een sata?

Het snelheidsverschil bepaalt dat je het best een M type SATA SSD kan plaatsen. Er zijn echter verschillende soorten geheugen en ik zou gaan voor de betrouwbaarste. Daarnaast zijn er merken die de bestanden op de meest gebruikte delen van de schijf kunnen verplaatsen zodat de SSD langer mee gaat en ook dat is van belang wanneer Windows er op staat.

De schijven kunnen worden gekloond, ook wel gewoon kopiëren genoemd. Bijvoorbeeld met XXClone.
Bedenk dat de bewerking niet mag worden onderbroken door de schijven te bewegen en het is af te raden om de beide schijven daarna te benaderen met verkenner. Voor de Microsoft licentie is het ook beter om daarna de oude schijf te bewaren of te formatteren. Klonen duurt op alle schijven even lang, afhankelijk van de grootte. Een terabyte grote schijf drie tot vier uur. Bij een grotere doelschijf kan de niet toegewezen ruimte nog toegewezen moeten worden.

Hoi Mike, welkom op Helpmij.
Om je weg te helpen ! Je heb een nieuwe SATA SSD nodig en met 1 TB kan je veel kwijt. Wat je als extra kan gebruiken is je oude SATA SSD. Dit zou ik in jou geval niet doen. Ik zou ook geen cloon maken van de harde schijf maar een verse nieuwe Windows installatie doen en als je dan toch bezig ben pak dan meteen de nieuwste telg van Windows namelijk Windows 11. Nu je belangrijkste vraag omdat je bios verwijst naar de oude harde schijf, zal je bij het plaatsen van de nieuwe schijf deze als 2de schijf tellen. En zal je dus opstarten vanaf je oude hardes chijf dus voordat je boot even F2 of de delete knop gebruiken. En dan raak je in de bios. In de bios ga je op zoek naar de bootorder daar selecteer je de oude of nieuwe hardeschijf als eerste boot device. Maar let up hier staat ook de keuze dat je vanaf usb kan starten. Bij een nieuwe Windows Versie kan je een usb stick gebruiken. En zo je Windows installeren. Dan selecteer je de op de 2de positie in the boot order, je nieuwe harde schijf. Zo weet de bios dat je als eerste apparaat de usb stick is.

Je kan er natuur ook voorkiezen om je schijf te klonen. Dan moet je als nog even in de bios kijken welke schijf als eerste start.

Succes met knutselen

Laatst bewerkt:
Het is me nog niet helemaal duidelijk.....dat klonen geloof ik wel maar dan kopieer je eventuele fouten mee naar de nieuwe schijf.
wat ik me afvraag is het volgende: ik heb de windows 7 installatie disk liggen, als ik deze opnieuw installeer (schone installatie) wordt deze dan weer geupgrade naar windows 10? (versie 22h2)(denk ik eigenlijk niet)).
De processor in mijn systeem ondersteund windows 11 niet (intel core i7 4790 3,6 ghz) .

De ssd die ik nu heb is een 2,5 inch met 120 gb, daarnaast heb ik nog een hybride 2tb hdd, welke ook al aardig vol begint te raken.

@Alfred 2: wat is nu precies een M type sata? bedoel je degene die ik er nu ook in heb zitten? ik zie ook m2 ssd kaarten maar heb geen idee wat dat betekent.

Je kunt Windows 10 (Home en Pro) bijna altijd installeren met de sleutel die je gebruikt voor Windows 7 (Home of Pro).
Je kunt die stap van 7 naar 10 upgraden je in principe besparen.
Dus op naar Windows 10.... in één keer.

PS: Vaak gedaan en ik kloon ook vaak Win10 van het ene systeem naar het andere, ff de activatie opnieuw doen (via Instellingen) en klaar.

Laatst bewerkt:
De geheugenschijf heet M.2 en de aansluiting kan een M type zijn. Afgekort schrijf ik gewoon "M." Hier is nog een link naar uitleg: https://www.coolblue.nl/advies/waar-op-letten-m2-ssd.html

Een oudere product code (voor 7) gebruiken kan alleen wanneer deze Windows 10 jonger, dus later, dan build 10586 (versie 1511) is én de 10 moet van het zelfde niveau zijn, Home > Home of Pro > Pro (ultimate).

@route 99, dus windows 10 downloaden met de windows 7 sleutel? wel naar een externe hdd dan?

kort samengevat (of lang :-) ik kan een pci 3.0 ssd schijf kopen, de oude eruit gooien , nieuwe inbouwen, win 7 installeren en updaten naar win 10 zonder te klonen en dan heb ik een schone installatie.

klopt dat? zal wel de omweg zijn maar die snap ik dan in ieder geval.

Doe wat je snapt, maar het kan ook in 1x mits je een key hebt van Win7.

key en originele cd heb ik , probeer het me mezelf makkelijk en begrijpbaar te maken, ben al heel lang niet meer met pc's bezig dus de weg een beetje kwijt, daarom ook mijn hulpvraag.

Beste allen, ik ben al weken aan het rommelen om de pc weer aan het draaien te krijgen, na het installeren van de nieuwe ssd crashte de pc volledig en deze werd ook niet herkent. ik ben nu zover dat deze wel draait en hier windows 7 op heb kunnen installeren, maar ik kan niet updaten naar windows 10 en ook mijn videokaart (nvidia rtx 2060) krijg ik niet meer geinstalleerd. De oude AMD HD5770 die ik nog had liggen krijg ik wel geinstalleerd.
met het updaten krijg ik de melding upgrade win 10 9252.exe is geen geldige win 32 toepassing (in mijn C:users map) en via windows updat krijg ik foutcode 80072EFE.

Ik heb al van alles geprobeerd, kom nu zelfs niet eens meer in bios.....

ik gooi denk ik maar de handdoek in de ring en koop een nieuwe pc, geen doen dit

We weten niet wat "van alles" is. Daarom: meet het knoopcel batterijtje en reset de BIOS bij een nieuwe 3 Volt knoopcel. Windows 10 licenties kosten minder dan Euro 20 via Marktplaats. Een nieuwe computer klinkt natuurlijk ook niet slecht. Succes

bios heb ik al gereset door knoop cel eraf te halen (1 van de dingen die onder de noemer vanalles valt) de pc loopt nu perfect op windows 7 met de oude videokaart maar de nieuwe krijg ik niet geinstalleerd, morgen ga ik kijken in mijn oude i5 pc of daar de videokaart wel wordt herkent. windows 10 kan ik niet downloaden omdat het hulpprogramma de foutmelding geeft dat het geen geldige win 32 toepassing is

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan