• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aanvullende vraag afdrukken werkbladen door selectie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alex007

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2023
Berichten
21
Goedemorgen,

Een paar maand geleden heb ik een vraag gesteld Geselecteerde werkbladen printen (helpmij.nl).
Dit werkt meer dan goed maar ik loop ergens op vast.
Misschien is het niet lastig maar ik wil nu extra werkbladen toevoegen, alleen ik krijg het niet voor elkaar om dan ook extra vinkvelden te maken, nu heb ik dit voor blad A t/m C maar wil dit verder uitbreiden.
Komt er op neer dat ik niet weet hoe e.e.a. werkt achter het veld met het vinkje en hoe deze is aan te maken.
Ben benieuwd of iemand mij dit kan uitleggen of eventueel een verwijzing naar een uitleg.


Gr. Alex
 

Bijlagen

  • Helpmijv1 (2).xlsm
    31,8 KB · Weergaven: 10
Kopieer rij 7 naar rij 8 en wijzig in de code in de module en achter het werkblad A7 in A8.
De gegevens in B8 en C8 kan je uiteraard ook aanpassen.
Het vinkveld in kolom A is niks anders dan het font Wingdings waar de cel een o of een x als waarde heeft.
Voor je gedaan in bijgevoegd bestand:
 

Bijlagen

  • Helpmijv1 (2).xlsm
    27,3 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
Hallo Edmoor,

Bedankt voor je reactie en inderdaad dit is waar ik naar op zoek was.
Ik had geen idee over de werking van de font Wingdings en dat het alleen maar een o en x is.
Maar als ik net zoals u de regel kopieer en ik ga er op staan dan wordt er niet automatisch een vinkje gezet dit gebeurt alleen wanneer ik handmatig een x of 0 invul dit hoef ik niet te doen op de regels die u gemaakt heeft.

Nog een andere vraag zodat ik de werking beter begrijp voor nu en als ik weer iets nieuws wil maken, ook omdat ik de werkbladen ga hernoemen.
Ik vink nu b.v. blad A aan dan drukt hij inderdaad werkblad blad A af maar waar in de formule zie ik dit terug dat hij de gekozen werkblad afdrukt.
In de code zie ik alleen maar 'Hoofdblad' terugkomen.

Denk mijn laatste vraag, ik wil nu als ik op de print knop druk dat de geselecteerde bladen worden afgedrukt als één PDF naar mijn PDF-writer (denk dat ik straks 2 knoppen ga maken één voor het printen en één voor een PDF.


Gr. Alex
 
Laatst bewerkt:
Je moet de code achter het Hoofdblad en in de Module aanpassen.
De andere en nieuwe bladen hoef je niets mee te doen qua code.
 
Edmoor,

Bedankt daar had ik nooit aan gedacht om de code in het hoofdblad aan te passen.
Ik heb achteraf in mijn reactie hierboven ook nog een vraag inzake het printen gezet, ik probeer eerst zelf ook wel even uit te zoeken hoe ik dit werkend kan krijgen.
Tip/advies is altijd welkom :)

Groetjes.
 
Een PDF printer is niet nodig.
Excel kan zelf exporteren naar PDF.
Dat is wat je wilt in plaats van de printpreview?
 
Klopt je hebt gelijk hij moet eigenlijk direct naar het drukken op de print knop naar het printmenu gaan waar ik een keuze kan maken tussen de printers.
Als ik nu de printview wijzig naar printout gaat hij direct printen.
 
Dat kan ook natuurlijk.
 
Edmoor,

In principe is het printen ook opgelost omdat ik gewoon vanuit de print preview naar het afdrukken ga.
Echter het enige wat ik nog niet voor elkaar krijg dat ik de printpreview direct alle werkbladen zie en deze ook kan als afdrukken als één PDF.
Nu maakt hij per werkblad een preview aan.
Is het mogelijk om alles in één printpreview te zien?
 
Wijzig dan de code van de knop in dit:
Code:
Sub Knop5_Klikken()
    Dim shts() As String
    Dim i As Integer
    
    For Each cl In Range("A5:A8")
        If cl = "x" Then
            ReDim Preserve shts(i)
            shts(i) = cl.Offset(, 1).Value
            i = i + 1
        End If
    Next
    Range("A5:A8") = "o"
    Sheets(shts).PrintPreview
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Edmoor voor je hulp, een heel stuk wijzer geworden.
De basis is er nu en zal het links en rechts nog aanpassen maar hier kan ik echt mee verder
 
Ik zou er nog een controle inbouwen of het tabblad dat aan de array wordt toegevoegd wel bestaat:
Code:
Sub Knop5_Klikken()
    Dim shts() As String
    Dim i As Integer
    
    i = -1
    For Each cl In Range("A5:A8")
        If cl = "x" Then
            If Evaluate("ISREF('" & cl.Offset(, 1).Value & "'!A1)") Then
                ReDim Preserve shts(i)
                shts(i) = cl.Offset(, 1).Value
                i = i + 1
            Else
                MsgBox "Het werkblad " & cl.Offset(, 1).Value & " bestaat niet.", vbCritical
                Exit Sub
            End If
        End If
    Next
    Range("A5:A8") = "o"
    If i > -1 Then
        Sheets(shts).PrintPreview
    Else
        MsgBox "Er zijn geen werkbladen om af te drukken.", vbCritical
    End If
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Dit...
Code:
i = -1
...kan je wel weglaten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan