Beheerder website geeft geen wachtwoorden cliënt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Krantenkop

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 mei 2023
Berichten
3
Ik ben zojuist gebeld om een probleem van een ander op te lossen. Waarom ze mij bellen is dat ik ervaring heb met websites bouwen als hobbyist. Juridische vragen of regels van de webdesigner die de website beheerd van de cliënten ben ik niet onderlegd.

De persoon die mij belde kende iemand die zijn wachtwoorden van zijn webshop niet krijgt van de webdesigner die dat beheerd.

Mijn eerste gedachten was dat de cliënt achterstallige betalingen heeft. Mij werd verteld dat hij dat niet heeft.

Met dit moeten we helaas mee doen. Dit is de enige informatie die ik heb gekregen.

Mag een webdesigner wachtwoorden van de webshop wijzigen? Ook wil hij geen wachtwoorden geven aan zijn cliënt. Cliënt kan dus niet inloggen op zijn webshop.

Misschien onderling onenigheid? Ik weet het niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maak van zo een probleem waar je zelf geen deel van uit maakt... niet je eigen probleem...ergo .. brand je vingers er niet aan.
 
Hier kan je eigenlijk moeilijk een juiste reactie op geven. Is die webdesigner in dienst, of ingehuurd door de webshop eigenaar? En wat staat er in het contract? En waar dient dit wachtwoord precies voor? Het account voor het administratief beheer? Of van andere zaken zoals (S)FTP?

Kortom: Er zijn zoveel vragen, waar jij geen deel van uitmaakt. Laat beide partijen het lekker met elkaar uitvechten.
 
Laatst bewerkt:
@Route99 en @Aar,
Bedankt voor jullie snelle antwoorden.

Ik ben iemand die graag help maar jullie hebben 100 procent gelijk! Ik brand mijn vingers niet aan. Voor je het weet zit je uren/dagen uit te leggen hoe je kan inloggen etcetera. Dat kost veel energie.

Ik dacht misschien te makkelijk over en een snelle oplossing.
 
En misschien dwarsboom je wel vastgelegde regels in het contract. Dus beste advies voor de betrokken partij: Schakel een juridisch expert in.

Jijzelf bent geen partij in deze zaak.
 
Dat klopt inderdaad Aar!

Door jullie geadviseerde antwoorden heb ik besluit genomen om persoon in kwestie (die ik niet eens ken) niet verder te helpen. Te veel haken en ogen waar ik niets van weet.

Pfff wat een opluchting nu. Zat de hele middag mee. Bedankt voor jullie bijdrage.

Van nature ben ik geneigd om mensen te helpen, maar ik moet ook een keer nee te zeggen.
 
Persoonlijk vind ik het belachelijk dat een webdesigner wachtwoorden niet wil geven. Althans, hij/zij moet dat aan de klant geven vind ik en niet voor zichzelf houden. De webdesigner maakt de website in opdracht van de klant en die heeft overal toegang toe nodig.
Wel is het handiger een admin account niet te gebruiken en met het sterke wachtwoord in de kluis te leggen. En alleen een gebruiker met minder rechten te gebruiken als klant.
Maar goed, het staat natuurlijk met welke afspraken er gemaakt zijn.

Goed dat je tussen dit getouwtrek uit bent gestapt :thumb:
 
Persoonlijk vind ik het belachelijk dat een webdesigner wachtwoorden niet wil geven. Althans, hij/zij moet dat aan de klant geven vind ik en niet voor zichzelf houden. De webdesigner maakt de website in opdracht van de klant en die heeft overal toegang toe nodig.
Wel is het handiger een admin account niet te gebruiken en met het sterke wachtwoord in de kluis te leggen. En alleen een gebruiker met minder rechten te gebruiken als klant.
Maar goed, het staat natuurlijk met welke afspraken er gemaakt zijn.
Ikzelf zou een webdesigner niet al te veel toegang geven.
Als ze toegang willen krijgen tot de server, dan zou ik ze geen toegang geven tot de productie locatie maar tot een geïsoleerde testlocatie. Ook de productiedatabase is niet voor hun ogen bedoeld, en als ze die willen gebruiken, dan krijgen ze een dummy database met de klanten Jut, Juul en Jan Janssen uit Ergenshuizen.

Laat de webdesigner/programmeur maar met een stappenplan aangeven hoe de site verhuisd moet worden, en waar er rekening mee dient te worden gehouden.
 
Persoonlijk vind ik het belachelijk dat een webdesigner wachtwoorden niet wil geven. Althans, hij/zij moet dat aan de klant geven vind ik en niet voor zichzelf houden. De webdesigner maakt de website in opdracht van de klant en die heeft overal toegang toe nodig.
Dit hangt er vanaf wie de eigenaar is en hoe dit is vastgelegd. Het komt vaker voor dat de gebruiker gebruiksrechten heeft en dat de webdesigner de eigenaar is van de code. Ook bij grote systemen, bij grote bedrijven, is dit een normale gang van zaken omdat software bedrijven gebruik maken van eigen ontwikkelde libraries. Als een gebruiker wil overstappen is dit prima naar mogelijk is de webdesigner de eigenaar van de code.

Zelf wil ik altijd dat de klant eigenaar is van alles.
 
Zelf wil ik altijd dat de klant eigenaar is van alles.
Inderdaad.
Maar als je de webdesigner ook de website onderhoudt die je gemaakt hebt voor de kant, dan heeft hij/zij toch alles nodig.

Ik maak WP websites, onderhoud deze voor een aantal van mijn klanten. Ik weet dat sommige echt geen kaas gegeten hebben en dus heb ik 2 accounts aangemaakt in het dashboard. Eentje met alle rechten, eentje met alleen rechten voor teksten maken/veranderen.
Op deze wijze weet ik dat de klant bijna niets kan verklooien, zeg maar. Dit uiteraard met overeenstemming met de klant.

En sommige klanten onderhouden zelf hun website maar hebben soms hulp nodig. Daarom heb ik wel alle wachtwoorden etc. van alles wat belangrijk is.
Ook wel handig als de klant zelf de wachtwoorden niet meer weet.
 
Maar als je de webdesigner ook de website onderhoudt die je gemaakt hebt voor de kant, dan heeft hij/zij toch alles nodig.
2 andere voorbeelden. Een klein bedrijf (MKB) laat door Wix een website maken en kiest een pakket met domeinnaam. Of een groot bedrijf laat door een IT bedrijf op het Oracle platform een website applicatie maken . In beide gevallen wel gebruiksrechten maar geen eigenaar van de code. Ook onderhoud wordt niet gedaan door degene die de content maakt. E.e.a. is afhankelijk van de situatie.

... en dus heb ik 2 accounts aangemaakt in het dashboard
Dit doe ik bij elke website, werkt erg goed :thumb: De klant (de eigenaar) krijgt een complete wachtwoordenlijst, dus ook deze beide accounts staan daarop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan