• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Loting naar poules

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkBar

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2023
Berichten
14
Wie kan mij helpen.
Ik heb het forum afgezocht maar niets gevonden.
Ik wil een loting met deelnemers kunnen maken.
Het aantal deelnemers kan variëren van 8 t/m 80
Deze moeten 1 tegen 1 geloot worden. bijvoorbeeld 1 tegen 34, 56 tegen 24 enz.
Deze worden in een poule ingedeeld.
Maar omdat er een variabel aantal poules zijn t/m 6 dit wordt van te voren ingegeven.
Iedere speler speelt in iedere poule maar telkens tegen een nieuwe tegenstander.
Ik heb een paar programma's uit het forum geprobeerd te gebruiken maar krijg telkens dubbelingen.
Helaas kom ik er niet uit hoe dit op te lossen.
Alle deelnemers welke in de lijst staan moeten allemaal een keer tegen iemand spelen in een poule.
Als er bijvoorbeeld met 65 deelnemers 5 poules moeten worden gespeeld moet bijvoorbeeld speler 1 spelen in poule 1 tegen 24, in poule 2 tegen 65, in poule 3 tegen 48, in poule 4 tegen 13 en in poule 5 tegen 44
Ik hoop dat het enigszins duidelijk is gemaakt en hoop dat iemand mij verder kan helpen
 
Hallo Henk, het is wel gewenst dat je een beginnetje maakt in excel en hier plaatst.
En dat je vermeldt welke excel je gebruikt.
In mijn eenvoudige begrip speel je normaal in een poel tegen alle mensen in die poel.
 
Ik werk met Excel 2021
Poules moet je zien als speelronden, misschien niet duidelijk omschreven door mij.

Bij het begin wordt er aan x aantal deelnemers inschreven.
Dat kan variëren van minimaal 8 tot maximaal 80.

Het aantal ronden welke worden gespeeld wordt van te voren bepaald 1, 2, 3, 4, 5 of 6 ronden.

Dan wordt er een loting gedaan zodat elke deelnemer in een ronde speelt tegen een andere deelnemer
 
Is dit het "zwitserse" systeem of een vereenvoudigde versie daarvan ?
 
Misschien kun je hier wat mee.

Groetjes Johan
 

Bijlagen

  • round-robin-tournamentv2.xlsm
    40,4 KB · Weergaven: 23
ik denk dat eerder dit gevraagd is, even snel met formules gemaakt voor 10 rondes.
Wel met afhandeling dat 2 spelers geen 2 keer tegen elkaar mogen spelen, dus geen oranje cellen (eigenlijk maar de helft van het aantal want het spiegelbeeld moet ook afgedekt worden).
Vrij gemakkelijk eigenlijk met een macrootje.
 

Bijlagen

  • Henkbar.xlsx
    62,6 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
met die macro in BA1
 

Bijlagen

  • Henkbar.xlsb
    76,1 KB · Weergaven: 12
Mooi gemaakt @cow18
Deze zal ik ook bewaren.
Vraagje, kan ik hem bijvoorbeeld ook zelf aanpassen naar bijvoorbeeld 50 spelers of naar 150 spelers zonder problemen met bijvoorbeeld de macro?

Groetjes Johan
 
@jverkerk, je past gewoon de tabel aan, lijnen verwijderen of toevoegen, daar hangt alles aan vast.
Werk je met de macro, dan hoef je enkel de 1e kolom met de namen aan te houden.
In dit geval waren er 99 spelers, dus iedere ronde was er ook altijd 1 speler "BYE", dus kan je misschien iets inbouwen om te zeggen dat ze een extra naam "BYE" moeten toevoegen om die speler te tonen
Wil je bepaalde koppels uitsluiten, dan voeg je die namen toe aan de dictionary voor je de zoektocht begint.
 

Bijlagen

  • Henkbar.xlsb
    35,4 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
Wederom weer een mooie, ik wou dat ik dat kon, maar als je wat ouder bent valt het geen eens mee om wat af te leren.
Ik hoop dat @HenkBar er ook wat aan heeft.
Bedankt @cow18

Groetjes Johan
 
cOW18 BEDANKT , dit komt dicht bij wat ik loop te zoekem

Nu staat een TOER in één kolom met beide namen.
Is het mogelijk om per TOER 2 kolommen te gebruiken.
Eerste naam in de eerste kolom en de tweede naam in de tweede kolom.

Bijvoorbeeld TOER 1 wordt kolom D en E , in kolom D de eerste naam en in kolom E de tweede naam

Het aantal deelnemers kan variabel zijn nu staat dit vast op 100
Het aantal TOERS kan variabel zijn nu staat dit vast op 10
Kunnen beide een variabele in de macro worden welke je in het bestand kan aangeven
Door een lijst met deelnemers en een getal voor de ronde

Alvast bedankt
 
de rondes wordt nu gevraagd, het aantal spelers is bepaald in de tabel in kolom A
 

Bijlagen

  • Henkbar (1).xlsb
    33,5 KB · Weergaven: 16
Concept:
- maak de verzameling van alle unieke 2-tal combinaties van het aantal deelnemers
- maak een verzameling van random unieke cijfers van het aantal deelnemers * het aantal rondes
- verdeel de verzameling van 2-tal combinaties aan de hand van de verzamaling unieke random getallen over het aantal rondes
 

Bijlagen

  • __rondes_uniek_snb.xlsb
    20,2 KB · Weergaven: 8
COW18
Het aantal ronde werkt fantastisch
Hoe krijg ik meer of minder deelnemers in de loting
Als ik namen verwijder krijg lege velden te zien

Ik hoop dat je dit kan oplossen voor me

SNB
Ziet er goed uit maar veel dubbele in een ronde
iedere deelnemer mag maar éénmaal per ronde voorkomen
 
COW18
Kan je het aantal ronde zo maken dat er een cel is waar je dit invoer en dat dan in de macro werkt
Dus niet via een MSB box maar via het gegeven in een bepaalde cel

Ik weet dat ik veel van je vraag maar zou je zeer dankbaar zijn.
 
Als iemand anders ook mag antwoorden.
 

Bijlagen

  • Henkbar (1).xlsb
    37,4 KB · Weergaven: 7
EMIELDS
de keuze voor ronde werkt prima maar als ik bijvoorbeeld 60 namen in de list heb staan vallen er lege velden omdat er nog steeds met 100 namen de loting wordt gedaan.
Zou fantastisch zijn als de lijst met namen tussen bijvoorbeeld 8 en 100 kan zijn en dat je dan toch kan loten.

Maar iedereen super bedankt zoals er op wordt gereageerd.
 
@Emields:thumb:
de kolom A is/was een tabel en dan moet je tabelrijen verwijderen ... .
Nu is het een gewoon bereik

Edit : nieuwe bijlage
 

Bijlagen

  • Henkbar (1) (2).xlsb
    41 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Tsja...
 

Bijlagen

  • __rondes_uniek_snb.xlsb
    20,8 KB · Weergaven: 24
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan