• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tabel kopieren en plakken lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Omteleren

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2011
Berichten
162
In een tabel kan ik niet kopieren en plakken. Een .csv bestand wordt in PowerBi ingeladen en komt als tabel in een werkblad staan.
Ik heb de tabel uitgebreid met extra kolommen, dit is niet in PowerBi gedaan.

Ik heb vandaag het .csv bestand ververst en daarna mij tabel opnieuw ververst. Er zijn 5 nieuwe regels bijgekomen. Mij extra kolommen die ik heb toegevoegd heb zijn leeg. De gegevens vanuit PowerBi zijn wel correct.
Omdat hier functies instaan, wil ik de toegevoegde kolommen (met functies) deze kopieren, maar dit lukt niet. De cellen blijven leeg. De extra kolommen heb ik gewenste informatie instaan en ik wil deze graag gevuld hebben.
Kopieren en plakken speciaal met formules lukt niet.

Ik kan geen voorbeeld hier plaatsen, omdat de bestanden privacygevoelig zijn.
Waarom kan ik kopieren en plakken niet gebruiken in een tabel. Moet ik perse de tabeluitbreiding in PowerBi maken en waarom kan ik niet daarna niet extra de tabel uitbreiden.
Soms lukt het wel om te kopieren en te plakken, maar 90% niet. Erg vreemd.
Hopelijk is dit duidelijk en wie herkent dit probleem. Is er een oplossing voor. Ik gebruik versie Excel 2016 desktop.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan geen voorbeeld hier plaatsen, omdat de bestanden privacygevoelig zijn.
Dan plaats je het voorbeeld zonder die privacygevoelige gegevens.
 
Ik wil nu alle kolommen in PowerBi houden en niet later gaan toevoegen in een Excel werkblad. Ik merk dat je dan problemen krijgt als je deze toevoegingen wilt kopieren. Ze worden ook niet automatisch meegenomen.
Ik heb een gestripte versie gemaakt.

Ik zou graag een jaar en maand willen samenvoegen. Resultaat 202305 functie: =[@xJAAR]&TEKST([@[xRESULT_ORDER_DATEa]];"mm")
(voorkeur om dit uit de kolom RESULT_ORDER_DATE). De zwarte kolommen zijn niet in PowerBi geladen.
Ik zou graag een voorwaarde op de IBAN of deze ingevuld is Resultaat 0 of 1 functie: =ALS([@[RESULT_ORDER_PAYACCOUNT_IBAN]]="";0;1)

Deze kolommen zou ik graag in PowerBi maken. Ik kan niet de kolom aanpassen. Ik kon in een tabel functies gebruiken, dit wat ik niet kan in PowerBi.
Met hulp wil ik graag twee bovenstaande voorbeelden realiseren in PowerBi. Hopelijk kan mij iemand mij hierbij helpen.
 

Bijlagen

  • Omzetten kolommen in PowerBi.xlsx
    23,7 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
helaas kunnen we niks met dit voorbeeld bestand omdat deze op jou C schijf probeert op te halen
ik heb daarom de query verwijderd zodat alleen de 2 dataregels overblijven, daar heb ik Custom kolommen aan toegevoegd zodat je de door jou gevraagde waarden in de tabel kijkt. Ik weet niet waarom je al xide xResult kolommen hebt gemaakt die niks meer doen dat een datumwaarde omzetten in een tekst

powerquery kent de M language Date.ToText waarmee je een datumwaarde kan omzetten in en tekst en ook de opmaak kan manipuleren. dus ook naar yyyyMM om jaar maand te zien

voor jou IBAN verzoek heb ik 2 kolommen gemaakt 1 standaard boolean kolom die true of false geeft en één die 1 of 0 geeft.

M language heeft net als VBA duizenden functies/commando's die bewerkingen kunnen doen. het is altijd puzzelen welke je nodig hebt.
In dat geval heb je een datum in result order kolom, zolang je zogt dat het kolom type ook datum is kan je met het basis commando "Date" en de .ToText of andere .-subcommando's die datum manipuleren bijv door bi Date.Year(kolomnaam) alllen het jaartal uit een datum te tonen.


kijk maar even naar het bestand dan zie je sneller wat ik heb gedaan
 

Bijlagen

  • Omzetten kolommen in PowerBi rj.xlsx
    20,7 KB · Weergaven: 12
Indachtig je alias: het bezittelijk voornaamwoord voor de eerste persoon enkelvoud is in het Nederlands altijd mijn (met een n aan het eind). Dat is erg eenvoudig Omteleren en Omteonthouden. Hoe beter je Nederlands hoe beter we je vraag kunnen lezen, begrijpen en beantwoorden.

Dit zijn toch gewoon formules uit les 3 van Basisbeginselen Excel ?

PHP:
=N([@[RESULT_ORDER_PAYACCOUNT_IBAN]]<>"")

PHP:
=TEXT([@[xRESULT_ORDER_DATEa]];"jjjjmm")
 
Laatst bewerkt:
Het bestand geeft het gewenste resultaat. In Excel tabellen kon ik de tabel ook de functies gebruiken.
Ik liep tegen het probleem aan dat ik twee verschillende methoden door elkaar wilde gebruiken en dan werkt dus niet.

Roeljongman bedankt voor de uitwerking van de powerquery met de M language. ik ga me verder in verdiepen en ik heb alvast een voorbeeld wat ik goed kan gebruiken.
Ook Snb bedankt voor je input.
 
Ik wil nu graag het voorbeeld van Roeljongman thuis bekijken in Excel versie 2019 en ik kan PowerBi niet geladen krijgen. Op het werk gebruik ik Excel 2016 en daar lukte het wel, ondanks dat het bestand was gemaakt in een nieuwere versie.

Ik wil graag gaan oefenen met M language. Ik heb de beveiliging er al afgehaald, maar nu lukt het laden niet. Query's en verbindingen geven aan dat er 2 rijen zijn geladen. en als ik op de verbinding druk, kom ik niet in de PowerBi. Ik kom er gewoon niet meer uit. Wat doe ik verkeerd en wat moet ik doen om in de PowerBi editor te komen?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan