• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost zoeken meerdere criteria

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

maane089

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2011
Berichten
17
Beste Excel-liefhebbers,

voor een kleine jachthaven ben ik bezig een systeem op te zetten waarbij het liggeld van een boot die voor minimaal een maand aan de steiger ligt automatisch het liggeld berekend wordt.
Het gaat daarbij om vaak historische schepen, maar ook andere vaartuigen, Het gaat nu alleen even over het principe van berekenen.

Op het eerste blad in de eerste kolom de naam van de boot, in de tweede kolom het soort schip, in de derde kolom de lengte van het schip, in de vierde kolom de verwachte ligtijd en in de vierde kolom de eerste letter van het soort schip (H van Historisch) en de eerste letter van het seizoen (HJ voor een jaar, HM voor een maandplaats en HZ voor een zomerplek).

Op het tweede blad heb ik in de eerste kolom de lengte van een schip genoteerd (van 12 tot en met 38) en in de eerste rij bovenaan de code voor de verwachte termijn (HJ, HM of HZ, zie hiervoor).

Nu wil ik in cel F3 van het eerste blad dus de uitkomst hebben van twee criteria: wat is de lengte van het schip en hoe lang blijft ie.
Voor F3 zou dat dus zijn: lengte 12 en seizoen HJ. De uitkomst moet dus zijn: 48,00.
En zo verder voor de overige schepen.
Ik heb het geprobeerd met verticaal zoeken met meerdere criteria, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Ook X.Zoeken wil niet werken.
Moet ik naar index en vergelijken? Maar die formule begrijp ik niet goed. Wellicht kan een kleine uitleg helpen.

Wat doe ik fout?

Bijgaand het bestand.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Frank.
 

Bijlagen

  • Liggeld.xlsx
    12,9 KB · Weergaven: 17
Zie bijlage voor een oplossing met vergelijken en vert.zoeken.

Zie tabblad Liggeld voor de benoemde bereiken
 

Bijlagen

  • Liggeld (hs).xlsx
    14,1 KB · Weergaven: 14
Excel 365:
Code:
=FILTER(FILTER(Liggeld!B$3:J$25;Liggeld!B$2:J$2=E2);Liggeld!A$3:A$25=C2)
Overige versies:
Code:
=VERT.ZOEKEN(C2;Liggeld!A$3:J$25;VERGELIJKEN(E2;Liggeld!A$2:J$2;0);0)
=SOMPRODUCT((Liggeld!A$3:A$25=C2)*(Liggeld!B$2:J$2=E2)*(Liggeld!B$3:J$25))
=INDEX(Liggeld!A$3:J$25;VERGELIJKEN(C2;Liggeld!A$3:A$25;0);VERGELIJKEN(E2;Liggeld!A$2:J$2;0))
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan