Spam of ander gevaar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaikke

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2001
Berichten
507
Ik krijg meerdere keren per dag een vreemde sms van een niet bekend persoon met een link, de link doe ik niets mee en de sms verwijder ik direct.
Ook heb ik getracht deze persoon te blokkeren in sms, maar lukt op één of andere manier want blijft maar sms sturen.
Ik zal proberen de sms mee te sturen en ik hoop op een oplossing oid.
Mijn dank is HEEL GROOT als ik ervan verlost zou kunnen worden.
Mvgr. Kees
 

Bijlagen

  • IMG_6122.png
    IMG_6122.png
    375,2 KB · Weergaven: 54
Temu lijkt mij een legit site. Een Amerikaanse Marktplaats.
Afmelden zou naar mijn idee geen probleem kunnen zijn.
 
Alle mail en sms-berichten die u een (gegarandeerde) prijs beloven zijn
gevaarlijk, want ze proberen u zo ver te krijgen om op de link te drukken zodat ze hun gang kunnen gaan. Ongeopend weggooien dus.
Dit is dus meer dan gewoon spam (spam is een soort opgedrongen reclame), dit is phising.
 
Laatst bewerkt:
Dit is dus meer dan gewoon spam (spam is een soort opgedrongen reclame), dit is phising.

Nee hoor, dit is gewoon spam.
Temu is een 'normaal' bedrijf waarbij je ook gewoon kunt uitschrijven.
@TS heb je soms de TEMU app geïnstalleerd (gehad) en daarbij ingelogd met je Gmail account? Dikke kans dat ze daardoor aan je nummer zijn gekomen, je kunt je daarvoor gewoon weer uitschrijven op de site van temu.com
 
Hoe dan ook, ik ben van mening dat het een goede gewoonte is om nooit in te gaan op welk e-mail of SMS-bericht dan ook waar je iets beloofd wordt, want vroeg of laat zit er iets tussen waar je niet blij van wordt.
 
Hoe dan ook, ik ben van mening dat het een goede gewoonte is om nooit in te gaan op welk e-mail of SMS-bericht dan ook waar je iets beloofd wordt, want vroeg of laat zit er iets tussen waar je niet blij van wordt.

Dus, je klinkt bij legit mails van CoolBlue, MediaMarkt en Kruidvat ook nooit op unsubscribe?
 
Alle mail en sms-berichten die u een (gegarandeerde) prijs beloven zijn
gevaarlijk, want ze proberen u zo ver te krijgen om op de link te drukken zodat ze hun gang kunnen gaan. Ongeopend weggooien dus.
Dit is dus meer dan gewoon spam (spam is een soort opgedrongen reclame), dit is phising.
Nee, geen spam in dit geval. Het komt alleen spammerig over.
 
Dus, je klinkt bij legit mails van CoolBlue, MediaMarkt en Kruidvat ook nooit op unsubscribe?

Klopt. Dan ga ik altijd naar de website zelf toe waarvan ik zelf de url intik (en dus niet de url die ik in het bericht aangeboden krijg) en daar doe ik dan de unsubsribe actie.
 
Klopt. Dan ga ik altijd naar de website zelf toe waarvan ik zelf de url intik (en dus niet de url die ik in het bericht aangeboden krijg) en daar doe ik dan de unsubsribe actie.
Bij SMS is het gelukkig plain-text. Dus klikken kan geen kwaad in dit geval. Bij mails moet je uitkijken:
www.helpmij.nl/unsubscribe/1234 (onschadelijk voorbeeld)
 
Bij SMS is het gelukkig plain-text. Dus klikken kan geen kwaad in dit geval. Bij mails moet je uitkijken:
www.helpmij.nl/unsubscribe/1234 (onschadelijk voorbeeld)

Nou, bij een sms met een link kan het net zo goed gevaar opleveren, vooropgesteld dat het een smartphone betreft.
Het gevaar zit hem voornamelijk in de web site waar je naartoe gestuurd wordt en wat ze daar van je vragen.
Er zijn zelfs web sites die de pc of smartphone besmetten door alleen maar de web site te bezoeken.
 
Bedankt voor alle reacties en antwoorden, maar hoe dan ook ik blijf 2x per dag een sms ontvangen op mijn Iphone terwijl ik echt NOOIT iets met Temu te maken gehad.
Ik krijg het ook niet voor elkaar om deze te blokkeren op sms ontvangst, via de site moet ik eerst een account aanmaken want unsubscribe is niet mogelijk.
De link aanklikken ga ik zo wie zo NIET doen ben bang dat hek van de dam is!!!

Word er gek van . Kees.
 
Ik heb nu de instelling “ filter onbekende afzenders “ ingeschakeld ( groen gezet) en nu afwachten wat morgen brengt?
Maar bedankt voor duidelijke uitleg .
Kees
 
Ik krijg het ook niet voor elkaar om deze te blokkeren op sms ontvangst, via de site moet ik eerst een account aanmaken want unsubscribe is niet mogelijk.
De link aanklikken ga ik zo wie zo NIET doen ben bang dat hek van de dam is!!!

Word er gek van . Kees.
Is een legitieme link. Blijkbaar heeft iemand jouw telefoonnummer opgegeven in plaats van zijn nummer.

Maar inmiddels heb ik actie ondernomen dat je geen SMS'jes meer krijgt. :D
 
Laatst bewerkt:
Nou, bij een sms met een link kan het net zo goed gevaar opleveren, vooropgesteld dat het een smartphone betreft.
Het gevaar zit hem voornamelijk in de web site waar je naartoe gestuurd wordt en wat ze daar van je vragen.
Er zijn zelfs web sites die de pc of smartphone besmetten door alleen maar de web site te bezoeken.

Ja, daarom oplettend zijn. Maar Temu.com is legitiem! Dat is inderdaad een uitzondering!

Zomaar een smartphone besmetten kan overigens niet. Je zult echt een app moeten downloaden.
 
Laatst bewerkt:
Zoveel reacties en hulp. Morgen in de loop van de dag weet ik meer en laat het via hier weten!
Ben alle helpers zeer dankbaar.
 
Dat voor een besmetting het nodig is om software op de pc te downloaden is duidelijk, maar die software hoeft niet bewust gedownload te worden door de gebruiker, maar wordt op de achtergrond gedaan door scripting of een andere vorm van manipulatie tijdens een internet-contact.
Datzelfde kan ook met een smartphone. Bij sommige vormen van malware hoef je ook daar alleen maar naar een website te gaan of op een link te drukken en het leed is al geschied. Het is dus niet juist dat een besmetting van een smartphone alleen maar kan gebeuren als u zelf bewust een app download en installeert.

Dan weer even terug naar het probleem waar het om gaat.
Als u nu zelf naar de webside van de betreffende partij gaat (dus geen aangeboden link volgen!) dan vindt u daar ongetwijfeld een mogelijkheid om contact met ze op te nemen, bijv. door een e-mail te sturen.
Leg daar in de kwestie uit en verzoek ze actie te ondernemen. Dat zou het probleem toch moeten oplossen?
 
Laatst bewerkt:
Dat voor een besmetting het nodig is om software op de pc te downloaden is duidelijk, maar die software hoeft niet bewust gedownload te worden door de gebruiker, maar wordt op de achtergrond gedaan door scripting of een andere vorm van manipulatie tijdens een internet-contact.
Datzelfde kan ook met een smartphone. Bij sommige vormen van malware hoef je ook daar alleen maar naar een website te gaan of op een link te drukken en het leed is al geschied. Het is dus niet juist dat een besmetting van een smartphone alleen maar kan gebeuren als u zelf bewust een app download en installeert.
Dit klinkt iets van wat ik vijftien jaar geleden voor het laatst hoorde.

Je weet dat Android en iOS geïsoleerd werken? Heb je recente bronnen van zulke malware? Feit is dat ze niet als Root draaien, en dus niet zomaar iets kunnen uitvoeren.
 
Laatst bewerkt:
Ik geef toe dat op smartphones tot nu toe de malware via een app gaat die de gebruiker zelf heeft gedownload, maar in dit artikel wordt beschreven dat er ook technieken bestaan om dat te doen zonder dat de gebruiker zelf iets download: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0167404815000656
Het artikel gaat over Android, maar daar er veel Iphones zijn zal dat ook snel daar plaats vinden.
Het is gewoon een kwestie van tijd totdat de malware-produceren gemeenschap dit gaat gebruiken (als het al niet wordt gebruikt)
 
Dat komt uit 2015!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan