Registreren van factuurnummers en bedragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

HPI

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 jan 2023
Berichten
4
Beste,

Ik werk voor mij zelf en maak mijn facturen via excel.
Met een nieuwe factuur open ik de laatste, vervolgens opslaan als en verander de gegevens en sla deze weer op op het nieuwe factuur nummer.
Nou schrijf ik hierna in een sheet waar ik alles bijhoud over het gehele jaar, de factuur nummer, datum, ex bedrag en btw bedrag.
Nou wil ik eigenlijk 1 Excel bestand hebben waar alle factuur nummers en bedragen netjes automatisch in terecht komen.

Ik ben me gaan verdiepen in de GetSetting & SaveSetting maar ik kom hier echt totaal niet uit.

Nu heb ik alle facturen staan in een map op mijn achtergrond.
en heb 1 Excel bestand waarin ik alles noteer.
ik zal een voorbeeld uploaden met wat ik nu doe.
ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben en iemand mij zou kunnen helpen.
 

Bijlagen

  • Facturen Berekening.xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 15
Best tricky, handmatig factuurnummers toekennen.

Zodra daar een "gat" in zou vallen, of dubbelle nummers worden gebruikt, en de belastingdienst merkt dit op bij bv een controle, heb je een echt groot probleem en kun je bij hen op het matje komen.
Als oud-ondernemer weet ik dat je dit ten alle tijden moet voorkomen, en nee, niet uit ervaring.

Ikzelf zou gaan voor volledig geautomatiseerd factureren, middels een macro het laatste factuurnummer met 1 verhogen en openen van een standaard factuur layout incl dat nieuwe factuurnummer. (wat een appart sheet zou kunnen zijn)
Ik weet niet of je ook met offertes werkt, zoja, dan kun je een hoop van de debiteur zijn/haar gegevens overnemen naar de factuur.

Nadat de factuur is opgeslagen, en niet eerder, wordt het excl - en BTW bedrag plus factuurnummer naar jouw sheet geschreven waar je de jaarlijkse omzet in vastleg.

Dat kan allemaal simpel gemaakt worden door 1 macro.

Als je wilt, wil ik jou daar wel mee helpen, VBA is voor mij een hobby geworden.


Juist jouw voorbeeld bestandje bekeken. Daarin zijn van de 4 cellen, er 2 bij die je nu handmatig ingeeft maar automatisch berekend kunnen worden.
Als jij handmatig het bedrag incl BTW ingeeft, kan Excel het excl bedrag en BTW berekenen. zelfs wanneer voor deze factuur meerdere BTW-tarieven zouden gelden.

gr Bram
 
Laatst bewerkt:
Graag Bram,

Heb je bericht nog is ff doorgelezen ik ging net te snel natuurlijk.
maar dat is eigenlijk precies wat ik wil inderdaad.
zodra ik mijn factuur af heb, deze inderdaad automatisch bijgeschreven wordt op mijn aparte bestand.

Ik stuur je een privebericht.
 
Ik heb ook ooit iets gebouwd en daar werk ik nog steeds mee.

Probeer maar eens uit...
 

Bijlagen

  • FacturenTEST.xlsm
    63,3 KB · Weergaven: 26
mvdvlist

bedankt voor je bericht.
De factuur zelf heb ik al met meerdere soorten layouts.
maar de map waarin ik al mijn facturen bewaar wat tevens allemaal excel bestandjes zijn die wil ik automatisch laten bijhouden in 1 excel bestand (Jaaromzet bestand bijv.).
dus in mijn map "Facturen" heb ik bijvoorbeeld:

Factuur 1
Factuur 2
Factuur 3
Factuur 4
Factuur 5

Dan moet de excel bestand(Jaaromzet) moet zelf bijhouden wanneer er een nieuw factuur nummer in de map komt en deze zelf regristreren.
daarbij wil ik dat deze 5 cellen noteerd uit elke factuur en dat zijn:

-Naam Klant
-Factuurnummer
-Factuur Datum
-Excl Bedrag
-Btw Bedrag

om het even kort samengevat te hebben:D
 
In dat geval moet je in dezelfde map een overzicht maken, bv "Overzicht.xlsx"
Deze vul je middels een PowerQuery met de gegevens van de andere bestanden. Maar ik zou het in EEN bestand houden, zoals mijn voorbeeld. Veel overzichtelijker en maar EEN tabblad voor de tabellen.
En de Belastingdienst is hier altijd mee akkoord gegaan...

Bovendien geeft mijn systeem altijd een UNIEK factuurnummer, en weigert zelfs om een bestaand factuurnummer op te slaan...
Altijd EERST opslaan, DAARNA pas de PDF maken. Kun je uiteraard ook veranderen in een Excel...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan