RAM geheugen draait op 1200 mhz ipv 2400

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerardbaart

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2007
Berichten
191
Hoi,

Ik heb 2 x 8gb ram geheugen gekregen en deze naast mijn bestaande ram geplaatst
en nu valt mij op dat ze niet op 2400 mhz draaien maar 1197.1mhz moet ik iets in de instellingen aanpassen ??

dit is mijn systeem
Schermafbeelding 2023-06-01 201608.jpg

Dit is wat speccy zegt over mijn RAM
Schermafbeelding 2023-06-01 201720.jpg

maar dit zijn de gegevens van van de 4 x 8 Gb RAM
Schermafbeelding 2023-06-01 201106.jpg

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
alvast bedankt
 
Dit heeft weinig hulp nodig, alleen wat beter begrip van de techniek en benamingen.

DDR SDRAM is een afkorting en betekent Double Data Rate Synchronous Dynamic Random-Access Memory. De timing is beperkt, om de bandbreedte te kunnen verdubbelen. De tools die de snelheid waarnemen gaan uit van de timing en de fabrikant rekent het totaal. Windows zou het correct moeten kunnen waarnemen en weergeven maar de programma's kunnen dat van zichzelf niet. Standarisering van meetgegevens, dus het kunnen vergelijken op de zelfde manier, zal wel voorschrijven dat de snelheid door de leveranciers altijd met de maximale bandbreedte wordt weergegeven en door de diagnostische programma's eerlijker of technischer.
 
Als u die 2 nieuwe reepjes er nu uithaalt wat voor een cijfers worden er dan getoond bij de twee bestaande reepjes?
 
bedankt voor reacties.
Hoewel ik van de reactie van Alfred niet veel begrijp.
ik heb dus 2 x 8gb gskyll reepjes en 2 x 8gb hyperx fury reepjes.

dit laat speccy en taakbeheer zien als ik alleen de hyperx er in doe:
Bekijk bijlage 370850

Bekijk bijlage 370849

dit laat speccy en taakbeheer zien als ik alleen de gskyll er in doe
Bekijk bijlage 370851

Bekijk bijlage 370852

Hoe dan ook het blijft 1200.
misschien maak ik ergens een denkfout, maar het lijkt er dus op alsof al mijn RAM geheugen op halve kracht werkt.
 
Ik heb voor alle zekerheid eens in mijn eigen pc gekeken en daar zie ik ook dat slechts de helft van de snelheid per reepje wordt weer gegeven bij dual channel.
Hier wordt dat uitgelegd: https://nl.hardware.info/artikel/847...eugen-snelheid i.p hetzelfde wat Alfred ook zegt, maar dan iets anders verwoord :)

het klopt dus dat het zo is.
 
Is gewoon een verkeerde aanname, Speccy heeft het goed, dingen draaien op de bus op die frequentie, fabrikanten geven gewoon verkeerde info erover, de snelheid van DDR wordt uitgedrukt in MT/s en niet in een frequentie die de merken beweren, staat wel interessant maar onwaar.
https://nl.wikipedia.org/wiki/DDR_SDRAM#DDR4
 
dus als ik het goed begrijp is de text op de RAM reepjes niet goed
Bekijk bijlage 370854

hier staat 2400 Mhz maar is dus eigenlijk 2400MT/s
en is de kloksnelheid 1200Mhz
alles werkt dus naar behoren.

weer wat wijzer geworden. :thumb:
heel erg bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan