kan in query geen nieuw record toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Theo65

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2023
Berichten
55
Ik heb een query waarin geen record kan toevoegen

Ik heb 1 hoofdtabel. Hier koppel ik via join 2 andere tabellen aan. So far so good. Ik kan nog record toevoegen.
Nu wil ik er nog een tabel aan koppelen, maar dan kan ik geen record meer toevoegen. in het navigatiemenu onderaan mist het icoontje met de gele ster.
Verwijder ik een van de andere tabellen ... helpt niet
Verwijder ik de tabel en laad ik de gegevens opnieuw in .... helpt ook niet.
Koppel ik het aan een query van die zelfde tabel ... werkt ook niet.
Waar kan zoiets aan liggen?

Heb een voorbeeld bestand bijgevoegd.
Eigenlijk wil je vanuit formulier (onderin bij navigatie) een record kunnen toevoegen. Maar ik weet niet waarom die anders wel lukt en hier niet.
Wat doe ik fout?
 

Bijlagen

  • qry_niet toevoegen.jpg
    qry_niet toevoegen.jpg
    9,8 KB · Weergaven: 18
  • digitaal archief.zip
    96,1 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
En welke tabel heb je als laatste toegevoegd? En ik vermoed dat het om de query qry_doc_DB gaat?
 
Volgens mij tbl_DOC_ontvangen het laatst toegevoegd, maar heb beide als eens verwijderd en weer toegevoegd, mogelijk was het ook tabel tbl_DOC
Ja het gaat om qry_doc_DB , daar staat onderin bij navigatieknoppen geen "record toevoegen"

Als je de tabellen apart bekijkt dan kun je daar wel "record toevoegen"
Maar via query dus niet.
Heb van alles al geprobeerd maar zie het even niet waar het aan ligt?


Dan werkt formulier wat daar op gebaseerd is ook niet.

 
De query heeft outer joins en is daardoor niet updateable. Het meest eenvoudige om een formulier updateable te houden: baseer deze op 1 tabel en gebruik comboboxen om de waarden uit opzoektabellen te tonen. De gegevens uit tbl_DOC_ontvangen kan je tonen in een subformulier.
 
In de tussentijd dat je dat uitzoekt, kun je alvast kijken naar de (verkeerde) opzet van je tabellen. Je hebt een tabel tbl_DOC met daarin het sleutelveld ID en een veld PN, wat vermoedelijk aan PersoonsNummer is gekoppeld in een niet-meegeleverde tabel. In tbl_Doc is PN géén sleutelveld, en dat betekent dat je dat veld nooit als hoofdveld kunt gebruiken in een koppeling met andere tabellen. Daarvoor heb je altijd het sleutelveld nodig, in jouw geval het (nogal ongelukkig benoemde) veld ID. Maar in het veld PersoonsNr in tbl_Doc_Ontvangen kun/mag je het veld PN dus niet koppelen, omdat dat veld geen sleutelveld is, en het veld ID uit tbl_Doc kan je niet koppelen, omdat de gegevens niet overeenkomen met de PersoonsNr gegevens. Dus je hebt een vet probleem.
Dat is alleen op te lossen als je in de tabel tbl_Doc_Ontvangen óók een veld ID opneemt. Met uiteraard een andere naam, want je hebt óók daar al een veld ID (met dezelfde ongelukkige naam).

Dus, voordat je überhaupt kunt denken aan het toevoegen van records middels een query (en dat kan echt wel) zul je eerst de onderliggende tabellen in orde moeten maken.
 
De 'oplossing' van noella werkt niet, omdat de outer joins (inderdaad, niet gebruiken) hier het probleem niet zijn.
 
Oke bedankt, ik puzzel wel tot ik een oplossing vindt die voor mij werkt
 
Dat vind ik nou weer een raar antwoord; we zijn best bereid om te helpen, maar wij weten niet wat jouw bedoeling is met deze database. (ik althans niet). En ik moe dus afgaan op wat je in de meegeleverde database hebt gezet. En op basis daarvan probeer ik dan het beste antwoord te geven. En dat staat dan in bericht #5. Wil je betere hulp, dan is het in jouw belang om ons van de juiste data te voorzien, zodat we met een échte oplossing kunnen komen.
Vooralsnog stoor ik mij een klein beetje aan jouw (in mijn ogen) licht vijandige toon, al kan het ook een vorm van frustatie zijn dat je niet gelijk de goede antwoorden krijgt. Maar dat komt dus omdat de helpers hier geen glazen bol hebben (niet helemaal waar, ik heb er wel een) die de juiste antwoorden uitspuugt. (en dat klopt dan wel :)).
 
OctoFish je leest dingen die er niet staan. Het is niet vijandig, ik begrijp dat hulp bieden lastig is. Ben blij met het commentaar over de opzet, sleutelvelden, comboboxen, subformulier en outer joins..
Als je outer joins beter niet kunt gebruiken, dan moet ik kijken wat dan wel. Vond het idee van subformulier eigenlijk zo gek nog niet, het is een mogelijkheid.
Eigenlijk wat ik zeg is: Ik ben bezig met "In de tussentijd dat je dat uitzoekt, kun je alvast kijken naar de (verkeerde) opzet van je tabellen." en naar het kijken naar sleutelvelden en alternatieven om geen outer joins te gebruiken.
 
Dag Theo, outer joins zijn helemaal niet slecht en zelfs zeer handig. Maar als je een formulier wil ontwerpen om gegevens aan te passen kan je dat best zo eenvoudig mogelijk maken, best gebaseerd op maar één tabel. Het spreekt vanzelf dat het formulier alle verplicht in te vullen velden moet bevatten. Er zijn een hele boel controle elementen beschikbaar zoals lijsten, comboboxen en subformulieren die alle gerelateerde waarden kunnen ophalen.
Wat betreft de tabel constructie is er hier niet veel te vertellen aangezien we niet weten wat het doel van de applicatie is en IMHO :voor deze vraag is dit ook niet echt nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan