Zelfbouw router?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie advies en meningen horen over een 'zelbouw' router. Voor de duidelijkheid moet ik melden dat dit voor mij een nieuw gebied is wat ik wil ontdekken en of het de moeite waard is om dit te doen.

Mijn idee is om zelf een router te bouwen zonder wifi, wifi wil ik toevoegen dmv AP's of een mesh set.

Ik heb twee mogelijkheden en een aantal voor en tegens:

1) Ik heb een oude pc met een Intel i5 6th gen, 8GB en 128GB SSD. Hier steek ik een pci(e) kaart in met een x aantal poorten, zelf denk ik gelijk aan 10GbE poorten om direct toekomst bestendig te zijn.

2) Een SBC zoals bijvoorbeeld Raspberry Pi, Banana Pi of welk merk dan ook.

De pc is denk ik qua bouw de goedkoopste optie omdat ik alleen de netwerkkaart aan moet schaffen.
De SBC moet ik aanvullen met een voeding, opslag en een case.

De pc kan dan qua aanschaf voordelig zijn maar verbruikt meer stroom dan een SBC.

De SBC is dan weer beperkter in gebruik omdat ik daar alleen een router OS op kan draaien en op de pc kan ik Windows of Linux zetten en ik kan gebruik maken van Virtual Machines om extra toepassingen te laten draaien zoals bijvoorbeeld een NAS of media server.

Tot zover de hardware, qua software is er ook veel mogelijk zoals dd-wrt, Openwrt en Pfsense om er maar wat te noemen.

Het gaat dus om een router zonder wifi. Bij 'normale' routers is bekend dat deze maar zo'n 3-5 jaar mee gaan, maar dat gaat dan vooral over de wifi die vervelend gaat doen en er zijn ook routers . Denken jullie dat een router zonder wifi, of het nou een SBC is of een pc, het langer volhoud dan een gewone router?

Ik hoor graag jullie mening en/of adviezen.

Met vriendelijke groet,

Nossie

Oude hardware gebruikt meestal teveel stroom, als je daar geen zuinig moederbord/on-board CPU in hebt zitten zal het lastig, zo niet onmogelijk zijn om er een zuinig router van te maken. Mss moet er dan ook nog en switch bij, tel die er dan nog bij.

Er is al veel gedaan met de Pi, lijkt me handig dat je daar zelf in verdiept ipv dat wij dit voor je uitzoeken....
Een start:
https://www.seeedstudio.com/blog/20...-a-raspberry-pi-router-step-by-step-tutorial/
Zij noemen deze zoek string: https://www.google.com/search?client=opera&q=how+to+build+a+Raspberry+Pi+OpenWRT+router
En dan heb je met de Pi bij een van de versies pas 2 poorten, dus er moet ook nog een switch bij.
De Pi is nu heel slecht te koop ivm de nasleep van de onderdelen schaarste.

Maar ik zou dan eerst nog checken of dit bij een home built nog wel allemaal kan:
Mijn idee is om zelf een router te bouwen zonder wifi, wifi wil ik toevoegen dmv AP's of een mesh set.

Je kunt ook kijken of je een 2e hands betaalbare Asus kunt kopen waar mesh e.d in zit.
Mesh das toch via Wifi? Uh, ik dacht dat je geen WiFi wilde?

Ook nieuw kun je voor <100 euro een Asus router met veel opties, minimaal 4 UTP poorten kopen. Vaak kostten die 1-2 jaar geleden nog ca 200 euro.
https://tweakers.net/modems-en-rout...xTr8g4p5bnpZnw9Qs-F6DEWhgP_GXMrQoBhbovoOEopXw
Voor Asus is er ook alternatieve software
Er is ook een met een actieve Asus community voor alternatieve software.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan