Dropdown - vult daarna een aantal velden in

Status
Niet open voor verdere reacties.

jaapvdblonk

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2010
Beste,

Ik heb een offerte template bestand die door verschillende mensen wordt gebruikt en deze ook graag met hun eigen gegevens willen ondertekenen. Nu moeten ze elke keer hun eigen gegevens invullen zoals naam, emailadres en telefoonnummer. Ik heb een dropdown gemaakt voor de naam en nu wil ik graag dat het emailadres en telefoonnummer automatisch worden aangepast. Hoe kan ik dan doen?

Zie in de bijlage het voorbeeld.

Bijlagen

Niet zo :). Word heeft geen onderliggende gegevenstabel, dus de aan te vullen gegevens moeten érgens vandaan komen. Je zult dus op zijn minst ergens gegevens moeten opslaan die gebruikt moeten gaan worden. En de vraag is dan dus eerst: hoe ga je dat oplossen?

Met een macro kun je de ondertekening invullen. Maar zoals OctaFish al stelde, je moet die gegevens ergens vandaan halen. Je kunt via een formpje met een combobox de juiste persoon selecteren (hard geprogrammeeerd in dat formpje (bah!) of uit een Excel tabelletje ophalen) of de naam van de huidige gebruiker ophalen uit AD of environment.

Code:
Sub Ondertekening()
    With ActiveDocument.Tables(3)
        .Cell(1, 1).Range.Text = "P.Puk"
        .Cell(2, 1).Range.Text = "P.Puk@email.com"
        .Cell(3, 1).Range.Text = "+31 12 34 56 789"
    End With
End Sub

Bijgaand een probeerseltje, plaats beide documenten in dezelfde map en start de macro in het Word document(alt-F8, Enter).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Waarom doe je het niet gewoon zo in excel ? De namen onderaan de brief zijn een dropdownmenu en het emailadres en telefoonnummer veranderen gewoon mee.

Ik zou alles automatisch laten gaan als het mogelijk is in het bedrijf.
1. Als je die 3001 invult dan kan het zo dat het adres enzo automatisch ingevuld worden.
2. Naam met aanhef kan automatisch ingevuld worden als je die 3001 invult.
enzo

Ik zou voor het gemak alles in excel doen. Ik heb een voorbeeld voor je gemaakt.

Bijlagen

Bedankt AHulpje, ik ga hiermee aan de slag. Ik kom hier in de loop van volgende week op terug!

@Rsk, dit was alleen het voorblad van de offerte. Verder zijn er nog 20 kantjes vandaar dat Excel dan niet echt een handig programma is maar evengoed bedankt!

Leg eerst eens uit wat nu precies de bedoeling is, dan kunnen we veel beter inschatten wat een goede oplossing is. Omdat je nu zo vaag bent gebleven, krijg je oplossingen waar je niets aan hebt. Dat kost de helper nutteloze tijd, en jou ook. De reden dat ik nog niks anders heb bijgedragen, ligt er dus in dat je niet aangeeft hoe e.e.a. gebruikt gaat worden. Uiteraard had ik je de oplossing van ahhulpje al lang kunnen geven, maar volgens mij heb je daar niks aan, omdat het niet te onderhouden is (denk aan verloop in het bestand). Dus graag een workflow waar we wat mee kunnen (en jij dus ook) :).

Meer info en volledige bestand

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de oplossing van AHulpje geprobeerd en dit werkte helaas niet helemaal omdat het offerte bestand een template is en elke keer op een andere locatie wordt opgeslagen. Octafish geeft aan dat mijn vraag niet helemaal duidelijk is vandaar dat ik het nog een keer ga proberen uit te leggen.

Het offerte bestand staat op een vaste locatie opgeslagen als een template en wordt door meerdere verkopers gebruikt. Graag ondertekenen zijn de offerte met hun eigen gegevens en dit willen we graag makkelijker maken. Wij zaten te denken aan een dropdown menu waar zij hun naam kunnen aanpassen en dat vervolgens automatisch hun emailadres en telefoonnummer worden aangepast. Na gebruikt wordt het bestand op een andere locatie opgeslagen.

In de bijlage het volledige bestand en geel gearceerd te plek waar het om gaat.

Bijlagen

…omdat het offerte bestand een template is en elke keer op een andere locatie wordt opgeslagen.

Het offerte bestand staat op een vaste locatie opgeslagen als een template en wordt door meerdere verkopers gebruikt.
Even begonnen mijn oren te klapperen toen kinderen eerste zinnen las, maar gelukkig vielen ze snel weer op de gebruikelijke plek, want het kwam verderop toch goed . Een sjabloon staat natuurlijk op dezelfde plek, maar de gemaakte documenten kunnen overal worden opgeslagen. De oplossing hoort dus in de sjabloon te zitten, niet in de documenten.

Ik heb dat soort constructies regelmatig op het werk bij de hand gehad, en opgelost met een lokaal bij de gebruiker opgeslagen ini bestandje waarin je de gebruikersgegevens opslaat. Dat werkt dan zo: in de sjabloon zit een (automatisch) startmenuutje waarin de gebruiker zijn gegevens in kan voeren. Als dat klaar is, worden de gegevens op een vaste plek in de gebruikersomgeving van de gebruiker opgeslagen. Elke gebruiker heeft dus zijn eigen ini bestandje met de eigen gegevens. Als de gebruiker de sjabloon de tweede keer start, wordt het ini bestand ingelezen in het document, en zijn de gegevens beschikbaar.

Het aanpassen van de brongegevens kan op twee manieren: ofwel de gebruiker opent het menu nog een keer en past de gegevens aan, ofwel de gebruiker opent het eigen ini bestand, en past de gegevens met NotePad aan. In beide gevallen worden de aangepaste gegevens gebruikt in de nieuwe documenten.

Is dat wat je ongeveer bedoelt?

Bedankt Octafish, niet helemaal omdat de verkopers vaak de offerte niet zelf maken maar worden gemaakt door de binnendienst medewerkers. De binnendienst medewerkers selecteren de juiste verkopers. Graag zien we dus een lijst waar we de juiste verkoper kunnen selecteren.

Ik zou dan gaan voor een apart bestand met de verkoop medewerkers dat op een centrale plek staat waar alle binnendienst gebruik van kunnen maken. Dat houdt dan dus wel in dat naam en pad voor alle medewerkers hetzelfde zijn. Dat zou moeten kunnen op een centrale netwerkschijf. Dat bestand kun je dan inlezen in de sjabloon, en ook makkelijk onderhouden als er verkopers/gegevens wijzigen. Die zijn dan te allen tijde up to date, en dat is wel zo onderhoudsvriendelijk.

AHulpje heeft in bericht #3 een voorbeeld gemaakt op basis van een Excel bestand. Ik heb daar niet naar gekeken, maar ik vermoed dat daar de voorgestelde techniek wel (in een aanpasbare vorm) in zit. Dus de vraag: heb je daar al naar gekeken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan