Teller

Status
Niet open voor verdere reacties.

Korstjens

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2023
Hallo, ik ben Aart (76 jaar) en nieuw op dit forum en ik heb een vraag. Hoewel ik redelijk uit de voeten kan met diverse software, is Access voor mij iets totaal nieuws. Een aardige newby voor Access dus.

Ik zal proberen eerst de situatie uit te leggen.

Ik heb een database in Access gemaakt met ongeveer 1.000 records. Dat werkt op dit moment redelijk naar tevredenheid.
Er is o.a. een veld met de eigenschap "bijlage". Daarin staat sóms een afbeelding in .jpg formaat, maar meestal is dat veld leeg.
Ik wil graag in het formulier een veld "Teller" maken waarin ik kan zien in hoeveel records dat veld wél gevuld is met een .jpg.

Moet zoiets via een query of werkt dat anders? Query's zijn voor mij een totaal onbekend gebied.

Wie kan/wil mij helpen?

Aart
Oosterhout

Allereerst welkom bij HelpMij :).

Ik ben totaal geen fan van het bijlageveld, en ik gebruik het dus nooit. Maar dan ook écht niet :). Maar goed, het zit er in, en daar kan ik uiteraard niets aan doen. Met als gevolg dat mensen het gebruiken, en dat levert dan altijd weer nieuwe gebruikers op HelpMij op :d.

Je vraag is niet helemaal duidelijk, want niet volledig. Zo kun je in het bijlageveld meerdere bestanden opnemen, van diverse pluimage. Dus niet alleen JPG bestanden. En dan wordt het dus al een heel stuk ingewikkelder! Wil je alleen een totaaltelling op een formulier zien, van alle bestanden in de tabel? Of echt alleen de jpg bestanden? En gebruik je dan geen andere beeldvormingen zoals png? Of wil je ook per record zien hoeveel bestanden er zijn? En dan zal ik maar niet vragen waaróm je dit wilt, want mij lijkt het nutteloze informatie :).

Als er een andere (betere) oplossing is voor iets anders dan een "blijlage" veld dan kan ik dat natuurlijk in dit stadium nog makkelijk anders doen. Wat is je suggestie?

En wat betreft de .jpg bestanden nog even het volgende. Ik gebruik tot op heden alleen .jpg afbeeldingen.
Maar dat zouden natuurlijk ook .png, .tiff of .pdf bestanden kunnen zijn, maar altijd wel één bestand per record.
Is iets anders dan .jpg beter/handiger? Dan kan ik ook dat nog makkelijk aanpasssen.

De totaal-telling zou dus moeten zijn voor het aantal velden dat gevuld is ongeacht met welk formaat.

Als je nog meer vragen hebt dan hoor ik dat graag. Ik wil graag véél leren :).

Aart

Laatst bewerkt:
Je zou in een query (dat vroeg je ook: ja, ik zou het via een query doen en zéker niet in de tabel opslaan) een telling kunnen doen op het bijlageveld. Waarbij het criterium <>Null is. Of Not "". Iets van dien aard. Voor het beste resultaat kun je het beste een database als bijlage meesturen bij de vraag. Die hoeft uiteraard niet alle 1000 records te bevatten (ik vermoed dat de db daardoor nu al behoorlijk groot is), maar een stuk of 10-20 moet genoeg zijn om te testen.

Eén van de redenen waarom ik het bijlageveld nooit gebruik, is de wat ingewikkeldere structuur in queries, maar vooral de aanslag op de database grootte. Daarom gebruik ik zelf altijd een aparte map voor de afbeeldingen, en sla ik de volledige padnaam (of, als de map aan de map van de database hangt, alleen de bestandsnamen) op in een tekstveld. Dat is klein, en werkt perfect. Ook dat is makkelijk te demonstreren in een voorbeeldje van jou. Dan is dat zo ingebouwd.

Ik heb inderdaad een aparte map met de bedoelde afbeeldingen. Toevallig zijn dat allemaal .jpg bestanden, maar dat zouden ook andere formaten kunnen zijn.
Ik ga eens lekker "knutselen" met een tekstvak. Ook zal ik de database verkleinen naar minder records zodat ik hem als bijlage mee kan sturen in dit topic. Wat is de maximale grootte in Mb's die dit topic als bijlage aan kan? Op dit moment is de database 14,8 Mb groot.

Als ik daarmee klaar ben meld ik me wel weer voor de volgende hulp-stap. Alvast bedankt tot nu toe.

Aart (dankbare leerling)

De database wordt een stuk kleiner als je hem comprimeert en herstelt (dat scheelt soms enorm) en daarna zipt. Al is dat laatste minder indrukwekkend als er veel afbeeldingen in de database zitten (wat met een bijlage veld dus het geval is), want afbeeldingen kun je nauwelijks gecomprimeerd worden. En daarom is een database met een paar (1000 is niks) gelijk al heel groot kan zijn. Daar heb je straks dus geen last meer van :).
Eventueel kun je de database ook op een FieShare zetten, dan maakt de grootte niet zoveel meer uit. Op HelpMij mag je maximaal 2Mb posten. Dat is dan dus een gezipt bestand, want je kunt sowieso geen database meesturen, dat pikt HelpMij niet.

wPSFTuxzPnjyAAAAABJRU5ErkJggg==
Zoals je adviseerde heb ik een tekstvak toegevoegd met daarin het pad naar het bestand, maar dan zie ik op het formulier alleen die naam maar niet de afbeelding zelf (zie bijlage 1). Ook als ik er een hyperlink van maak zie ik alleen die link maar dus ook niet de afbeelding als ik op de link klik. Doe ik iets fout?

De database heb ik verkleind tot 29 records. Die nu maar 1 kb groot. Kan ik je die sturen via WeTransfer?

Waar ik naar toe wil is een teller in de koptekst met daarin een veld dat het aantal aanwezige merken weergeeft. (zie afbeelding)
75zXErERBCCCGEEEKshWH4OSYF3BTSz0AWAAAAAElFTkSuQmCC

Er zijn dus records mét een gevuld veld en records waar dat veld leeg is. In bovenstaand voorbeeld zijn er ruim 4.500 records maar slechts 2.735 daarvan hebben een afbeelding van het tinmerk.

Het heeft geen haast, ik waardeer je hulp.

Aart (beginnend leerling amateur ;))

Het lukt me even niet om afbeeldingen te plaatsen. Ik ga even uitzoeken hoe dat moet.

Lukt het zó wel?

Bijlagen

• Schermafbeelding 2023-07-10 120019.jpg
    Schermafbeelding 2023-07-10 120019.jpg
    54,6 KB · Weergaven: 16
  • Schermafbeelding 2023-07-10 120047.jpg
    Schermafbeelding 2023-07-10 120047.jpg
    16,2 KB · Weergaven: 13
Nog even een paar toelichtingen.
  • Die database waarvan ik van de kopregel een voorbeeld stuurde is gemaakt in Filemaker.
  • Elke tinnegieter heeft soms meerdere records, voor elk merk een apart record
  • Het veld met de afbeelding heeft dus steeds maar één merk
  • Als er meerdere merken voor dezelfde tinnegieter zijn heeft hij dus meerdere records

wPSFTuxzPnjyAAAAABJRU5ErkJggg==
De database heb ik verkleind tot 29 records. Die nu maar 1 kb groot.
Deze grootte is prima om hier te posten (veel kleiner als 2Mb namelijk) dus dat kan je gewoon als bijlage meesturen. Kwestie van de knop <Ga geavanceerd>, en dan via de paperclip knop toevoegen. Wél dus eerst een zipje van maken, anders gaat het niet (HelpMij beperking).

Aan plaatjes hebben we niks, want daar kunnen we nu eenmaal verder niks aan sleutelen. Wat betreft je vraag: ja, het klopt dat je geen plaatje ziet, het is immers een tekstveld waar alleen een verwijzing naar het bestand in staat. Dat is ook prima :). Wat de volgende stap is, is dus om een Afbeeldingsobject op het formulier te zetten, dat je koppelt aan het tekstvak, zodat bij het bladeren door de records het juiste plaatje op het formulier wordt getoond. Je gebruikt het tekstvak dus als bron​ voor het afbeeldingsobject.

Ik hoop dat het zo gaat lukken.

Alvast weer bedankt voor je hulp. Het heeft allemaal geen haast.

Bijlagen

Ik vrees dat je het verkeerde bestand hebt meegestuurd; dit is het Lock bestand dat Access aanmaakt als je een database opent. Sowieso moet je de database eerst sluiten voordat je er een zip van maakt, anders stuur je een gelockte database op. Dus graag nog een keer opsturen :).

Ik heb nog iets bedacht dat het (misschien) nog eenvoudiger kan maken.

We kunnen kiezen uit 2 velden voor de teller. Het bijlage veld (met de mogelijkheid van één afbeelding) of een (bijbehorend) nummer-veld met een uniek nummer (bijvoorbeeld 1001-01)

Als er in het bijlage veld geen afbeelding staat, dan is er ook geen nummer in het bijbehorende nummer-veld.
Als er in het bijlage veld wél een afbeelding staat, dan is er ook een nummer in dat bijbehorende nummer-veld.

We tellen dan alleen het aantal gevulde nummer-velden in plaats van het aantal gevulde bijlage velden :thumb:!

Ik ga nog even puzzelen hoe ik moet comprimeren en daarna zippen.

Ik hoop dat ik het steeds begrijpelijk uit leg voor je. En als dat niet het geval is komt dat natuurlijk omdat ik een access newby ben.
Aart

Ook als ik de verkleinde database comprimeer en daarna zip is hij toch nog ruim 7 mb groot. Kan ik hem via WeTransfer naar jou sturen?

Dat kan altijd; post de WeTransfer link in een berichtje, en ik haal ‘m daar af :). Overigens is het een heel slecht idee dat je in bericht #14 hebt geopperd, en het voegt niets toe aan een oplossing. Maakt eigenlijk het probleem alleen maar groter :).

Geen idee hoe ik een linkje van WeTransfer moet aken. Ik ken alleen de optie van mailadres naar mailadres.
Bijgaand een afbeelding van één record, misschien kan je daar iets mee.

Bijlagen

• Schermafbeelding 2023-07-10 200848.jpg
    Schermafbeelding 2023-07-10 200848.jpg
    126,4 KB · Weergaven: 13
Is prima aangekomen :). Ik heb er al een eerste blik op geworpen. Nieuwe computer net besteld (dat doe ik dus nooit meer) :d.

Ik heb er nog wat records uitgehaald, en een techniekje gebruikt om de gebruikte bijlagen te tellen. Dat resultaat staat in een label in de koptekst. In het tekstvak erboven staat een techniek die je normaal gesproken prima kunt gebruiken om te tellen in een formulier (DCount) maar die werkt dus niet op een bijlageveld. Je kunt daarmee dus, zoals ik gedaan heb, wel het totaal aantal records tellen.

Hierbij de uitgeklede versie!

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan