Teller

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Octafish,

Even een dagje pauze gehad maar daar ben ik weer. Ik heb jouw database mét query gedownload en bekeken. Ik heb jouw query gekopieerd naar mijn databse met 1.099 records. So far so good.

Ik heb ook de twee "velden" die jij in de kopbalk gemaakt hebt geprobeerd te kopiëren. De bovenste met het totaal aantal records werkt prima. Maar de onderste werkt niet. Ik zie dan een waarschuwings driehoekje en het veld blijft onzichtbaar net als de inhoud.
Als ik in jouw database dat veld in de ontwerp-mode trouwens aanklik zie ik ook geen tekst.

Wat doe ik fout?

Ik vind het wel razend interessant en wil best wat meer leren m.b.t. queries. Heb jij voor mij een tip voor een online cursus bijvoorbeeld?

Aart

Bijlagen

• Schermafbeelding 2023-07-13 152256.jpg
    Schermafbeelding 2023-07-13 152256.jpg
    21,3 KB · Weergaven: 15
De code waarmee de telling wordt gedaan, wordt bij het bladeren op het formulier uitgevoerd. Zodat, als je vanuit het formulier een bijlage toevoegt, de telling gelijk wordt aangepast. Die code ziet er zo uit:

Code:
Private Sub Form_Current()
Dim rs As Recordset
Dim strSQL As String
Dim iAantal As Integer

strSQL = "SELECT Count(Merk) AS Gevuld FROM BPM_tabel1 WHERE Merk.FileName <>"""""
    Set rs = CurrentDb.OpenRecordset(strSQL)
    iAantal = rs.Fields(0).Value
    rs.Close
    Me.lblAantal.Caption = "Aantal gevulde records: '" & iAantal & "'"
End Sub

Het gedeelte dat voor de telling zorgt, is een query die er zo uitziet in VBA:
Code:
SELECT Count(Merk) AS Gevuld FROM BPM_tabel1 WHERE Merk.FileName <>""""
De functie Count telt dus op het veld [Merk] in de tabel [BPM_tabel1] op basis van een leeg veld (Merk.FileName <>""""). Als er maar één element niet klopt (andere veldnaam, andere tabelnaam) dan krijg je een foutmelding. Het is dus zaak om even te controleren in jouw database of de namen nog wel kloppen. Anders moeten die worden aangepast. (Kun je makkelijk zelf doen).

Wat betreft een basiscursus: je kan eens hier beginnen, die leggen het wel netjes uit. Zelf heb ik Voor HelpMij een uitgebreide cursus geschreven; die staat in de Handleidingen sectie. Kun je ook wel wat beginselen uithalen.

Oeps, voor een Access-leerling als ik wordt het nu wel een beetje ingewikkeld maar ik geef niet op. Ik ga verder zoeken hoe ik het e.e.a. moet aanpassen.

Misschien is het nog even iets te hoog gegrepen voor mij. Ik ga studeren. Als ik weer hulp nodig heb dan meld ik me weer.

Voorlopig bedankt voor je hulp tot nu toe.

VBA is inderdaad niet voor beginners, dat is een ding dat zeker is :). Helaas ontkom je er in een database vaak niet aan. Daarom is het goed om met de basisbeginselen te beginnen, zoals bijvoorbeeld die cursus die ik genoemd heb, of de handleiding in de HelpMij sectie. Die dus ook ingaat op programmeren.

Als je het formulier in Ontwerpmodus opent, en je gaat naar het tabblad Gebeurtenissen, dan zie je bij de bovenste optie <Bij aanwijzen> dat die regel gevuld is; daar staat dus code achter. Die kun je bekijken door op de knop met de drie puntjes te klikken, of op de sneltoets <Alt>+<F11>.

Wat veel handiger is, is natuurlijk om een versie op HelpMij te zetten die overeenkomt met jóuw database, want die versie is dus blijkbaar anders dan de versie die jij gebruikt, anders had de code wel gewerkt.
wat je ook nog kan doen, is de gegevens uit jouw database over te zetten naar de versie die ik heb gestuurd. Dat zou ook moeten werken.

Maar veruit het beste is natuurlijk om éérst het programma te leren… :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan