Formulier openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sytse1

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2007
Office versie
miDer
Een vraag over het openen van mijn toepassing nadat de bewerkingen(queries) zijn uitgevoerd.

Mijn Toepassing start met een form waarin een aantal tabbladen en het eerste tabblad heeft drie sub_forms.
Nu zie ik bij het openen van de toepaasing het scherm verschillende malen zich openen.
Dit (denkelijk) om de sub forms in het eerste tabblad te actualiseren.
Met: Application.Echo False blijft zich dit voordoen.
Het ook alleen bij de start van de toepsssing.
Hoe zou ik dit kunnen ondervangen?
B.v. door de toepassing op de achtergrond te laden en dan pas zichtbaar te maken?
Ik heb dit op allerlei manieren geprobeerd maar het is mij niet gelukt.
Ook met een Form die op de voorgrond zou moeten blijven en dan daarachter het hoofd form open en dan moet het form op de voorgrond zich sluiten.
Maar (bij mij) werkt dit niet.

Wellicht weet iemand een oplossing?
bvd Sytse

Tja, als het zó ingewikkeld is gemaakt, dan is een uit de lucht te grijpen oplossing natuurlijk niet voorhanden. Althans: ik heb 'm niet. Dan zou ik op zijn minst de database moeten zien.

Wellicht druk ik mij niet goed uit. Ik kom er over een paar vakantie weken op terug.

Prima. Fijne vakantie!

Beste Octafish,

Bijgaand de Access toepassing. Wellicht is het een beetje overdreven van mij maar ik vindt het niet netjes als je de toepassing start het venster 3 maal zich opbouwd.
Het komt wellicht door de 3 queries,
Er wordt direct een popup form getoond. Shift is niet uitgeschakeld. Maar met Ctrl +s zet je het form in de ontwerp modus.
Het is een ontwerp die nog verder ontwikkeld moet worden.
Bij voorbaar dank voor je eventuele opmerkingen.

Bijlagen

Zal er vanavond even naar kijken!

Ik heb er nu een uur naar gekeken, en ik vind de db gruwelijk (en vermoedelijk nodeloos) ingewikkeld. Nutteloze acties, voor zover als ik het kan bekijken zoals het om de haverklap toewijzen van dezelfde query aan formulieren (één keer bij het ontwerp lijkt mij meer dan genoeg), en nog wat andere dingen die ik nooit zou doen. Zoals bij het openen van het formulier de hele rataplan verversen. Nergens voor nodig; je kunt maar één tabblad tegelijk bekijken dus ververs de subformulieren pas als je ze gebruikt. En volgens mij gebruik je teveel subformulieren; gewone keuzelijsten zouden het systeem een stuk vlotter maken.

Voordat je verder gaat met ontwikkelen, zou ik eerst eens beginnen met het versimpelen van de procedures en formulieren :).

Beste Octafish,
Ik ben Octafish dan wel niet, maar de gein van dit soort fora is dat iedereen mee kan doe en naar vermogen desgewenst zijn of haar steentje bij kan dragen.

Dat bijdragen lukt me overigens nog niet, want ik weet niet wat nu eigenlijk het probleem is. Ik zie wel het scherm een paar keer flikkeren, maar dat kan evengoed met het volgende te maken hebben.
Zoals in #2 al opgemerkt, maak je het jezelf waarschijnlijk (veel) te moeilijk. Je begint met het uitvoeren van de AutoExec macro. Die roept weer een functie met de "veelzeggende" naam VanAlles aan. Wat die doet weet ik niet omdat ik hem zo snel niet heb kunnen vinden in al je modules. Daar worden de drie query's misschien uitgevoerd die je noemt.

Ik snap sowieso niet waarom je "van alles" zou moeten doen. De eerder ingevoerde gegevens zijn er gewoon in de tabellen en verder is het wachten tot de gebruiker wat doet.

Een opzet met tabbladen is naar mijn idee ook niet erg logisch. Ik zou kiezen voor een hoofdformulier met een aantal knoppen die formulieren voor de verschillende gegevens (medewerkers, verlof, verlofsoorten, bedrijven (vestigingen??)) openen.

Ook op het gebied van de gegevens(structuur) zie ik wat bijzondere dingen. Waarom bij voorbeeld een tabel aanleggen met alle datums van bepaalde jaren? En waarom die jaren in een tabel opnemen?

Laatst bewerkt:
Die roept weer een functie met de "veelzeggende" naam VanAlles aan. Wat die doet weet ik niet omdat ik hem zo snel niet heb kunnen vinden in al je modules.
Die functie staat in de module modAlles :). Doet niet zoveel overigens:
Code:
Function VanAlles()    On Error GoTo VanAlles_Err
    SetAccessWindow (SW_SHOWMAXIMIZED)
    'HideTaskbar
    HideNavigationPane
    HideRibbon
     Exit Function

VanAlles_Err:
     MsgBox Err.Description & " in VanAlles"
End Function

Zeker niet het probleem met de queries. En ook de opstartmodule van het startformulier is het probleem niet, dat zit echt in de gebruikte subformulieren. En daarbij heb ik dus het vermoeden dat er een hele hoop overbodig zijn.

Een opzet met tabbladen is naar mijn idee ook niet erg logisch.
Daar ben ik het dan weer totaal niet mee eens; een opzet met tabbladen werkt prima, mits je ze correct gebruikt. En daar heb ik dus zo mijn twijfels bij. Ik denk dat Sytse in zijn hoofd al bij het eindproduct is, en met zijn handen nog met de fundamenten aan het bouwen is. Slecht plan :). Het heeft in mijn ogen geen zin om de GUI al af te hebben terwijl je nog aan het bouwen bent. Dat moet je toch echt als laatste doen. Nu zit ik, en ik ben toch wel wat gewend, naar totale chaos te kijken waar ik geen wijs uit kan worden zonder daar nog een paar uur in te steken. En eerlijk gezegd wil/kan ik mijn tijd beter besteden :d.

En verder ben ik het uiteraard met Peter eens dat tabellen als [T_MJ_Basis] en [T_Jaren] volslagen overbodig zijn. Sowieso is de tweede uit de eerste te herleiden, dus die is totaal overbodig, maar de andere tabel ook. En het gros van de daarin aanwezige velden is weer te herleiden uit één veld: het datumveld. Dus 5 "datumvelden" zijn hier ook totaal overbodig. Zolang je dit soort elementaire zaken niet op orde hebt, sta ik niet te popelen om er heel veel tijd in te steken :).

Bedankt voor de reacties. Ik met de suggesties aan de gang.

Belangrijkste: geef je subformulieren een vaste, of geen RecordSource, en voer er geen VBA op uit. Ik zag bijvoorbeeld dat je ook bij je subformulieren Maximize gebruikt, maar dat is totaal zinloos op een subformulier.

Als er al (VBA) acties uitgevoerd moeten worden op het subformulier, dan bij het selecteren ervan. Vroeg genoeg :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan