• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als cel 0 dan leeg (maar dan ook echt leeg)

Status
Niet open voor verdere reacties.

ExcelNerd92

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2022
Besturingssysteem
Windows 10
Office versie
Excel 365
Goedemiddag,

Voor verschillende overzichten maak ik gebruik van cumulatieve cijfers van meerdere jaren, die presenteer ik in een grafiek.
Ik vergelijk dus bijv. 2021, 2022 en 2023.

Wat is mijn opzet:
Ik haal data direct vanuit de database en dat kan ik eenvoudig updaten.
Dit word per maand gepresenteerd in een tabel d.m.v. sommen.als formule
In een losse tabel maak ik de cumulatieve cijfers op.
Deze data presenteer ik vervolgens in een grafiek.

Nu wil ik dat de cumulatieve gegevens van 2023 presenteren tot waar er data van bekend is. Dus nu moet september t/m december leeg zijn en niet de cumulatieve data t/m augustus tonen.
Ik heb al geprobeerd om dit voor elkaar te krijgen d.m.v. een als-formule zoals =ALS(CEL=0;"";CEL). Helaas heb ik het probleem dat wanneer de logische-test WAAR is dat de de output niet resulteert in een echte lege cel. Daardoor gaat de lijn in mijn grafiek naar 0 i.p.v. dat hij stopt. Een ander bijkomstig probleem is dat een maand een waarde nul kan hebben omdat er geen data is en niet per see omdat er NOG geen data is.

Ik hoop dat ik het een beetje helder heb uitgelegd. Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Zie bijgevoegde excel document.
2021 = goed
2022 = Doordat augustus 0 is krijg ik een fout met m'n als-formule
2023 = september t/m december wordt niet juist getoond in de grafiek

Bijlagen

Dat gaat vlgs mij lukken met de SOM.ALS of SOMMEN.ALS

Dat gaat vlgs mij lukken met de SOM.ALS of SOMMEN.ALS
Hoi Peter, bedankt voor je reactie.
Wat zou die formule dan volgens jou moeten worden?
Als ik som.als of sommen.als gebruik dan komt er een waarde in mijn tabel te staan voor de maanden die (nog) geen waarde moeten hebben. De Cel moet echt leeg blijven als ik wil dat de lijn echt stopt.
Hieronder staat de grafiek zoals ik het zou willen hebben enkel is dat te handmatig werk.
TEST excel.PNG
RMAfan jMcYYY4wxpozzy5f fzuSHX73pm jAAAAAElFTkSuQmCC

Zo kun je het bereik van je grafieklijnen aanpassen:
Code:
Sub AH()
    ActiveSheet.ChartObjects("Grafiek 1").Activate
    ActiveChart.FullSeriesCollection(2).Values = Range("$B$12:$H$12")
    ActiveChart.FullSeriesCollection(3).Values = Range("$B$13:$I$13")
End Sub

Maar eerst dus even bepalen tot welke kolom de data geldig is.

In VBA

Code:
Sub M_snb()
   Sheet1.ChartObjects(1).Chart.SeriesCollection(3).Values = "=" & Cells(13, 2).Resize(, 12).SpecialCells(-4123, 1).Address(1, 1, 0, 1, 1)
End Sub

@popi

Wist niet van het effekt van deze #N/A

Ik dacht dat ik jou niets meer kon leren :D

Ik schrok er zelf ook van ...:shocked:

Bedankt allemaal.
Ik heb nog niet helemaal de oplossing gevonden waar ik naar opzoek was, maar ik ben weer een stuk wijzer geworden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan