ExcelNerd92
Gebruiker
- Lid geworden
- 10 okt 2022
- Besturingssysteem
- Windows 10
- Office versie
- Excel 365
Goedemiddag,
Voor verschillende overzichten maak ik gebruik van cumulatieve cijfers van meerdere jaren, die presenteer ik in een grafiek.
Ik vergelijk dus bijv. 2021, 2022 en 2023.
Wat is mijn opzet:
Ik haal data direct vanuit de database en dat kan ik eenvoudig updaten.
Dit word per maand gepresenteerd in een tabel d.m.v. sommen.als formule
In een losse tabel maak ik de cumulatieve cijfers op.
Deze data presenteer ik vervolgens in een grafiek.
Nu wil ik dat de cumulatieve gegevens van 2023 presenteren tot waar er data van bekend is. Dus nu moet september t/m december leeg zijn en niet de cumulatieve data t/m augustus tonen.
Ik heb al geprobeerd om dit voor elkaar te krijgen d.m.v. een als-formule zoals =ALS(CEL=0;"";CEL). Helaas heb ik het probleem dat wanneer de logische-test WAAR is dat de de output niet resulteert in een echte lege cel. Daardoor gaat de lijn in mijn grafiek naar 0 i.p.v. dat hij stopt. Een ander bijkomstig probleem is dat een maand een waarde nul kan hebben omdat er geen data is en niet per see omdat er NOG geen data is.
Ik hoop dat ik het een beetje helder heb uitgelegd. Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Zie bijgevoegde excel document.
2021 = goed
2022 = Doordat augustus 0 is krijg ik een fout met m'n als-formule
2023 = september t/m december wordt niet juist getoond in de grafiek
Voor verschillende overzichten maak ik gebruik van cumulatieve cijfers van meerdere jaren, die presenteer ik in een grafiek.
Ik vergelijk dus bijv. 2021, 2022 en 2023.
Wat is mijn opzet:
Ik haal data direct vanuit de database en dat kan ik eenvoudig updaten.
Dit word per maand gepresenteerd in een tabel d.m.v. sommen.als formule
In een losse tabel maak ik de cumulatieve cijfers op.
Deze data presenteer ik vervolgens in een grafiek.
Nu wil ik dat de cumulatieve gegevens van 2023 presenteren tot waar er data van bekend is. Dus nu moet september t/m december leeg zijn en niet de cumulatieve data t/m augustus tonen.
Ik heb al geprobeerd om dit voor elkaar te krijgen d.m.v. een als-formule zoals =ALS(CEL=0;"";CEL). Helaas heb ik het probleem dat wanneer de logische-test WAAR is dat de de output niet resulteert in een echte lege cel. Daardoor gaat de lijn in mijn grafiek naar 0 i.p.v. dat hij stopt. Een ander bijkomstig probleem is dat een maand een waarde nul kan hebben omdat er geen data is en niet per see omdat er NOG geen data is.
Ik hoop dat ik het een beetje helder heb uitgelegd. Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Zie bijgevoegde excel document.
2021 = goed
2022 = Doordat augustus 0 is krijg ik een fout met m'n als-formule
2023 = september t/m december wordt niet juist getoond in de grafiek