• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum in kalender van kleur voorzien afhankelijk van voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

TinusTussengas

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2022
Hallo,

Kan iemand me helpen met het volgende probleem.
Ik heb een kalender waar ik automatisch gemarkeerde data van een gekleurde achtergrond wil voorzien.
Daarvoor ben ik aan het experimenteren geweest met voorwaardelijke opmaak maar kom er er niet uit.

De bedoeling is om als in kolom A een datum staat deze datum in de kalender een kleur krijgt maar daarbij
is het van belang of er in kolom B of C een "x" staat want deze zouden dan een andere kleur moeten krijgen

Bijvoorbeeld in kolom A staat een datum 3-sept en een kruis in kolom B dan zou in de kalender de kleur van het juiste veld groen moeten worden
staat er een kruis in kolom B dan zou deze geel moeten worden

Alvast bedankt voor de hulp

Bijlagen

Dat zijn getallen in jouw 'kalender' maar geen datums. Maak van getal 3 maar eens een datum notatie aangepast dd en dan wordt die wel groen. Hoe je dan die x als voorwaarde in de formule bouwt, weet ik niet.

Hoeven niet persé datums te zijn
Hier een voorbeeld alleen voor de maand september.

Bijlagen

Hallo Willem,

dat is precies wat ik bedoel. Nu is natuurlijk de grote vraag: Hoe doe ik dat ? :rolleyes:

Anton

Voor elke maand moet je aangepaste formules gebruiken voor de voorwaardelijke opmaak.
Ik heb ze voor september gemaakt probeer deze te begrijpen en dan kun je ze aanpassen voor overige maanden.

kijk eens bij voorwaardelijke opmaak als je een cel in september geselecteerd hebt

Ja, dit is precies wat ik bedoel en werkt perfect (ook de andere maanden ondertussen)
Ik klein dingetje zou ik echter graag willen weten; wat doet &1 in de maand precies?

[TABLE="width: 111"]
[TR]
[TD="class: xl63, width: 111"]=VERT.ZOEKEN(DATUM(JAAR(VANDAAG());MAAND($G$2&1);G3);$A$3:$C$14;3;0)="X"

In ieder geval hartelijk dank voor de hulp![/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Door &1 achter de maand te zetten kan hij de maand (wat in principe tekst is) om zetten naar maand nummer wat excel weer nodig heeft voor de juiste datumnotatie.

Er is toch nog een klein probleempje opgetreden....
Ik heb namelijk meerdere kalenders (meerdere jaren)

Nu heb ik in vak E1 het jaartal geschreven en dit in de formule (voor september) aangepast maar dat werkt niet
Zou u me nog 1x kunnen helpen alstublieft

=VERT.ZOEKEN(DATUM(E1(VANDAAG());MAAND($G$2&1);G3);$A$3:$C$14;3;0)="X"

Alvast bedankt

Bijlagen

Code:
=vert.zoeken(datum([COLOR="#FF0000"]$e$1[/COLOR];maand($g$2&1);g3);$a$3:$c$14;3;0)="x"

Hier een aangepaste versie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan