• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som berekenen over meerdere tabbladen - dynamisch

• Onderwerp starter Onderwerp starter DvLS
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

DvLS

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 sep 2023
Goedemorgen

ik heb een Excel overzicht waarbij ik in het tabblad Samenvatting heel graag een automatische telling wil hebben over alle tabbladen heen.
Weet iemand een andere oplossing dan de formule die ik nu in kolom D heb geplaats.

Als er een nieuw tabblad wordt toegevoegd komt deze namelijk op het einde, en wordt deze nu niet meegenomen in de totaaltelling.
Nieuwe tabbladen worden aangemaakt via het blad Tabbladen.

alvast bedankt voor de hulp

groetjes Debbie

Bijlagen

|Als er een nieuw tabblad wordt toegevoegd komt deze namelijk op het einde, en wordt deze nu niet meegenomen in de totaaltelling.
Tja, je kunt nu eenmaal geen berekeningen maken over werkbladen die er niet zijn. Of niet in de reeks zitten. Dus zorgen dat je nieuwe werkbladen zich binnen de reeks bevinden. Dan is er niets aan de hand. Desnoods door een dummy werkblad te maken dat je als laatste definieert in je formule, zodat de andere nieuwe bladen ervoor komen te staan. Of, en dat lijkt mij een stuk makkelijker, de data overbrengen naar één werkblad, met een extra kolom die de separatie aangeeft. Ik weet niet waar de codes voor staan, maar die zou je dan in die extra kolom kunnen invullen. Dat heeft ook als voordeel dat je nooit lege rijen op een werkblad overhoudt. Tenzij je altijd alle rijen moet invullen, dat kan ik uiteraard niet beoordelen.

Een 'Overzicht' is nooit gebaat bij splitsing van gelijksoortige gegevens.
Een goede struktuur is 95% van het werk en bespaart daarna 210%.

Excel is geen kaartenbak op een scherm: neem afscheid van het 'papier'denken.

Bijlagen

Je kunt de tabbladen verplaatsen (ga met de muis op een tabblad staan + linker muisklik en sleep tabblad naar links of rechts , waardoor nieuwe tabbladen niet meer op het einde staan.
Daarnaast kan je 2 dummy tabbladen maken, begin en einde en zet de tabbladen die bij de berekening horen hier tussenin. Probeer dan deze formule: =SOM('begin:einde'!D7)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan