Batch file, script taal, dos commando's

Status
Niet open voor verdere reacties.

kostenzer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
3 jun 2007
Office versie
WordPerfect Office 2021
Hallo,

het onderwerp Batch file, script taal, dos commando's en dat allemaal in "een" vraag.

Allereerst wat is het verschil tussen een script en batch file. Batch file is me zeer wel bekend. Script heb ik van gehoord, maar bij het opzoeken kom je al snel op een filmscript uit. Ik heb begrepen dat het iets moet zijn dat dicht bij batch moet liggen. Mijn zoektocht leverde niets bruikbaars op. Kwestie van vraag formuleren?

Dan waarom dit alles?
Ik wil via batch -of script- het volgende:

C:\map1\map2\....\+++ is er, waarbij ik van tevoren niet weet wat ... en +++ is

met rmdir /s "C:\map1\map2" wil ik alleen \....\+++ wissen. \map2 moet blijven staan. Echter \map2 verdwijnt ook.

Ik denk nu dat dit met DOS/batch niet lukt.
Zou een script, wat dat ook moge zijn, een oplossing kunnen bieden?

Alvast bedankt voor het lezen.

Rob

Het eerste deel van je verhaal:
Scripts en batchbestanden zijn beide typen bestanden die een reeks opdrachten bevatten die in volgorde worden uitgevoerd. Er zijn echter enkele belangrijke verschillen tussen de twee. Scripts worden doorgaans geschreven in een scripttaal, zoals Python, Perl of JavaScript. Deze talen maken complexere programmeerconstructies mogelijk, zoals lussen en voorwaardelijke instructies, waardoor scripts krachtiger en flexibeler kunnen worden dan batchbestanden. Batchbestanden worden daarentegen geschreven in een opdrachtregeltaal, zoals de opdrachtprompt. of PowerShell. Ze worden vaak gebruikt om eenvoudige taken te automatiseren, zoals het tegelijkertijd uitvoeren van meerdere opdrachten of het uitvoeren van een reeks repetitieve acties. Wat de uitvoering betreft, worden scripts over het algemeen geïnterpreteerd door het besturingssysteem, terwijl batchbestanden rechtstreeks door de opdrachtprompt worden uitgevoerd. Dit betekent dat scripts wellicht langzamer worden uitgevoerd dan batchbestanden, maar dat ze ook meer flexibiliteit bieden. Over het geheel genomen is het belangrijkste verschil tussen scripts en batchbestanden dat scripts krachtiger en flexibeler zijn, terwijl batchbestanden eenvoudiger en beperkter zijn, maar ook sneller uit te voeren.

Deel 2 zijn anderen wrs veel handiger in, daar krijg je vast een goede respons op.
Succes!

Zo:
Code:
FOR /D %%p IN ("C:\Map1\Map2\*.*") DO rmdir "%%p" /s

Voeg naast /s nog /q toe als je niet telkens wilt bevestigen dat het OK is.

@route99

Bedankt. Ik ga eens kijken bij Python, Perl en JavaScript wat voor mij de meest logische taal is.

@AHulpje
Bij het lezen dacht ik, dat gaat fout. Map2 wordt gewist en dan direct weer aangemaakt. De bestanden zijn dan toch weg.
Dus niet. Het doet precies wat ik graag had. Dat is dus werken in batch met variabelen toch?
Wellicht is het misschien handiger om me hier eens in te verdiepen. Wie weet heb ik nog een boek over dos programmeren met alle commando's ergens liggen, uit 1993.

Beiden zeer bedankt voor de goede hulp.

Mvg

Rob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan