Opgelost Gecombineerde grafiek in en uitschakelen met VBA

• Onderwerp starter Onderwerp starter LRR
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

LRR

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2023
Hallo Forumlezers,

Ik ben als hobbyist bezig met het via Excel, in combinatie met VBA , aansturen van meetapparatuur.
Ik doe dit puur voor de hobby en om er van te leren. Gezien mijn leeftijd (75 jaar) zet ik veel commentaar in het VBA programma.
Ik heb vroeger wel gewerkt met Excel maar dat was puur voor administratieve doeleinde.

Wat ik nu doe is heel anders, de meetapparaten worden aangestuurd via een zogenaamde HPIB interface.
En deze interface wordt weer aangestuurd via USB en dus via de serie module van VBA weer door Excel.

Alles wat ik tot nu toe van plan was is na lang uitproberen gelukt.
Er zullen wel deskundige zijn die na het zien van mijn VBA programma dat het anders kan en misschien ook netter geprogrammeerd
maar het werkt nu wel goed.

Het moeilijkste deel was het mogelijk maken van een variabele X-as. Stel dat je 100 meetpunten of meer heb.
Dan wordt de grafiek erg in elkaar gedrukt. Via een schuif balk is het nu mogelijk om de grafiek op te delen in blokken van 50 punten.
Staat de balk geheel links dan is de totale grafiek zichtbaar. Dit heb ik gemaakt naar voorbeeld van iemand op internet met formules
voor X en Y-as en zogenaamde indirecte waarde. Helemaal begrijpen doe ik dat niet maar het werkt goed.

Als voorbeeld heb ik een samenwerking van een generator en een niveau meter grafiek als bijlage meegestuurd.
Helaas lukt het me niet om na uitschakelen en weer inschakelen van de computer om de X-as via de schuif balk te verdelen in stukjes.
Dat werkt dus wel als de grafiek geschreven is en de computer nog niet is uitgezet. Maar dat is niet mijn vraag.

Mijn vraag is het volgende: