interface wordt niet ondersteund

Status
Niet open voor verdere reacties.

gbeersma

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2016
Ik kan met de verkenner geen jpg-bestanden openen ("interface wordt niet ondersteund"). Kreeg eerst al dezelfde melding als ik Outlook wilde openen. Na systeemherstel werkte Outlook weer, maar ontdekte ik dat de verkenner geen jpg's meer wil openen. Weer systeemherstel gedaan (naar 4 dagen geleden, toen was alles normaal). In Photoshop kan ik wel jpg's openen. Word en Excel werken normaal. Ik heb een Office365-abonnement. Kan iemand mij helpen?

Bij de eigenschappen van dat jpeg bestand en openen met, staat daar foto's?

Bedankt voor je reactie. Het gaat inderdaad om fotobestanden (ik dacht dat elk jpg-bestand een foto was, maar misschien klopt dat wel niet), ik fotografeer heel veel, en het gaat om mijn eigen bestanden die ik nu niet met de verkenner kan openen. Ik heb even geprobeerd of ik met de verkenner zo'n bestand kan hernoemen en dat kan wel. Voor alle duidelijkheid: het gaat dus niet om 1 bepaald bestand dat ik niet kan openen, maar al mijn foto's zijn niet meer met de verkenner te openen.

Ik zie nu dat je me mogelijk verkeerd begrepen hebt. Ik doe niet 'openen met' om dan uit een lijstje mogelijkheden te kiezen, maar ik dubbelklik op een foto om deze dus in de verkenner te openen.

Laatst bewerkt:
Het gaat inderdaad om fotobestanden (ik dacht dat elk jpg-bestand een foto was, maar misschien klopt dat wel niet).
Ik denk dat jíj degene bent die het (antwoord in dit geval) verkeerd begrijpt. LP bedoelt of je al hebt gekeken met welke applicatie de jpg extensie is gekoppeld. Dat is doorgaans de app Foto’s als je geen andere viewer gebruikt (wat ik je sowieso aanraad; zelf gebruik ik FastStone Image Viewer). verkenner is uiteraard geen app waarmee je foto’s kunt “openen”, hooguit kun je een preview zien in de juiste weergave. En dubbelklikken op een bestand opent dan foto in de gekoppelde applicatie.

E.e.a. kun je controleren in je configuratie. Of, je rechtsklikt op een jpg bestand (eventueel met <Shift> ingedrukt) en kiest dan <Openen met…> waarbij je ook een andere applicatie als standaard kan kiezen. Zou bij jou dus ook Photoshop kunnen zijn.

En ja, jpg is uiteraard een puur fotobestand, niks anders. De foto een andere extensie geven helpt je alleen maar van de regen in de drup.

Bedankt voor de informatie. Ik weet helaas erg weinig van computers. Ik begrijp dat in verkenner de foto's niet worden geopend maar dat ze waarschijnlijk in de app Foto's worden geopend. Als ik rechtsklik op een jpg-bestand kan ik Openen met Photoshop of met Knipprogramma, maar niet met Foto's of Paint, dan komt weer die foutmelding. Ik weet nu niet hoe ik kan controleren met welke applicatie de jpg-extensie gekoppeld is.

Kun je dan niet voor een andere appp kiezen met "Openen met..?"

R-muis op het jpg bestand en dan via ....."andere app...." en dan voor wat je wilt kiezen?
afbeelding_2023-09-17_231242707.png
en als je die kiest zet dan meteen het vinkje bij het volgende:

afbeelding_2023-09-17_231635339.png
dan gaat het de volgende keer weer goed met jouw jpg bestanden.

Laatst bewerkt:
Dus u kan wel bij Openen met... Foto's kiezen maar daarin worden ze niet geopend. Paint evenzo en dat is ook van Microsoft.

Omdat het zelfgemaakte foto's zijn, worden de bestanden misschien te groot voor de Foto's app en in Paint. U kan daarvoor proberen wat ik doe: open een afbeelding in IrfanView en kies willekeurig welke bewerking in het menu, bijvoorbeeld in het menu Afbeelding > Automatische kleurenaanpassing en sla het daarna op, eventueel onder een andere naam. Die bestanden zijn dan aanmerkelijk kleiner opgeslagen (dit kan eventueel met veel foto's tegelijk). Grootte van de afbeelding zelf kan ook aangepast worden, in het menu Afbeelding > Grootte wijzigen en de knop Halveren bijvoorbeeld. IrfanView verandert de details in foto's niet. Voor IrfanView moet er denk ik apart een Nederlands taalpakket gedownload worden.

Een ander punt van aandacht is dat de updates moeten zijn binnengehaald voor de laatste versie. De Foto's app was vernieuwd en kan u installeren vanaf de Microsoft Store. Type hiervoor "Microsoft Store" bij Zoeken.

U ging terug naar een systeemherstelpunt maar scan de betreffende schijf eens op fouten, door in verkenner rechts te klikken op die schijfletter en bij Eigenschappen en tabblad Extra te kiezen voor Bestandssysteem controleren.

De controle van beveiligde systeembestanden heeft als opdracht sfc /scannow. De opdrachtregel krijg je met rechtsklikken op Start en te kiezen voor Windows PowerShell (Admin).

Omdat het zelfgemaakte foto's zijn, worden de bestanden misschien te groot voor de Foto's app en in Paint.
Dat lijkt mij héél stug; we hebben het hier over JPG bestanden. Die zijn gecomprimeerd en daarmee dus echt niet groot. Met een fullframe camera die 7Mb plaatjes schiet in JPG (de RAW bestanden zijn minstens 20Mb) heb ik geen enkel probleem om zowel de RAW als de JPG bestanden te openen. En al helemaal niet met FastStone Image Viewer.

Als ik rechtsklik op een jpg-bestand kan ik Openen met Photoshop of met Knipprogramma, maar niet met Foto's of Paint

Openen Met.png
Je zou ook, zoals al is gemeld (ook door mij) <Openen met...> moeten gebruiken (rode pijl in afbeelding). Dan krijg je een lijst met programma's te zien waaruit je kan kiezen (groene pijl), alsmede de optie om dat programma als standaard te gebruiken (blauwe pijl).

Aanbevolen App.png

Vergeet niet het vinkje aan te zetten bij <Altijd deze app gebruiken voor het openen van .jpg bestanden> :).

Die standaard kun je ook instellen in je Configuratiescherm (zie plaatje hieronder)

Standaardapps.png

Als je een programma zoals FastStone downloadt (zie link in bericht 4) dan koppelt dat bij de installatie al de juiste extensies.

Hartelijk dank allemaal. Ik ga ermee aan de slag en meld me hier spoedig weer.

De JPEG of .JPG bestanden zijn inderdaad maximaal 65.535 pixels breed of hoog, 4 Gb. groot maar liefst en het aantal kleuren 8-bit grijswaarden, 24-bit RGB en 32-bit CMYK.

Je kan nagaan of er iets aan de bestanden mankeert door het iets te veranderen en daarna op te slaan in een programma waarin het wel geopend kan worden, dat is het belangrijkste en ieder trekke zijn of haar eigen plan.

Zo, hier ben ik weer. Dankzij jullie heb ik diverse dingen kunnen uitproberen. Het belangrijkste: aan de fotobestanden zelf mankeert gelukkig niets (het gaat om tienduizenden bestanden). Ik heb FastStone Image Viewer gedownload en gekoppeld aan Verkenner. Aks ik nu in Verkenner dubbelklik op een foto wordt die keurig in FastStone Image Viewer geopend. Dat programma is weliswaar nieuw voor mij, maar is erg gebruiksvriendelijk en ik kan indien gewenst een foto rechtstreeks openen in Photoshop. Helemaal goed. Het enige waar ik me nu nog wat zorgen over maak is dat ik niet weet hoe mijn probleem ontstaan is, en of het kwaad kan voor de toekomst.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan