• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celverwijzing naar ander tabblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marten1975

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2017
Goedemorgen,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb 2 werkbladen waarvan de A kolom dezelfde waarden bevatten alleen staan het op verschillende regels.
Nu zou ik graag als ik bijvoorbeeld klik op Cel A1 dat hij naar dezelfde celinhoud toe gaat in het andere werkblad.
Heeft iemand een idee hoe ik zo'n celverwijzing op basis van de inhoud van de cel kan maken ?

Nu zou ik graag als ik bijvoorbeeld klik op Cel A1 dat hij naar dezelfde celinhoud toe gaat in het andere werkblad.
Dan kun je in kolom A van werkblad A dus nooit meer data muteren, want elke keer als je daar een cel selecteert dan spring je naar een ander werkblad. weet je zeker dat dat de bedoeling is? En waarom ga je niet gelijk naar Blad B om daar de goede cel te selecteren?

Heel erg bedankt voor uw reactie.
Het is een vast document met een paar duizend regels die niet meer gemuteerd hoeven te worden.
Het is een stukje gemak voor mijn collega's om snel in het volgende werkblad naar de juiste regel te springen op basis van de inhoud van die andere cel.

Beter met dubbelclick, werkt wat rustiger.
Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
Dim c As Range
If Target.Column = 1 And Target <> "" Then
     Set c = Sheets("Blad2").Columns(1).Find(Target, lookat:=xlWhole) 'Blad 2 vervangen door jouw bladnaam
     If Not c Is Nothing Then
        Application.Goto c
     End If
End If
Cancel = True
End Sub
Of wat jij wenst.
Code:
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
Dim c As Range
If Target.Column = 1 And Target <> "" And Target.Count = 1 Then
     Set c = Sheets("Blad2").Columns(1).Find(Target, lookat:=xlWhole) '[COLOR="#008000"]Blad 2 vervangen door jouw bladnaam[/COLOR]
     If Not c Is Nothing Then
        Application.Goto c
     End If
End If
Cancel = True
End Sub
Zelf maar eens uitproberen.

Ad, heel erg bedankt voor deze macro.
Het probleem is dat de macro's binnen ons bedrijf om veiligheidsredenen zijn uitgeschakeld.
Is het mogelijk om dit ook via een formule of hyperlink voor elkaar te krijgen ?

Excel voorbeeldje?

Hier een klein voorbeeld.
De bedoeling is als ik klik op Blad1 op het veld A2 (Appel) dat hij naar Blad2 cel A5 gaat (waar ook Appel staat)

Bijlagen

Het is een stukje gemak voor mijn collega's om snel in het volgende werkblad naar de juiste regel te springen op basis van de inhoud van die andere cel.

Het probleem is dat de macro's binnen ons bedrijf om veiligheidsredenen zijn uitgeschakeld.
Wat is nu belangrijker ? vermeende 'veiligheid' of efficiëntie ?
Waarom laat het bedrijf medewerkers werken met een programma, waarvan de efficiëntie-elementen zijn uitgeschakeld, en waarvoor intern onvoldoende kennis aanwezig is.

Laatst bewerkt:
Om de kans op macro-virussen te minimaliseren aangezien we met veel vertrouwelijke informatie werken wat niet op straat mag komen.
Maar ik snap je punt inderdaad.

Als jullie IT-mensen begrijpen wat macro's zijn, kunnen ze jullie systemen ook voldoende 'beveiligen' zonder software inefficiënt te maken.
Als automatisering te onveilig wordt kun je beter terug naar het papier.

Laatst bewerkt:
Met hyperlinks, zie bijlage.
Je kunt ze met de hand aanmaken, maar dat is niet leuk als het er veel zijn.
Ik heb het gedaan met een macro:
Code:
Sub AddHyperlinks()
    For r = 2 To 5
        AdresItem = Sheets("Blad2").Cells.Find(What:=Cells(r, 1)).Address
        ActiveSheet.Hyperlinks.Add Anchor:=Cells(r, 1), Address:="", SubAddress:="Blad2!" & AdresItem, _
            TextToDisplay:=Sheets("Blad1").Cells(r, 1).Text
    Next
End Sub

Die zou je eenmalig kunnen draaien op een PC die buiten het bereik van jullie IT-afdeling valt ;-)

Bijlagen

Waarom is de volgorde op het eerste blad anders dan de volgorde op het tweede blad.
Als ik op het eerste blad met een paar duizend regels moet gaan zoeken om naar een bepaalde regel in blad 2 te gaan
dan kun je net zo goed meteen op blad 2 gaan zoeken.

Plaats anders eens een goed gelijkend voorbeeldbestand, met dummy gegevens.

Misschien is dit een optie
https://cls.nl/3-tips-voor-het-navigeren-tussen-werkbladen-in-excel/
maar met duizend regels lijkt me dat behoorlijk wat werk.

AHulpje,

Mooie oplossing :thumb:
Nu maar hopen dat de celwaardes exact overeenkomen.

Mag de link ook in een kolom ernaast? Dat kan deze formule:
Code:
=HYPERLINK("#Blad2!A"&VERGELIJKEN(A2;Blad2!A$1:A$5;0);"Link")

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste mensen, heel erg bedankt voor jullie hulp.
Ik heb verschillende oplossing geprobeerd maar die van AlexCEL werkt bij mij het beste.
Heel erg bedankt !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan