Op twee routers tegelijkertijd inloggen

Status
Niet open voor verdere reacties.

orofor

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2001
Berichten
95
Ik heb vandaag een tweede router gekocht. De bestaande Linksys blijft gebruikt worden voor het verdelen van Internet over de diverse computers.

Daarnaast heb ik de tweede router, de Zolid 3G router, tevens Access Point en USB server, voor het delen van USB sticks en een externe harde schijf op meerdere computers.

Hoe kan ik met 1 client op beide draadloze netwerken tegelijkertijd inloggen?
Wellicht nuttig: de laptop draait op Vista, het netbook op Windows 7.
 
Hoi,

Niet.
Een netwerkkaart kan slechts met één netwerk 'tegelijk' verbonden zijn.
Je zou hoogstens met twee netwerkkaarten per apparaat kunnen werken ....
De vraag is echter .... waarom allemaal zo ingewikkeld.
 
Enigste oplossing is de linksys te vervangen door de zolid,zodat je weer 1 router in je netwerk hebt.
 
Was er eigenlijk al bang voor dat het niet zou kunnen omdat je slechts 1 IP-adres hebt. Had bewust deze vraag in een eerder topic gesteld voordat ik de router kocht, om dit probleem te voorkomen. Een goed bedoeld maar blijkbaar niet helemaal juist antwoord gekregen dat het zou moeten kunnen.

Wilde erg graag een gescheiden netwerk voor het opslaan en archiveren van mijn bestanden.
Ik denk dat ik maar ga kijken of Aldi de router terug wil nemen.

Bedankt voor jullie reacties.
 
Er bestaan ook Goeie NAS USB Servers...

Was er eigenlijk al bang voor dat het niet zou kunnen omdat je slechts 1 IP-adres hebt. Had bewust deze vraag in een eerder topic gesteld voordat ik de router kocht, om dit probleem te voorkomen. Een goed bedoeld maar blijkbaar niet helemaal juist antwoord gekregen dat het zou moeten kunnen.

Hoi,

Het is wel mogelijk om 't apparaat via ethernet aan te sluiten op je bestaande router.
Maar je moet dan de routing / dhcp van dat Zollid geval uitschakelen.

Als de aldi 't terug wil nemen zou ik dat zeker doen,

Neem eens de moeite om te google naar "usb nas server"

http://www.routershop.nl/products/mediaplayer-nas/accessoires/conceptronic-netwerk-usb-storage-adapter.htm

zoiets kost rond de 40 euro. EN voordeel is je kunt er elke USB HD of Memory Stick op aansluiten en gebruiken.

Voor enkele euri's meer heb je een versie welke nog meer dingen voor je kan regelen zoals torrents downloaden etc...

Ik hoop dat je er iets mee kunt groetjes, en suc6.
René
 
Het is mogelijk maar ik weet niet als jouw hardware het kan.

Er zijn namelijk accespoint die ook wirles kunnen worden aangesloten. Ze worden
ook wel eens een extender genoemd. Dus als jij jouw accespoint kunt laten verbinden
met je router heb je dat probleem opgelost.

Optie 2:
als ik de situatie goed begrijp heb je router -> andere pc's + router 2

Dan kun je router 1 -> router 2 -> andere pc's

optie 3:
bij je huidige situatie is het nog steeds mogelijk om bij router 2 te komen. Het mag dan
wel in een anderer subnet zitten maar hij is wel benaderbaar. Als je een usb stick er aan
hangt krijgt die een adres van het subnet van je 2e router. Die zou je gewoon kunnen
benaderen mits je alles goed insteld (bridge of gateway)
 
Wederom hartelijk dank voor jullie reacties!

Optie 1 zou mogelijk moeten zijn.
De nieuwe router kan inderdaad als WIFI-AP worden ingesteld. Heb dit nog niet echt kunnen proberen, helaas. Ik ga proberen of ik dit morgen voor elkaar kan krijgen.

Begrijp ik de situatie goed dat ik dan niet meer op router1 inlog maar op router2? Als R2 niet in de lucht is, omdat ik geen opslag nodig heb, moet ik weer disconnecten en naar R1? M.a.w.: ik kan m'n internet via 2 routers krijgen maar moet wel switchen?

Opties 2 is waarschijnlijk niet helemaal wat ik bedoel: die 2e router moet alleen aan staan als ik de bestanden nodig heb.
Optie 3 begrijp ik niet helemaal: je netwerkkaart kan maar met 1 router verbinding hebben, toch? Of heeft dat er niets mee te maken?

De optie van René is ook zo gek nog niet. Misschien wel het simpelste omdat ik dan niet van router hoef te switchen.
Ik ga nog even wat proberen en anders toch de service van Aldi beproeven.
 
Even een final update.

Ben tot de conclusie gekomen de router terug te brengen naar Aldi. Er werd totaal niet moeilijk gedaan over het retourneren, wat bij sommige winkels nog weleens wat anders is als je met computergerelateerde zaken teruggaat. Top dus.

Misschien voor zo'n conceptronic kijken of anders maar USB sticks switchen.
 
Het is wel mogelijk om de 2 routers te gebruiken, maar hiervoor kan het beste een switcher gebruiken, waarop je de 2 routers aansluit.
Maar voor de instellingen heb je wel kennis nodig op grond van netwerk beheer.

Een tip voor als je dit wil doen, via cisco packet tracer kan je een virtual netwerk neer zetten en testen.
Maar ook hiervoor heb je benodigde kennis op grond van netwerk beheer nodig.
 
Het is wel mogelijk om de 2 routers te gebruiken, maar hiervoor kan het beste een switcher gebruiken, waarop je de 2 routers aansluit.
Je kunt wel 100 routers achter elkaar knopen.
Dat is geen probleem alleen compleet nutteloos.

Ik vraag me eigenlijk af in wat voor een opstelling jij 2 routers en een switch wilt gebruiken.:shocked:
Maar voor de instellingen heb je wel kennis nodig op grond van netwerk beheer.
Juist ja, Zoals de vraagstelling ook al weer was.. Kun je draadloos je pc verbinden met meer dan 1 router.

Dat zou technisch gezien wel kunnen ook wel met een stuk of 10 ( hangt er vanaf hoeveel USB poorten je hebt)
Want je zou dan met Wifi dongels moeten gaan werken.

Veel mensen maken een klein foutje door te denken dat draadloos heel wat anders is dan een UTP kabel.
Visueel gezien is dat ook wel zo. Maar qua werking niet.
(je kunt immers ook niet 2 of meer netwerk kabels in één connector steken op je pc)

Routers met Draadloze verbindingsmogelijkheden moet je visueel splitsen qua onderdelen:

Je hebt 1 WAN poort; Veelal wordt deze gebruikt voor de verbinding naar het 'internet';
Dan heb je meestal 4 LAN poorten en 1,2 of 3 WiFi antennes. (deze 2 onderdelen moet je als 1 onderdeel zien) De wifi verbindingen zijn naadloos verbonden met de switch.

9 van de 10 routers kun je in AP mode zetten. Wat niets anders inhoud dan netwerk technisch gezien de kabel functies te gebruiken zonder dat de "router" zich met de data kan bemoeien. Wat ook een voordeel is want stel je hebt een goeie router waar een printerserver in zit. Maar je wilt eigenlijk toch liever alles op een snellere WiFi (N) netwerk hebben. Schakel de oude router in AP mode, en sluit deze onderling met elkaar aan via de LAN poorten.

Aangezien bijna alle ADSL providers een modem leveren die een eigen router functie hebben.
Maken veel mensen de 'fout' door een router te kopen omdat ze met meerdere pc's internet willen gebruiken.

Hierdoor krijg je dus dat je data over 2 NAT verbindingen gaat. (met alle gevolgen van dien)

Veel voorkomende problemen hierdoor zijn:
  • Erg trage verbinding wanneer je iemand via MSN een bestandje wilt sturen.
  • De webcam van jou kan iemand anders niet zien.
  • Bij het downloaden met p2p software blijft je upload/download ratio laag.
  • Bij online GAME's zit je met het probleem dat je snel van de server gegooid wordt.

Wanneer je gebruik maakt van een boven genoemde ADSL modem.
Is de beste oplossing voor alleen bedraad netwerk. Koop een Switch ipv router want je modem doet het router werk al.

Wanneer je gebruik wilt maken van draadloos en/of bedraad koop dan een router en schakel deze in AP modes. Met andere woorden alles uit wat met NAT & DHCP te maken heeft. Sluit deze niet aan op de WAN poort maar op een LAN poort welke maakt niets uit.

Ik hoop dat er mensen zijn die hier wat aan hebben.
Aangezien ik in mijn omgeving constant tegen deze problemen oploop wanneer mensen 'gedonder' hebben met hun verbinding.

Groetjes,
René
 
Een heldere uitleg, René. Denk dat hier wel wat mensen wat aan kunnen hebben.

Gewoon even uit interesse, ik heb de router immers niet meer, hoe stel je zo'n ding als AP in? Er zat inderdaad een schakelaar op om 'm op WIFI-AP te zetten. Je moet dan toch deze AP laten zoeken naar de zendende router? En dan de wireless client laten verbinden met het AP? Via de webconfigurator van het AP lukte het mij niet om de 1e router te vinden.

Hoe je het precies moet instellen in de software maakt me niet zo heel veel uit (dat verschilt natuurlijk per merk), het gaat me meer om de logica en werkwijze rond het aansluiten.Dus in wat voor stappen het zou moeten lukken om een draadloze AP te krijgen. Bij een vriendin zou ik zoiets als repeater kunnen gebruiken voor het oplossen van een blind spot in huis.
Misschien dat anderen daar ook wat aan hebben.
 
Gewoon even uit interesse, ik heb de router immers niet meer, hoe stel je zo'n ding als AP in?
Dat is verschillend per merk/type. Maar de uiteindelijke stappen die je moet nemen op welke router dan ook al AP=Access Point te configureren zijn:
  • Schakel de DHCP Server uit

Eigenlijk is dit alles wat noodzakelijk is, als je nog meer kunt uitschakelen voorkomt een lange logfile etc. in de router.

Als we voor het gemak even de versleuteling/wachtwoord etc. Verhaal van WiFi vergeten. Dan is WiFi niets anders dan een verbinding met een kastje. (AccessPoint). Op snelheidsverschillen na dan kun je over zo'n 'domme' verbinding alles doen wat je met een Kabel op de Switch poort er van ook zou kunnen.

Een nog heldere beeld krijg je als je je voorsteld wanneer je een Router in AP mode schakeld, Dat het niets meer is dan een SWITCH. Je leest wel eens over dat deze 10MBit/100MBit/1000 kan en nu moet je er eigenlijk en WiFi (B/G/N) aan toevoegen.

Het gedeelte waarmee je de Encryptie bepaald & Wachtwoord etc. Is de AP Module.

Je moet dan toch deze AP laten zoeken naar de zendende router?
En dan de wireless client laten verbinden met het AP?

Nee, Dat hoeft ook niet dat is de meest gemaakte 'denk' fout die gemaakt wordt.
De complete verbinding tussen AP en CLIENT staat helemaal los van het netwerk type wat je gebruikt.
TCP/IP of IPX of APPLE-Talk (als dat nog bestaat)

Een hele simpele vergelijking is een Draadloze Telefoon. De telefoon en Handset zijn draadloos uiteindelijk vervangt die techniek de draad. En of je nou chinees praat of noem een taal dat maakt niets uit en die taal kun je dan vergelijken met het Protocol (TCP/IP etc)

Bij een vriendin zou ik zoiets als repeater kunnen gebruiken voor het oplossen van een blind spot in huis.
Misschien dat anderen daar ook wat aan hebben.

Ja en Nee. Ligt aan het router type.

éérste oplossing:
Somige routers hebben een zogeheten WDS ondersteuning.
Wireless Distribution System (WDS) is een systeem dat het voor Access Points mogelijk maakt om draadloos verbinding met elkaar te maken.

Hiermee kun je Verschillende dingen doen. Je kunt een soort van "REPEATER" bouwen. Maar je kunt ook visa-versa doen met wat de AP doet...

Stel je neemt 2 dezelfde routers, welke WDS ondersteuning hebben. (Dezelfde is niet noodzakelijk maar wel beter voor de preformance).

Je hebt beneden 1 pc en laptop staan en boven voor de kids 2 pc's

Je configureerd de router beneden als AP of ROUTER dat maakt niet uit.
Je configureerd de router boven als WDS station. (als AP).

Hiermee maak je het dan mogelijk om de 4 LAN poorten (soms ook de WAN als EXTRA). Te gebruiken als SWITCH POORTEN. Dit is dan te gebruiken voor o.a.:

  • Netwerk printers.
  • Thin Clients (Wat veel bij banken/bedrijven gebruikt worden)
  • GameConsole
  • Media Players
  • Oudere type pc's waar je geen WiFi Netwerk kaart meer in kunt bouwen. (of alle PCI/PCie sloten zijn al bezet).

Op deze manier heb ik een tijd geleden een bedrijfje die aan de overkant van het pand een nood/pand voorziening had alles met elkaar verbonden scheelde weer graven voor een tijdelijke UTP kabel.

Klinkt weer ingewikkeld. Maar uiteindelijk moet je dit zien alsof je een kabel door het plafon heb verwerkt.
En 2 SWITCH apparaten aan elkaar gekoppeld hebt.

(denkbeeldig is de WDS oplossing de vervanging van de kabel)..

Sommige routers die WDS ondersteuining hebben vooral met 2 of meer antenes verlengen hiermee ook het bereik van je WiFi. Dit is niet altijd het geval. zie voor meer info Wikipedia

Een tweede oplossing is:

Neem een willekeurige router. Schakel deze in AP mode. Noem deze bijv. "BovenNet" en zorg voor een UTP Kabel naar boven. Verbind deze met de router beneden op een lan poort.

Met het nadeel dat wanneer je je laptop mee naar boven neemt dat hij daar dan omgeschakeld moet worden op het andere netwerk.Vaak wanneer je windows 7 gebruikt en je éénmaal contact hebt gehad met de 2e router hoef je daar niets aan te doen want wanneer deze ingesteld staat als thuis-netwerk dan zal die automatisch overschakelen wanneer de verbinding beter is op een ander bereikbaar AP. Doordat je de Router boven in AP mode hebt staan blijft je lokale ip nummer het zelfde. Dus eventuele verbindingen onderling met Share's etc. hoef je niets aan te veranderen. Aangezien de DHCP server van de router beneden je een IP toekent doormiddel van je MAC Address van je Draadloze apparaat.

Er zijn verschillende soorten Repaters te koop die zijn meestal redelijk prijzig.
En die moeten aan het eind van het bereik van de vorige zitten.

Houd er wel rekening mee dat er "verborgen" nadelen mee gepaard gaan.
Stel dat het bereik op de grond van de slaapkamer nog rond de 50% is En je zou het aparaat daar plaatsen dan krijg je op je laptop wel te zien 100% maar dit is dan 100% van "die" 50%.

Ik hoop dat ik het je (en andere lezers) een beetje duidelijk heb kunnen maken Wat de mogelijkhden zoal zijn.

Groetjes,
René
 
Hallo René,

Wederom mijn dank voor je uitgebreide uitleg. Het is me zeker duidelijk wat je bedoelt. Zie nog niet helemaal voor me hoe ik het daadwerkelijk voor elkaar zou krijgen maar mocht het nodig zijn, zal ik wel bij je terugkomen.

Fijn dat je de moeite weer hebt genomen om mee te denken en zo'n lange uitleg te schrijven.

Mvg
 
@orofor,

Graag gedaan. :) Ik doe altijd mijn best om dingen zo helder mogelijk uit te leggen. Som in overvloed qua voorbeelden etc. Maar ja ik als het er al eenmaal staat dan laat ik dat ook meestal wel staan.

Vaak helpt het wanneer je een vergelijking maakt met een ander voorwerp etc.

Probeer zo simpel mogelijk te denken. Qua oplossing, en probeer dan de oplossing in onderdelen te verdelen.
De technische ondergrond die je dan nodig hebt is deel twee van de oplossing.

En daar zijn de mensen op dit forum weer voor te vinden ;)

Ik hoor/zie het wel als je hulp nodig hebt.

Groetjes,
René
 
Probleem bij die vriendin is verholpen. Geen extra hardware hoeven aan te schaffen.
Router is uit meterkast gehaald en nu via een andere constructie centraal in het appartement geplaatst. Het probleem was eerst hoe de kabel vanuit de hoofdaansluiting bij de voordeur binnenshuis te krijgen, geen lege leidingen meer. Nu een bestaande maar ongebruikte vieraderige telefoondraad gebruikt, uiteraard volledig losgekoppeld van het telefoonnet.

Overal in huis 4 of 5 streepjes verbindingssterkte, dus bijna maximale verbinding. Scheelt weer een aankoop, stroomverbruik (hoe weinig ook, ik probeer er toch op te letten) en weer een extra stralingsbron in huis. Heeft even tijd gekost maar uiteindelijk een simpele oplossing.
 
Laatst bewerkt:
@orofor,

Zo zie je maar weer de oplossing is soms zoooo simpel. Hoewel telefoondraad gebruiken zal mijn voorkeur niet hebben. Maar met een ADSL verbinding wil dat wel want die zit tot rond de max van 15/20mbit dus die storing op de koper zal niet echt te merken zijn denk ik zo.

Denk alleen dat er veel netwerk collissions zullen zitten.

Maar belangrijkste is toch dat het werkt :)

Good Job :)
Groetjes.
René
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan