ASRock B450 Gaming-ITX/ac extra SSD toevoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PaulSinnema

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2023
Berichten
11
Ik heb een mooi systeempje in een mini ITX behuizing. Specificaties:

MoederbordASRock B450 Gaming-ITX/ac
BIOS Version/DateAmerican Megatrends Inc. P4.20, 6-11-2020
CPUAMD Ryzen 9 3900X 12-Core Processor, 3800 Mhz, 12 Core(s), 24 Logical Processor(s)
Geheugen32 Gb
OSMicrosoft Windows 11 Pro 10.0.22621 Build 22621
GPUNVidia GeForce RTX 3060 TI
Opslag
Model Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB

Ik lees dat het moederbord 4 SATA poorten heeft. Er is nu 1 SSD van 1 Terrabytes aanwezig en die raakt al aardig vol. Kan ik daar nog een tweede SSD bijprikken van laten we zeggen 2 of 4 Terrabytes?
 
Laatst bewerkt:
Als ik de specs bekijk is er 'slechts' ruimte voor één M.2, maar je hebt nog een paar snelle SATA3 slots over voor extra storage.

https://www.asrock.com/MB/AMD/Fatal1ty B450 Gaming-ITXac/index.asp#Specification
- 4 x SATA3 6.0 Gb/s Connectors, support RAID (RAID 0, RAID 1 and RAID 10), NCQ, AHCI and Hot Plug
- 1 x Ultra M.2 Socket, supports M Key type 2280 M.2 SATA3 6.0 Gb/s module and M.2 PCI Express module up to Gen3 x4
 
Ah, geen idee wat M.2 inhoud. Ik vermoed zo'n stick die op een RAM stick lijkt. Wat ik dus nodig heb zijn 2.5" of 3.5" uitbreidingen. Worden die met een kabel verbonden? En welk slot gebruik ik daarvoor. Hoe herken ik die?

Het is voor mij alweer zo'n 30 jaar geleden dat ik zelf een PC in elkaar heb gezet en het is nogal veranderd sindsdien.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit ze zijn, klopt? Moet haast wel want er staat met koeieletters SATA3 naast :)

Sata.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dit vind ik dan weer zo verwarrend. De interface is SATA3 maar op bijv. Tweaker zie ik die niet in het lijstje staan. Is er een andere naam waaronder SATA3 ook bekend is?

SATA Tweakers.jpg
 
Ik heb die SSD bij Alternate voor een prikkie aangeschaft. 300 Euro is geen slechte prijs denk ik. Kijken of ik de kabels nog ergens heb rondslingeren.
 
Ik denk dat dit ze zijn, klopt? Moet haast wel want er staat met koeieletters SATA3 naast :)
Er staat verder imho ook nog naast: SATA1... SATA2....SATA4... Die SATA3 had je al gevonden....
Das de nummering van de aansluitingen ... dus nr 1 t/m 4..... Het zegt niks over welk type SATA je hebt, dat zoek je op in de handleiding of de specs van je moederbord.
En dat heeft @krullenbol voor je opgezocht.... net als SATA-600.
Is dit een optie?

Das iig een SATA-600 have fun er mee...
:cool::thumb:
 
Laatst bewerkt:
Er staat verder imho ook nog naast: SATA1... SATA2....SATA4... Die SATA3 had je al gevonden....
Das de nummering van de aansluitingen ... dus nr 1 t/m 4..... Het zegt niks over welk type SATA je hebt, dat zoek je op in de handleiding of de specs van je moederbord.
En dat heeft @krullenbol voor je opgezocht.... net als SATA-600.

Das iig een SATA-600 have fun er mee...
:cool::thumb:

Als je goed kijkt staat er 'SATA3 2' en 'SATA3 4'. Dus ja het zijn SATA3 poorten. Disk is binnen en geinstalleerd. Beetje teleurgesteld. Ik had ook eerst beter moet zoeken. Het is geen NVMe maar ander soort flash geheugen dat erg langzaam is. Een YouTube video melde zelfs dat het trager is dan een traditionele mechanische harde schijf. Ik merk dat ook idd. Er zit cache geheugen in dat wel snel is maar zodra de cache vol is valt de snelheid van 5200Mb/sec terug naar 500Mb/sec.
 
En dat (die 500Mb doorvoersnelheid) is (bijna) de maximale doorvoer snelheid van SATA-600 ..
Kijk je naar de cijfertjes dan is deze traag, naar mijn mening zit er gevoelsmatig weinig verschil tussen (bij kopiëren van en naar een SATA-SSD)
Wil je dus alleen het allersnelste, kijk dan es naar een PCIexpress kaart, waar meerdere M2-SSD's op geprikt kunnen worden, bijvoorbeeld deze:
https://www.allekabels.nl/computers/5852/1448066/pci-express-kaart-2x-m2-ssd-to-sata-iii-pcie-30-x4.html
Let wel, dit is een PCIe 3.0x4 kaart, er zijn wel snellere SSD's op de markt, de 4.0x4 versie en er is onlangs al een 5.0x4 SSD geïntroduceerd ..
 
He raar, had ik wel geschreven maar misschien niet verstuurd. Het is een Samsung SSD 870 QVO 4 Tb. Terugsturen is denk ik geen optie. De verpakking moest ik opensnijden is flink beschadigd. De extra 4Tb is wel handig. Ik schaf denk ik nog een SSD aan die de Samsung 970 EVO M.2 1Tb gaat vervangen.
 
Laatst bewerkt:
En dat (die 500Mb doorvoersnelheid) is (bijna) de maximale doorvoer snelheid van SATA-600 ..
Kijk je naar de cijfertjes dan is deze traag, naar mijn mening zit er gevoelsmatig weinig verschil tussen (bij kopiëren van en naar een SATA-SSD)
Wil je dus alleen het allersnelste, kijk dan es naar een PCIexpress kaart, waar meerdere M2-SSD's op geprikt kunnen worden, bijvoorbeeld deze:
https://www.allekabels.nl/computers...s-kaart-2x-m2-ssd-to-sata-iii-pcie-30-x4.html
Let wel, dit is een PCIe 3.0x4 kaart, er zijn wel snellere SSD's op de markt, de 4.0x4 versie en er is onlangs al een 5.0x4 SSD geïntroduceerd ..

Nee, PCIExpress gaat niet. Grafische kaart zit er al in en er is maar 1 PCIe slot beschikbaar. Ik ga denk de M.2 ssd vervangen door een 2 Tb. Kan ik voorlopig weer vooruit. Over 2 maanden is mijn klus afgelopen waar ik nu voor werk en kan ik de C: disk op gaan schonen. Dan komen er weer meerdere Gb's vrij.

Over de snelheid. Een benchmark met 1 Gb lezen/schrijven gaf een doorvoersnelheid van 5400 Mb/sec. Ik denk dat die poorten sneller zijn dan 500 Mb/sec. Die snelheid komt door de cache op de nieuwe disk. Echter als de cache vol zit valt de snelheid terug naar minder dan 500 Mb/sec.

Benchmark.jpg

Die benchmark zit in Samsung Magician. Ik vermoed dat ze bewust maar 1 Gb gebruiken om te voorkomen dat de cache volloopt en dus de prestaties tegenvallen. Tikkeltje gemeen.
 
Laatst bewerkt:
Oeps, de M.2 slot zit aan de achterkant van het moederbord. Jemug, dan moet het hele bord eruit om die te kunnen vervangen. Ik zie overigens dat die zowel PCIe als SATA ondersteunt dus ik vermoed dat de module die ik heb uitgekozen wel gaat passen. Nou nog beslissen of ik dat allemaal zelf ga doen of niet want er zit waterkoeling in mijn systeem.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan