VHS naar computer (welke videoformaat?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

7emoodi

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2009
Berichten
33
Hi there.

Ik heb VHS video's (dus videocassettes) die ik naar de computer wil "overbrengen". Nou heb ik dus de benodigde hardware en software (de bekende aldi-dvdmaker :eek: ). Dus ik heb alles aangesloten en geprobeert een klein beetje opgenomen. Allemaal geen probleem. Het punt is dat de video die ik krijg, al snel oploopt naar honderden Megabytes. Dit is niet zo praktisch, aangezien ik een aantal van de videos op het internet wil uploaden of op dvd's wil branden.
Dus mijn vraag is: welk videoformaat of welke instellingen kan ik gebruiken bij het opnemen zodat ik een niet zo groot bestand heb?
De video cassettes zijn nogal oud (1996/1999/2003+..) en dus niet bepaald HighDefinition :p, dus wil ik de volledige kwaliteit behouden.
Ik zat zelf te denken aan iets richting .AVI maar ik weet het niet zeker.
Het programma dat ik gebruik is Cyberlink Powerdirector 9.
Ik heb geprobeert om mijn verhaal kort te houden, hopelijk staat er genoeg informatie in.
Alvast bedankt =]
 
Het is gebruikelijk dat je vastlegt (captured) in een hoge kwaliteit, en daarna, per bron een afspeelbestand maakt met bijbehorende afmetingen, kwaliteit en codec.

Capturen (of vastleggen) vanaf VHS doe je het beste in DV-AVI, dat kost 13 Gigabyte per uur. Van dat bestand kun je vrij simpel een DVD maken, die dan nog 4.3 GB groot is. (ter vergelijking, een Blu-Ray schijf is 23 GB).
Om video online te zetten verlaag je de kwaliteit verder. Dat kun je doen door een andere codec te gebruiken, bijvoorbeeld DIVX. Hierdoor wordt een uur video zo'n 1 GB groot.

PowerDirector is een 'alles-in-1' -programma gemaakt om mensen niet met dit soort problemen lastig te vallen. Maar als je net wat anders wilt of wat meer, is het lastig om uit te vogelen hoe het dan moet. Ik denk dat je het DV-AVI bestand wat bij het vastleggen wordt gemaakt moet kunnen exporteren of opslaan. Dit .avi bestand moet je dan kunnen importeren/openen zodat je er weer van alles mee kunt doen.

Powerdirector heeft wat Helpfilmpjes in het Engels, met goeie informatie: http://directorzone.cyberlink.com/tutorial/pdr9/
 
Het is gebruikelijk dat je vastlegt (captured) in een hoge kwaliteit, en daarna, per bron een afspeelbestand maakt met bijbehorende afmetingen, kwaliteit en codec.QUOTE]

Bedankt voor je reactie.

Wat ik nu begrijp is dat ik dus een appart bestand opneem, en deze kan omzetten naar afspeelbare bestandjes in verschillende formaten, die minder groot zijn. Ik heb namelijk films, van ong. 1,5 uur, die maar 500gb zijn, dus neem ik aan dat dit hier ook mogelijk is.
Kan ik het opgenomen bestand (van 13Gb/uur) hierna gewoon verwijderen?
 
Klopt, je maakt eenmaal het grote DV AVI bestand, en daarvan maak je een DVD en/of een DIVX en/of wat anders. Als je nooit meer wat met het originele beeldmateriaal wil doen kun je de DV-AVI weggooien als je klaar bent. Eventueel kun je nog een kopie maken van de DVD als die klaar is, voor het geval dat..
 
Klopt, je maakt eenmaal het grote DV AVI bestand, en daarvan maak je een DVD en/of een DIVX en/of wat anders. Als je nooit meer wat met het originele beeldmateriaal wil doen kun je de DV-AVI weggooien als je klaar bent. Eventueel kun je nog een kopie maken van de DVD als die klaar is, voor het geval dat..

Mooi zo, dan denk ik dat ik deze vraag op opgelost kan zetten.
Ik wil je nogmaals bedanken voor je hulp, dus:
Bedankt =]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan