• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kan excel niet rekenen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

s0me0neelse

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2017
Berichten
218
De inkomsten en uitgaves van 2 verschillende sheets worden in de lichtgroen gekleurde cellen weergegeven.
De cijfers in de lichtgroene cellen zijn gelijk aan de werkelijkheid.

In de bijlage is te zien dat de maanden Jan. Feb. Apr. goed zijn en de
overige 3 maanden een fout geven van € 0,01
De formule is van alle cellen hetzelfde.... Het optel resultaat is alleen anders, zonder dat dit invloed heeft
op de echte cijfers.

Hoe kan dit gebeuren ?
 

Bijlagen

  • rechner.jpg
    rechner.jpg
    38,2 KB · Weergaven: 54
Vermoedelijk bevatten de bedragen ook delen van eurocenten die niet zichtbaar zijn.
Deze worden wel meegenomen in de optelling.
 
Wanneer de 'bron-cellen' ook berekend zijn, kan het zijn dat er door afronding zulke kleine verschillen ontstaan.

Voorbeeld
10,104 +10,104 = 10,108

Afgerond naar 2 cijfers achter de komma geeft Excel:
10,10 + 10,10 = 10,11

Excel rekent op de achtergrond met de niet afgeronde getallen.
 
oké, dit betekend echter dat sommige cellen geformatteerd moeten zijn met 3 of meer cijfers achter de komma,.. Dit zou niet het geval mogen zijn, dit ga ik eens rustig nakijken.
 
Het gaat niet om hoe de cellen met de bedragen zijn geformatteerd, maar om hoe ze worden berekend.
Als je afrondverschillen bij optellen wilt voorkomen, moet je bij de berekening alle bedragen afronden op hele centen (2 decimalen)
Dit kan met de functie AFRONDEN.
 
Laatst bewerkt:
De cijfers in de lichtgroene cellen zijn gelijk aan de werkelijkheid.

zonder dat dit invloed heeft op de echte cijfers.

De werkelijkheid en de echte cijfers liggen dus anders. Jij geeft ook aan: "De inkomsten en uitgaves van 2 verschillende sheets worden in de lichtgroen gekleurde cellen weergegeven".
 
De werkelijkheid en de echte cijfers liggen dus anders. Jij geeft ook aan: "De inkomsten en uitgaves van 2 verschillende sheets worden in de lichtgroen gekleurde cellen weergegeven".

Misschien niet zo duidelijk omschreven, met de werkelijkheid bedoel ik dat die cijfers kloppen met de bank.
De waardes uit rij 8 komen uit een andere sheet dan de waardes uit rij 9, samengeteld mogen deze niet 1 cent afwijken!
Wanneer nu in de maand April een fout van €0,01 te zien is, heeft dit geen invloed op de maand Mei... Ondanks de
fout in April, kloppen de cijfers in Mei gewoon.


Voor zover ik heb kunnen vaststellen zijn er geen cellen die 3 cijfers achter de komma accepteren. daarom kan ik
het afronden niet goed begrijpen. Dat ga ik morgen wel uitproberen...
 
Laatst bewerkt:
Beste s0me0neels,

Het gaat niet om hoeveel decimalen cellen kunnen accepteren.
Ook al kunnen ze maar 2 decimalen accepteren, ze blijven rekenen met veel meer decimalen.
Er is een verschil tussen het aantal decimalen dat je in een cel ziet en het aantal decimalen dat de waarde werkelijk heeft.

Het gaat daarom ook om hoe de cellen berekend worden.

Er zijn veel berekeningen mogelijk waardoor delen van centen kunnen ontstaan, bijvoorbeeld
* BTW-berekening (en andere bruto/netto berekeningen)
* berekeningen met gewicht * kg-prijs
* berekeningen met percentage korting
enzovoort.

Al dit soort berekeningen moeten de centen op hele centen worden afgerond, voordat er nog verder mee gerekend wordt.
Met als uiteindelijk doel dat de bedragen die je wilt optellen geen fracties van centen meer bevatten.
Dan kunnen daarna door de optelling geen afrondingsverschillen meer ontstaan.

Je hebt geen complete voorbeeld sheet bijgesloten waar precies instaat wat er uitkomt en wat je verwacht.
Als je die zou uploaden kan ik precies aangeven wat je moet aanpassen.
En waar je dus de functie AFRONDEN op 2 decimalen moet gebruiken.

Als ik niet duidelijk ben neem svp weer contact op. Ik help je graag verder.

Veel succes.
 
Laatst bewerkt:
Gedeeltelijk ben ik het wel met TS eens. Het komt veel vaker voor dat mensen dit principe niet kunnen volgen, ook bij facturen is het vaak lastig te begrijpen. Als je 36 A4 nodig hebt om iets uit te leggen is het dan goed? Dacht het niet!

Volgens mij moet je eens kijken in wat er in de formulebalk aan cijfers wordt weergegeven. Dat staat in post 3.
9500,074 + 2489,153 = 0,007 en afronding naar 0,01
dus 11989,22 + 0,01 = 11989,23

Ben het eens met HansDouwe, beter dan een voorbeeldbestand te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Beste s0me0neels,

Je hebt geen complete voorbeeld sheet bijgesloten waar precies instaat wat er uitkomt en wat je verwacht.
Als je die zou uploaden kan ik precies aangeven wat je moet aanpassen.
En waar je dus de functie AFRONDEN op 2 decimalen moet gebruiken.

Als ik niet duidelijk ben neem svp weer contact op. Ik help je graag verder.

Veel succes.

Helaas kan ik hiervan geen voorbeeld/testsheet uploaden, wanneer ik onze prive data
die ook hierin wordt verwerkt eruit haal, werkt de hele sheet niet meer ;-)

Ik begrijp de beredenatie achter het probleem en heb van de bewuste cellen het aantal
cijfers achter de komma naar 4 verhoogd. Wat opvalt is dat sommige met 00 en andere
met 50 eindigen. Bij de maanden Mrt - Mei - Jun. worden deze naar boven afgerond en
de maand Apr. naar beneden ???

Hoe kan ik de functie afronden toepassen c.q. aan de bestaande formule toevoegen?
De bewuste cellen bevatten nu b.v. "=G9+H46+H10-H11-H12" of "=SUMME(I8+I9)"
 

Bijlagen

  • 4.jpg
    4.jpg
    27,6 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Quoten hoeft niet, immers deze tekst staat er al. Bijgaand een voorbeeld van afronden.Afronden.jpg
 
Dan maak je toch een voorbeeldbestand met "fake" gegevens.
 
De functie : =ABRUNDEN(J9;2) moet ik ergens plaatsen, sorry maar ik begrijp niet waar,
volgens mij zou dit gekoppeld moeten worden aan de bewuste "J9" cel waar op dit moment
reeds "=I9+J46+J10-J11-J12" in staat.
 
Ik zie dat je de Duitse versie gebruikt.
Dat betekent dat je de functie RUNDEN dient te gebruiken in plaats van AFRONDEN.

Concreet voor het voorbeeld:
Verander de formules in de cellen E8 t/m J9 als volgt (voor een Duitstalige Excel):
=... ==> =RUNDEN(...;2)


De reden dat de ene keer 50 naar boven en een andere keer naar beneden wordt afgerond is dat 50 ook niet precies 50 hoeft te zijn.
De € 2523,4050 die je ziet kan in werkelijkheid € 2523,404999 zijn en dat wordt in centen naar beneden afgerond.
De € 2523,4050 die je ziet kan ook precies € 2523,4050 zijn of ietsje meer bijvoorbeeld € 2523,40501 en dat wordt in centen naar boven afgerond.

Wat betreft voorbeeld. Je mag alle data die wordt ingevoerd er uithalen.
Het gaat mij niet om de bedragen, maar om de formules die in het sheet worden gehanteerd.
 
Concreet voor cel J9 betekent dit =RUNDEN(I9+J46+J10-J11-J12;2)
(Volgens de Excel formule translator is AFRONDEN in het duits RUNDEN)

Maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Het kan misschien verstandig zijn om I9, J46 enzovoort ook al af te ronden, anders ontstaan er in je sheet weer andere afrondingsverschillen.
Dan hoeft J9 niet worden afgerond.

Wat het beste is hangt af van de context.
 
We zijn verwend in computerland, maar onthoud 1 ding:

In Excel bij opmaak/ format afronden: "what you see is NOT what you get...."!

:shocked:

Xharx
 
Mooi dat het opgelost is.:thumb:
 
Vandaag getest met het voorbeeld van HansDouwe "=RUNDEN(I9+J46+J10-J11-J12;2)"
werkt perfect.... Weer een foutje minder !!

Nog een vraag, hoe pas ik "RUNDEN" toe op de volgende optelling : =SUMME(E13:E14)-SUMME(E15:E45)
 
Laatst bewerkt:
Wat ik een groot nadeel vind, is dat in dit geval mensen die er niet zoveel verstand van hebben niet zaken kunnen reproduceren. Als je begonnen was met een voorbeeldbestand dan hadden deze mensen kunnen meekijken en zien wat je aan het doen bent en wat de oplossing is. Ik zie de antwoorden/formules toch liever in een document toegepast.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan