Laserprinter-printprobleem, strepen van cartridge of van fixeerrol?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Komen de brede horizontale banen op een laserprint van een probleem met de toner+drumcartridge (betreft een nieuwe cartridge) of van de fixeerrol (printer is ook pas anderhalf jaar oud en nu aan de derde cartridge begonnen)?
Een printje van een grijs vlak dat uiteraard ook op de print egaal grijs behoort te zijn. Reiniging van de fixeerrol door de ingebouwde printersoftware heeft niets uitgehaald.
Ik vind massa's info over de werking van de laserprinters met alle onderdelen en mogelijke printproblemen maar dit specifieke printprobleem-plaatje vind ik nergens terug.
Als een cartridge bijna leeg is en opnieuw geschud moet worden zijn het bij mijn weten altijd (onregelmatige) verticale banen. Maar deze is sowieso nieuw.

IMG_20221029_132419696.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20221029_114444617.jpg
    IMG_20221029_114444617.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:
printer is ook pas anderhalf jaar oud en nu aan de derde cartridge begonnen
...... Maar deze is sowieso nieuw.
Bel de winkel voor support of de fabrikant.
Anders terug naar de winkel, gevalletje garantie, 2 jaar heb je zeker garantie.
 
Bel de winkel voor support of de fabrikant.
Anders terug naar de winkel, gevalletje garantie, 2 jaar heb je zeker garantie.

Ja, uiteraard. maar de printerleverancier zegt: "Neem contact op met de fabrikant maar die zal -net als ik- allereerst verwijzen naar de cartridgeleverancier". En daar heeft-ie waarschijnlijk gelijk in. Fabrikant kan ik maandag bereiken. Dat is dus precies de vraag: Worden de strepen veroorzaakt door de cartridge of door het apparaat..... Als iemand daar een duidelijk antwoord kan geven sta ik alweer wat sterker voordat ik verder onderduik (of ten onder ga) in het kastje-muur verhaal.
 
Welke printer? Type/model/merknaam? Originele cartridge of imitatie/navulling? Houdbaarheidsdatum van de cartridge? Waar is de handleiding van de printer? Meestal aan het eind een probleemsectie met meerdere soorten problemen.

Hoe is het als je een pagina met tekst afdrukt?
 
Laatst bewerkt:
Welke printer? Type/model/merknaam? Originele cartridge of imitatie/navulling? Houdbaarheidsdatum van de cartridge? Waar is de handleiding van de printer? Meestal aan het eind een probleemsectie met meerdere soorten problemen.

Hoe is het als je een pagina met tekst afdrukt?

Canon i-SENSYS LBP6030. Mijn tweede (de eerste vrijwel identieke heeft het 10 jaar probleemloos gedaan). Beide printers altijd probleemloos gebruikt met huismerk-imitatie van ook steeds dezelfde leverancier. In de printerhandleiding staat over reinigen alleen een minimaal hoofdstukje over de reinigingssoftware voor de fixeerrol: één druk op de knop , vanzelf binnen 2 minuten klaar.
Met een tekstpagina vallen de banen helemaal niet op (als de cartridge leeg begint te raken zie je dat ook bij tekst heel snel in verticale banen). Bij plaatjes/foto's met grijze vlakken zie je het des te meer.
In de handleiding staat een heel hoofdstuk met een massa mogelijke printafwijkingen met oplossingen. Deze afwijking staat er niet bij.
 
Nog gekeken naar de datum van de cartridge? Als die nieuw is, zou ik deze retour doen. Dus je kunt de cartridge niet wisselen van printer? Overigens is het een misverstand om cartridges te schudden. Licht heen en weer wiegen/bewegen is juist.
 
Dit ziet er uit alsof het papier niet wit meer blijft. Dat kan makkelijk veroorzaakt worden door een te hoge temperatuur in de printer zelf c.q. te weinig koeling. U zou het probleem in dat geval bij de ventilator kunnen zoeken en het luchtfilter, wat meestal een doekje achter de ventilatieopening is. Zit daar stof op wat u weg kan harken? Draait de ventilator wel of staat dat deel tegen de muur? Anders is het papier te statisch en kan er ergens een aarding los zitten. Is het papier is wel geschikt voor laserprinters? Niet heel dun of voorzien van een coating?
 
Nog gekeken naar de datum van de cartridge?

Ik kan nergens een datum vinden, niet op de doos, niet op de cartridge. Maar hij kwam net nieuw uit de winkel. Mijn twijfels komen vooral voort uit het feit dat ik aan het einde van de vorige cartridge het probleem ook al meende te bespeuren (met er doorheen de gebruikelijke verticale banen van een bijna lege cartridge). Twijfel dus of het tóch aan de printer zelf ligt. Ik ga morgen toch eerst maar eens bellen met de cartridge-leverancier. Misschien heeft hun huismerk niet meer de kwaliteit die het vroeger had...
 
Dit ziet er uit alsof het papier niet wit meer blijft. Dat kan makkelijk veroorzaakt worden door een te hoge temperatuur in de printer zelf c.q. te weinig koeling. U zou het probleem in dat geval bij de ventilator kunnen zoeken en het luchtfilter, wat meestal een doekje achter de ventilatieopening is. Zit daar stof op wat u weg kan harken? Draait de ventilator wel of staat dat deel tegen de muur? Anders is het papier te statisch en kan er ergens een aarding los zitten. Is het papier is wel geschikt voor laserprinters? Niet heel dun of voorzien van een coating?

Het betreft een foto van een redelijk egaal grijs vlak, daar hoor je dus sowieso ook geen wit in te zien. Maar de lichte banen hadden grijzer/donkerder moeten zijn. De printer staat gewoon los en ziet er aan de buitenkant helemaal schoon uit. En hij maakt dezelfde gezonde geluiden als altijd tijdens het printen.
Eerst de cartridge-leverancier maar eens bellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan