• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Beveiliging verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.990
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Ik hen een Excel-speadsheet indertijd beveiligd met een wachtwoord.

Nu wil ik de beveiliging opheffen van dat sheet, dus dat ik niet iedere keer als ik dat sheet open m'n Wachtwoord behoef in te geven

Hoe doe ik dat precies?

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Simpel : bestand openen, dus een laatste keer mét paswoord.

Dan menu : Review (of NL equivalent) en daarin staat dan waar 'Protect Workbook' stond nu 'Unprotect Workbook'... knop drukken - paswoord zal gevraagd worden : ingeven en OK

Daarna bestand opnieuw bewaren en paswoord is verwijderd.
 
Hallo DigiCafee

Leuk met dit onderwerp je weer tegen te komen

Maar ik kom er niet uit met je uitleg.

Allereerst je schrijft "Dan menu : Review (of NL equivalent) en daarin staat enz, enz."

Bedoel je het lint menu boven in het scherm of in Opties voor Excel

En dan de vertaling van Review, maar dát zal me wel duidelijk worden als ik achter de plaats van het menu ben
 
Laatst bewerkt:
Ja, inderdaad ... sorry ...

Bij een beveiligd werkboek wordt die 'Protect ...' een 'Unprotect ...'

2020-07-01 20_52_39-Window.jpg
 
Hallo DigiCafee

Ik heb door de Afbeelding gevonden wat je bedoelde. Review wordt in het NL: Gegevens

En inderdaad staad op de aangegeven plaats: Beveiliging opheffen.

Dan klik ik dat aan, en wanneer ik dan het blad (het is maar een enkel werkblad dat ik gebruik) verlaat, wordt gevraagd: "Veranderde gegevens Opslaan?"

Waarop ik dan toestem.

Dan verlaat ik het werkblad.

En als test ga ik weer naar datzelfde werkblad en ik moet weer een wachtwoord invoeren, anders kom ik er echt niet in

De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik aldoor de laatste tijd 2x achterelkaar hetzelfde wachtwoord moest invoeren.
Is plotseling door de één of andere oorzaak opgetreden in het verleden.
 
Dat moeten we toch effe uitspitten ...
Zit de beveiliging op het werkblad of op de ganse werkboek ? Of op beide ?
 
Hallo DigiCafee

Het is slechts 1 blad met feiten, waar ik zuinig op ben.

Dat omschrijf je zeker toch niet als map? Toch?

Ik zou zelf zeggen, dát is een werkblad.
 
Kijk eens bij:

Bestand > Info > Werkmap beveiligen > Versleutelen met wachtwoord.

Wat staat hier?
 
En toch is een werkboek met 1 werkblad ook een werkboek : de beveiliging op niveau van werkboek is overigens iets anders, doet heel andere dingen als op niveau van werkblad.
Een werkblad kan beveiligd zijn om vb. cellen te wijzigen, maar een werkboek heeft beveiliging om vb. een blad toe te voegen of te verwijderen.

De beide items uit de menubalk moeten beiden 'Protect ...' vertonen (zie foto nog eens) want dan zijn ze klaar om te beveiligen en dus onbeveiligd.
Dan Excel bestand sluiten, mét bewaren (bestaat al, vervangen, ja ...)

en als je dan opent zou je de vraag niet meer mogen krijgen !

2020-07-01 20_52_39-Window.jpg
 
Is het een xlsm of xlsb?
Waarschijnlijk zit er een macro in.
 
zou ook zo maar kunnen, inderdaad ... maar zou me dan toch verwonderen dat hij zich niet meer zou herinneren die macro ooit geschreven te hebben...
Nu ja, TS kan een en ander nakijken : en dan zien we wel !
 
zou ook zo maar kunnen, inderdaad ... maar zou me dan toch verwonderen dat hij zich niet meer zou herinneren die macro ooit geschreven te hebben...
Nu ja, TS kan een en ander nakijken : en dan zien we wel !

Het is een XLSX bestand

Het lukt me tot nu toe trouwens niet die beveiliging er af te halen.

De eerste keer dat ik m'n wachtwoord moet invoeren is omdat het bestand beveiligd is,
en het tweede wachtwoord (overigens het zelfde-) is voor schrijfbevoegdheid of open als alleen-lezen
 
Laatst bewerkt:
Ben je zeker dat het Excel is dat om paswoord vraagt ?
Of zou het ook Windows kunnen zijn ? Toon anders eens de dialoog waarin je wordt gevraagd naar beide paswoorden : 2 screenshots dus ..
 
Hallo DigiCafee

Ja, dit moet Excel zijn.

2020-07-02.png


2020-07-02 (1).png

Kun je meteen zien dat ik 2x m'n wachtwoord moet ingeven voor 1 bestand te zien/werken
 
Die tweede beveiliging is een bestandsbeveiliging waardoor alle wijzigingen worden beperkt tot één welbepaalde user.
Hoe je dat instelt zie je in deze Youtube....

https://www.youtube.com/watch?v=v2scgaRQQsE

Jij moet dus hetzelfde doen maar nu alles verblanken en dan bewaren ...
 
Hallo DigiCafee

Ik heb het nu anders gedaan.

Ik heb alle cellen geselecteerd.

En opgeslagen in een nieuw bestand.

En klaar was Jan !!!

Nog zeer bedankt voor alle moeite, en je vasthoudendheid.

Dukkel
Jan Filarski
 
Hallo DigiCafee

Excuses, voor mijn manier van aanpak. Maar het werkt wel.
Ik heb dit niet eerder gedaan, omdat ik dacht dat bij kopieren van de cellen ook de Beveiliging "mee" zou gaan

Met vriendelijke groet
Dukkel
Jan Filarski
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan