Records selecteren van een formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

test1000

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2017
Berichten
258
Hoi,

Kan iemand mij de juiste weg wijzen ivm onderstaande.
Ik wil een formulier maken met verschillende hoofdstukken.
Hoofdstukken zijn "Eten", "Sport", "Vrije tijd", "Vakanties", "Politiek", en nog een aantal te bepalen hoofdstukken.
Elk hoofdstuk heeft een aantal 'vaste' records. Vb voor eten zijn de records : friet, aardappelen, vlees, groenten, hamburger, sla, tomaat, ....
Misschien wel 50 tot 100 records.
Nu wil ik een 'Variabel' formulier maken waar je eerst een persoon selecteert vb Jan Janssen
Dan selecteer je een hoofdstuk, vb sport, en krijg je alle opties te zien die onder sport vallen.
Dan is het de bedoeling dat je een aantal opties kan 'aanvinken' vb voetbal, basketbal en honkbal. De andere opties van sport blijven leeg.
Dan selecteer je een ander hoofdstuk vb 'Eten'. Je krijgt misschien 100 records te zien. Je selecteert dan alweer een aantal opties.
Soms kan het voorvallen dat je geen optie kan aanvinken, soms misschien wel 10 records.
Dan moeten de gegevens voor deze persoon bewaard blijven. Dus ofwel een tabel maken 'Jan_Janssen', ofwel een tabel met records 'Jan_Jansen' en alle geselecteerde opties.
En dan moet er nog een rapport gemaakt worden met bovenaan de naam, de hoofdstukken en onder elk hoofdstuk de aangevinkte opties.
Ik snap dat niemand een dergelijke database heeft maar welke websites kan ik meer info inwinnen om een dergelijk formulier/database op te bouwen.

Alvast bedankt.
 
Ik snap dat niemand een dergelijke database heeft maar welke websites kan ik meer info inwinnen om een dergelijk formulier/database op te bouwen.
Je hebt wel héél weinig vertrouwen in het ontwikkelvermogen van de helpers in dit forum dat je gelijk de weg vraagt naar andere websites.... Da's niet bevorderlijk voor de wil om te helpen :).

Desalniettemin toch maar wat tips:
Ik wil een formulier maken met verschillende hoofdstukken.
Slecht idee; hou je formulier algemeen. In essentie is elk 'hoofdstuk' namelijk hetzelfde, alleen de teksten veranderen. So what? Kun je dus makkelijk op één formulier afhandelen. Daartoe zet je een keuzelijst op het formulier waarin je de categorie selecteert. Die laad dan vervolgens de keuzes die je kan maken op je formulier.

Elk hoofdstuk heeft een aantal 'vaste' records. .... Misschien wel 50 tot 100 records.
Hier spreek je jezelf toch tegen? Wellicht lees ik slecht, maar 50 tot 100 is volgens mij behoorlijk variabel. Maakt overigens voor je vraag niet uit.

Dan moeten de gegevens voor deze persoon bewaard blijven. Dus ofwel een tabel maken 'Jan_Janssen', ofwel een tabel met records 'Jan_Jansen' en alle geselecteerde opties.
Dat eerste (tabel maken) is wel zo'n beetje het slechtste idee dat je geopperd hebt. Dat moet je dus zeker niet doen. Wél dus een tabel waarin je de keuzes opslaat.

Tja, daar wordt het dan wat lastiger, want 100 opties aanbieden is nogal wat op een formulier. Dat hou je namelijk niet overzichtelijk. Je zou een keuzelijst kunnen gebruiken waarin je meerdere waarden kan selecteren, en die je dan bij het opslaan uitleest en wegschrijft. Of je zet 100 selectievakjes op je formulier, die je, afhankelijk van de categorie, zichtbaar maakt of niet en labelt. Opslaan is dan ongeveer hetzelfde.
Wat je ook kiest, het gaat er nooit geweldig uit zien, omdat je gewoonweg teveel keuzes aan gaat bieden. Daarbij is 50 natuurlijk fraaier dan 100.
Wat wellicht een fraaiere oplossing is, is om twee keuzelijsten te maken waarbij de linker de beschikbare keuzes laat zien, en de rechter leeg is. Bij elke klik links verdwijnt de gemaakte keuze en komt die in de keuzelijst rechts te staan. Op die manier houd je een redelijk overzicht over wat je kiest.

Maar ik zou daar niet gelijk een optimale oplossing voor hebben. Anders dan eventueel de keuzes opsplitsen op een tabblad control, waarin je groepen van 25 selectievakjes zet bijvoorbeeld. De verwerking gebeurt dan weer zoals hierboven uitgelegd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan