Query met dezelfde gegevens uit meerdere tabellen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

BartKoop

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2018
Berichten
13
Goedemiddag,

Ik ben bezig met een risico en kansen analyse en wil Access hier bij gebruiken als database. Op dit moment heb ik 2 hoofdtabellen, namelijk "risico's" en "kansen" met daarin elk hun eigen kenmerken. Voor beide tabellen heb ik ook een invulformulier gemaakt om het geheel gebruiksvriendelijk te maken. In beide tabellen heb ik de kolommen "verbeterpunten" en "monitoring".

Nu wil ik graag 3 overzichten kunnen genereren. 1 met alle risico's, 1 met alle kansen en 1 met de verbetervoorstellen en vorm van monitoring. De eerste twee van de risico's en kansen zijn eenvoudig te maken door een query. Alleen bij het laatste overzicht heb ik problemen. Als ik een query maak waarin de gegevens opgevraagd worden van de verbeterpunten en de monitoring uit beide tabellen, krijg ik een overzicht met 4 kolommen waarbij alle verbeterpunten en manieren van monitoren gecombineerd van de risico's worden gecombineerd met de verbeterpunten manieren van monitoren van de kansen. Dit overzicht wil ik juist niet en is heel onoverzichtelijk. Het idee is om een overzicht te krijgen met 2 kolommen, 1 met het verbeterpunt uit beide tabellen en de tweede kolom met de manier van monitoren van beide tabellen.

Iemand een idee hoe ik dit kan doen?

Mvg,

Bart
 
Dag Bart, je kan misschien een union query gebruiken:
Code:
select Verbeterpunten, monitoring, "Risico" as Type from tblRisicos
union
select Verbeterpunten, monitoring, "Kans" as Type from tblKansen
Je kan eventueel daar WHERE of ORDER BY clauses aan toevoegen (ORDER BY alleen op het einde na het laatste statement)

vriendelijke groeten
Noëlla
 
Waarom gebruik je twee tabellen? Volgens mij kun je alles in één tabel zetten en heb je gelijk veel minder problemen. Zeg maar rustig: geen problemen :).
 
Waarom gebruik je twee tabellen? Volgens mij kun je alles in één tabel zetten en heb je gelijk veel minder problemen. Zeg maar rustig: geen problemen :).

Klinkt alsof ik te moeilijk heb gedacht. Heb meerdere tabellen gemaakt omdat het mij in het begin meer geordend leek. Gaat het dan wel goed als je in verschillende formulieren dezelfde tabel vult?

Mvg,

Bart
 
Als je er één tabel van maakt, waarom zou je dan nog meerdere formulieren gebruiken? Je moet je tabel(len) bekijken naar de objecten die je er in opslaat. In jouw geval heb je twee onderwerpen (risico, kans) die eigenschappen hebben en verbeter punten en monitoring. Dat is in mijn optiek één tabel met een paar velden:
1. Onderwerp (Kans, Risico)
2. Eigenschap (wisselend voor kans of risico)
3. Verbeterpunt
4. Monitoring

Heb je voor Kans 12 eigenschappen, dan zijn dat 12 regels. Idem voor Risico. Dat vul je vanuit hetzelfde formulier. In je rapportage maak je dan simpel een rapport.

Als ik het te simpel zie, dan zie ik de verbetering wel verschijnen :).
 
Als je er één tabel van maakt, waarom zou je dan nog meerdere formulieren gebruiken? Je moet je tabel(len) bekijken naar de objecten die je er in opslaat. In jouw geval heb je twee onderwerpen (risico, kans) die eigenschappen hebben en verbeter punten en monitoring. Dat is in mijn optiek één tabel met een paar velden:
1. Onderwerp (Kans, Risico)
2. Eigenschap (wisselend voor kans of risico)
3. Verbeterpunt
4. Monitoring

Heb je voor Kans 12 eigenschappen, dan zijn dat 12 regels. Idem voor Risico. Dat vul je vanuit hetzelfde formulier. In je rapportage maak je dan simpel een rapport.

Als ik het te simpel zie, dan zie ik de verbetering wel verschijnen :).

Ik snap wat je bedoeld en ik denk dat dit gaat lukken. Op deze manier kan ik via query's de gewenste rapporten opvragen :). Dank u
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan