• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel splitsen inhoud cel per 2000 karakters

Status
Niet open voor verdere reacties.

EBN

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2021
Berichten
32
Hallo,

Ik heb een bestand waarin per cel meerdere duizenden tekens staan (tekst met html opmaak), nu moet ik die inlezen in een database met de beperking van 2000 karakters per tekstveld. Ik moet deze cellen splitsen in meerdere cellen met allemaal een maximum van 2000 karakters.
1. Hoe krijg ik de splitsing over meerdere cellen voor elkaar? Is dat mogelijk
Voorbeeld: cel met 8000 tekens die moet dus gesplitst worden in 4 cellen met elk 2000 tekens
2. Is er een methodiek mogelijk dat het afbreken van de te splitsen tekst gebaseerd is op een HTML-tag, bijv. <br>, waarbij de 2000 karakters niet wordt overschreden?

Alvast bedankt voor een reactie!

Bert
 
Ik sta op voorhand al nooit te popelen om zelf voorbeelden in te kloppen, maar om cellen met duizenden tekens te gaan typen, en dan ook nog eens met HTML tags erbij? Dank je beleefd, maar daar pas ik voor :). Dus ik zou zeggen: doe er een voorbeeld bestandje bij. Want ik vermoed dat je dit moet gaan programmeren.
 
Dank voor de reactie, hierbij een voorbeeldbestand
 

Bijlagen

  • TEST_Splitsen2000karakters_Forum.xlsx
    33,7 KB · Weergaven: 27
zie bijlage
 

Bijlagen

  • TEST_Splitsen2000karakters_Forum.xlsm
    75,4 KB · Weergaven: 32
Moeten die tags wel meegerekend worden voor de lengte ?

Code:
Sub M_snb()
   Range("A2:A29").TextToColumns Cells(2, 26), 2, , , , , , , , , Array(Array(0, 1), Array(2001, 1), Array(4001, 1), Array(6001, 1), Array(8001, 1), Array(10001, 1), Array(12001, 1), Array(14001, 1), Array(16001, 1))
End Sub
 

Wauw, maar ik zie niet hoe je de splitsing voor elkaar hebt gekregen, of zie ik iets over het hoofd in het bestand?

Gevonden, ik ben geen Excel wizard... mooie oplossing! (afsluiting met haakje als eindteken) Dank!

groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Moeten die tags wel meegerekend worden voor de lengte ?

Code:
Sub M_snb()
   Range("A2:A29").TextToColumns Cells(2, 26), 2, , , , , , , , , Array(Array(0, 1), Array(2001, 1), Array(4001, 1), Array(6001, 1), Array(8001, 1), Array(10001, 1), Array(12001, 1), Array(14001, 1), Array(16001, 1))
End Sub

De tags moeten meegenomen worden voor de lengte.
 
OctaFish, in punt 2 staat dat de html tekst afgebroken moet worden op bvb "<br>" , maar niet dat die afbreekpunten bewaard moeten blijven.
dat volgt pas uit post 9.
 
Welk programma kan steeds slechts 2000 tekens inlezen ?
Als de tags meegaan in de lengteberekening is afbreken na een tag van geen betekenis. (hooguit voor jezelf/esthetisch).
 
Laatst bewerkt:
Welk programma kan steeds slechts 2000 tekens inlezen ?
Als de tags meegaan in de lengteberekening is afbreken na een tag van geen betekenis. (hooguit voor jezelf/esthetisch).

Hallo SNB, helaas zijn er leveranciers die (rich)tekstvelden beperken tot 2000 karakters. De teksten zijn transcripties, waarbij de transcriptie correspondeert met een regel uit de scan. Vandaar dat ik volledige regels wil in het tekstveld.
 
zie bijlage
bovenin kan je nu het max aantal karakters en de zoektekst aanpassen
 

Bijlagen

  • TEST_Splitsen2000karakters_Forum.xlsm
    76,9 KB · Weergaven: 23
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan