• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dynamische tabellen samenvoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelle87

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2013
Berichten
278
Goedenmiddag,

wij maken gebruik van een aantal queries, om afzetcijfers van klanten inzichtelijk te krijgen (in Excel). Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om resultaten uit verschillende query's samen te voegen in 1 lange tabel.

Ik heb bijvoorbeeld een query voor 2017, 2018 en 2019. Deze zou ik het liefst samenvoegen in 1 lange tabel. Ik kan natuurlijk die query langer maken en het resultaat van 2017 t/m 2019 uit kunnen lezen, maar het bestand wordt dan erg groot (50 mb of meer) en duurt lang op te vernieuwen. 2017 en 2018 wijzigen natuurlijk niet meer, dus die zou ik eenmalig ophalen en vervolgens niet meer hoeven te vernieuwen.

Ik heb een klein voorbeeldje gemaakt en hier bij gevoegd. Op tabbladen 2, 3 en 4 staan de tabellen die ik samen zou willen voegen naar tabblad 1 ("totaal verkopen").

Het liefst zou ik dit niet via VBA doen, omdat ik daar niet heel bedreven in ben. Maar als dat de beste (of enige) manier is, dan pas ik me graag aan natuurlijk.

Alvast bedankt!

Groet,
Jelle
 

Bijlagen

  • Voorbeeld bestand.xlsx
    13,6 KB · Weergaven: 40
Als volgt (met Gegevens, Gegevens Ophalen, Van Bestand). Je moet wel even de query bewerken zodat deze het bestand zelf neemt zoals jij hem hebt opgeslagen (eerste stap van de query bewerken). Na vernieuwen van de jaar tabellen bestand opslaan en dan de nieuwe query verversen.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld bestand.xlsx
    24,8 KB · Weergaven: 37
@jkpieterse, even off topic. Met veel trial and error begin ik wel 'iets' te begrijpen van PQ maar alles wat ik ik zoek staat steeds gefragmenteerd op verschillende sites of ik kom in doodlopende helpforadraadjes. Weet je een goede site waar veel gedocumenteerd is? Of misschien is het het een goed idee om er op jouw site een paar artikelen aan te wijden. Volgens mij ben je 1 van de weinige helpers hier die er frequent oplossingen mee aanbiedt.:D
 
Als volgt (met Gegevens, Gegevens Ophalen, Van Bestand). Je moet wel even de query bewerken zodat deze het bestand zelf neemt zoals jij hem hebt opgeslagen (eerste stap van de query bewerken). Na vernieuwen van de jaar tabellen bestand opslaan en dan de nieuwe query verversen.

Thanks! Dat is een stap in de juiste richting :)!

Als ik via Power Query nu 'uit bestand' en vervolgens uit Excel kies, dan kan ik eerst de 3 aparte tabellen inladen (op 3 verschillende tabbladen). Daarna kan ik ze samenvoegen in 1 nieuwe (rechtermuisknop en dan toevoegen). Op zich werkt dat, maar dan krijg ik 4 extra tabbladen er bij, terwijl jouw bestand maar 1 extra tabel laat zien.

Wat doe ik dan nog fout :)?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld bestand 2019-12-05.xlsx
    36,2 KB · Weergaven: 35
Mijn stappen waren:
- Gegevens, Gegevens ophalen, Uit bestand
- Bestand kiezen
- NIET de werkbladen selecteren maar direct op bewerken klikken
- De werkbladen dusdanig filteren dat je alleen de relevante overhoudt (dus eerst filterne op "Sheet" om de tabellen weg te laten en dan op "begint met" en Verkoop invullen om de tabs die het woord "Verkoop" in de naam hebben over te houden.
- Overbodige kolommen wegdoen
- De Data kolom expanderen
- Eerste rij als titels instellen
- Tussen-titels verwijderen
- Klaar!
 
Super, daar kan ik mee verder.

Het enige dat me niet lukt is de 'tussen-titels verwijderen' stap. Hoe doe je dat precies?
 
Door één van de kolommen te filteren op "Bevat Niet" en dan de koptitel kiezen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan