één veld in één record aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

so10070

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2014
Bij het aanklikken van de knop "Afdrukvoorbeeld" of "Afdrukken" wil ik een bijkomend veld als parameter gebruiken. Indien, bijvoorbeeld de knop "Afdrukken" aangeklikt wordt, moet bij dat record het veld Afdrukken op 1 gezet worden. Hoe wijzig ik één veld in één record van waarde via VBA. :(

Als je VBA code gebruikt om een afdrukvoorbeeld of afdruk te maken, dan kun je simpel een update query toevoegen aan de code die het veld bijwerkt. Vraag is of je dat al gelijk wilt doen, of achteraf. Dat laatste is dan dus pas bijwerken als je het afdrukvoorbeeld sluit. Overigens vind ik het zelf behoorlijk riskant op basis van een afdrukvoorbeeld; dat zegt volgens mij nog niet zoveel. Afdrukken kan ik mij nog voorstellen, maar afdrukvoorbeeld?

Ik heb twee knoppen "afdrukken" en "afdrukvoorbeeld". Hieraan is een lijst (tabel met rapportnamen) van rapporten verbonden. Kies ik uit de lijst een rapport en wil ik dit alleen op het scherm zien, dan krijgt het record (rapportnaam) een extra code 0 mee. Kies ik uit de lijst (tabel) en wil ik het rapport afdrukken dan krijgt dit record een 1 mee. Ik wil nu al naargelang ik "afdrukken" of "afdrukvoorbeeld" klik bij het betreffende record het veld NaarPrinter_Scherm op 1 of 0 zetten. Een beetje verstaanbaar uitgedrukt?

Ik vind het een omslachtige procedure, maar ik hoef er dan ook niks mee :). Ik zou een keuzelijst maken waarin je het rapport kiest, en vervolgens met de knop ofwel afdrukken, ofwel een afdrukvoorbeeld. En daar dan de bijwerkcode aan koppelen. Maar ik vind het bepaald niet waterdicht, want als je vanuit het afdrukvoorbeeld afdrukt, heb je geen juiste waarde in je veld staan. En als je een keer afdrukt staat de waarde op 1, maar als je de volgende keer een afdrukvoorbeeld van hetzelfde rapport bekijkt, staat hij weer op 0. Weet je alsnog niet dat het rapport is afgedrukt.

Maar goed, mijn antwoord blijft hetzelfde: maak een bijwerkquery die de waarde op 0 of 1 zet. Nu met uitbreiding: kopieer de SQL van de bijwerkquery naar je VBA venster, en pas de code zodanig aan dat hij in een string variabele past. Voer de SQL vervolgens uit met de opdracht
Code:
CurrentDb.Execute strSQL, dbFailOnError
of
Code:
DoCmd.RunSQL (strSQL)

Het ziet er ongeveer als in deze bijlage uit. Aangezien er tussenformulieren kunnen zijn, moet de keuze voor "afdrukvoorbeeld" of "afdrukken" wel behouden blijven. Ik kan dit ook omzeilen door voor afdrukken of afdrukvoorbeeld parallelle formulieren te ontwerpen. Of kan ik dit anders oplossen?voorbeeld.GIF

Jouw systeem ondervangt mijn bezwaren niet.

Je hebt gelijk. Ik heb alles aangepast en werk nu zonder een code. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan