0 - 10 volt converter

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast3913

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2006
Hallo forumgangers,

Ik heb een vraag over een camera systeem. Dit word vanaf afstand via het telefoonnetwerk aangestuurd om diagnostische gegevens over het systeem te verkrijgen.
Het heeft een ingang bestaande uit 2 schroefconnectors waarop je een accu kan aansluiten.
Zo kan het systeem de spanning van de backup accu meten. Echter moet de aangesloten spanning tussen de 0 en 10 volt liggen. 0 volt voor een lege accu, 10 volt voor een volle accu. Uiteraard ook alle spanningen daartussenin.

Nu heb ik het probleem dat onze accu's 12 volt of 15 volt zijn.
Weet iemand hoe je iets kan maken of kopen dat de spanning van de accu (dus 12 of 15 volt) omzet naar een waarde tussen en inclusief 0 en 10 volt?

M.v.g,

Jules

Als ik het goed begrijp regelt dat schema met behulp van 2 knopjes de spanning hoger en lager tussen de 10 volt.

Ik zie niet hoe dit mijn uitdaging oplost?
Ik moet het toegevoegde circuit op de accu aansluiten.
Als de accu vol is moet het toegevoegde circuit 10 volt geven.
Als de accu leeg is moet het toegevoegde circuit 0 volt geven.

Hallo

Je spreekt zelf van een "de spanning van de backup accu meten"

Meestal zijn deze batterijen 12V gesloten lood.

MAAR --> een loodbatterij van 12 V met een uitgangsspanning van 12V is leeg.

13.80V , of 14.40V is de klempspanning van een opgeladen lood batterij.

Spanningsdeler m.b.v. potmeter (of fijner af te regelen ... multiturn)

http://www.google.be/imgres?imgurl=...mBkUYGxJsOw0QW5vYD4CA&ved=0CD4Q9QEwAg&dur=593

22Kohm of 47Kohm is hiervoor eventueel bruikbaar ...

Te koop in een lokale eletronika winkel (die onderdelen verkoopt)

Peter

Laatst bewerkt:
Wow geweldig jullie antwoorden. Nu begint mijn grijze massa ook weer op gang te komen. Vroeger heb ik elektro gedaan. maar na een carriere switch is het toch allemaal best vaag geworden. Dat van de spanningen van de loodaccu wist ik niet. Hoe zit dat met een lithium ion accu? Hetzelfde?

Maar hoe komen jullie allemaal op verschillende waarden?
Kunnen jullie wat berekeningen laten zien?
Ik ken de wet van ohm nog maar kan hem even niet meer toepassen.
I = U / R
R = U / I
U = I x R

doormiddel van spanning die zich verdeeld over 2 weerstanden kun je dus op 10 volt over een weerstand komen. Dat begrijp ik ook in het geval van een potmeter.
Als ik 2 weerstanden in serie zet, dan is de stroom door de weerstanden hetzelfde....maar...als ik een accu aansluit op de klemmen van het camerasysteem...dan weet ik alleen de spanning.
Ik weet de stroom niet. In de handleiding van het apparaat staat alleen maar dat er 10 volt DC op mag staan. Niet welke stroom er vloeien zal na aansluiting.
Met alleen spanning kan ik de benodigde weerstanden niet berekenen. Dus hoe hebben jullie dat nu gedaan?

Hallo

Liefst te veel , dan te weinig info --> kun je zelf het voor u nuttige uitfilteren.

Meetingangen zijn zo goed als altijd altijd hoogohmig ... er loopt dus geen , of zo goed als geen stroom.

L.i.o.n. batterijen zijn niet eenvoudig om veilig/verantwoord op te laden.

4.20 V bij +/- 20°C is een opgeladen batterij.

4.19 V is slechts ??? opgeladen , en dus zeker niet vol.

4.21 V ben je bezig met overladen , en zal deze batterij/cel zeker niet lang mee gaan.

Dus --> l.i.o.n. dien je de klemspanning ZEEr nauwkeurig in de gaten te houden.

De max. stroom waarmee je deze oplaad , dient ook beperkt te worden (is afhangkelijk van welke cel)

1 l.o.n. cel , indien verkeerd behandelt , kan uiteraard ontploffen , en dit zijn echte bommen (v.b. cel --> 18650)

De meeste cameraatjes werken op 12v , verbruik reken ik +/- 1.5A (1A camera , 500mA voor eventueel aanwezig I.R l.e.d.'s)

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan