0x80070490 bij upgrade van XP naar Win7

Status
Niet open voor verdere reacties.

PH-RVG

Gebruiker
Lid geworden
21 okt 2005
Berichten
663
Er is een systeem bij me gebracht met het verzoek om te upgraden van XP naar Windows 7 want "ik kan het niet".
Dat klopt, bij de start van de installatie komt de boodschap 0x80070490 kan geen locatie vinden, er is tenminste 681MB vrije schijfruimte nodig.
Er is voldoende ruimte, dus het probleem zit ergens anders. Wat heb ik al gedaan:
- schijf opruiming
- uitgebreid gescand naar malware
- hersteld naar een maand eerder
- sfc / scannow lukt niet; geeft foutcode 0x000006ba- De RPC server is niet beschikbaar
Het hulpprogramma dat ik bij Microsoft tegenkom is niet geschikt voor XP.
Partition Magic weigert om de lege 2e partitie te mergen met de hoofdpartitie (had ik ook geprobeerd)

Graag advies (systeem leegmaken, fdisk en opnieuw neginnen kan altijd nog, maar dan moet ik eerst XP weer opnieuw installeren voordat ik Win7 upgrade kan gebruiken.)
 
Even snuffelen in Google... onderstaande komt van de Microsoft website:

Windows 2000, Windows XP, and Windows Server 2003
To resolve this issue, use the System File Checker to verify that the correct versions of the system files are present. To do this, follow these steps:
Click Start, and then click Run.
Copy and then paste (or type) the following command in the Open box, and then press ENTER:
cmd
At the command prompt, type sfc /scannow, and then press ENTER.

Note If you are prompted for your Windows XP CD, insert the CD into the CD drive.
After the System File Checker has finished, try to install updates again.
For more information about the System File Checker, click the following article number to view the article in the Microsoft Knowledge Base:
310747 (http://support.microsoft.com/kb/310747/ ) Description of Windows XP and Windows Server 2003 System File Checker (Sfc.exe)
If the System File Checker does not resolve the issue, you must perform a repair installation of Windows XP.

For more information about how to perform a repair installation of Windows XP, click the following article number to view the article in the Microsoft Knowledge Base:
315341 (http://support.microsoft.com/kb/315341/ ) How to perform an in-place upgrade (reinstallation) of Windows XP

After the repair installation is complete, try to install the updates again.

Note Performing a repair installation will not damage files and applications that are currently installed on your computer.







mocht dat het probleem nog niet naar tevredenheid oplossen... lees deze thread dan eens (met name de laaste reactie)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me niet duidelijk genoeg uitgedrukt:

  • sfc werkt niet (zie originele post)
  • herinstallatie
    wilde ik vermijden (zie laatst zin van mijn post)
Uiteindelijk mag die hele XP weg; ik wil Win7 installeren
 
als de oplossing van MS niet werkt, wordt er een REPARATIe installatie voorgesteld, dat is iets anders als een HERinstallatie. Je behoud bij een reparatie alle instellingen en installaties, die ben je bij een herinstallatie kwijt.

in mijn vorige reactie ging het een beetje verkeerd.... kijk ook eens hier: http://windows7forums.com/windows-7-support/1782-installation-fails-error-code-0x80070490.html


overigens lijkt een upgrade van XP/Vista naar Windows7 leuker dan het is hoor. Er zijn nogal wat problemen (maar dat heb je al ondervonden). Bovendien blijft er enorm veel rotzooi op je pc staan. Beter om gewoon een verse installatie te doen vanaf een kaal systeem. De hele boel formatteren en opnieuw installeren.
Dat is minder werk dan het lijkt, mits je het even goed aanpakt. Ik maak altijd even een plan-de-campagne:

* Maak een goede backup van alle bestanden en documenten die je wilt bewaren.
* Maak een lijstje (gewoon met een papiertje+potlood) van software die je weer terug wilt hebben na de nieuwe installatie, en wees een beetje kritisch. Grote kans dat je maar 30% van de nu geinstalleerde programma's ook werkelijk gebruikt. Zet die programma's ook weer terug, en laat de rest gewoon lekker weg. Dat kan later altijd nog.
* Ga op zoek naar de installatiebestanden/schijfjes (en de liscentie-codes)van de software die je weer opnieuw wilt installeren en zorg dat je alles binnen bereik hebt als je gaat installaren. Voor ieder programma opnieuw de kast overhoop halen werkt frustrerend.
* Bedenk hoe je de nieuwe installatie wilt inrichten, en schijf dat ook op een papiertje. Gebruik minimaal 2 partities: ééntje exclusief voor Windows (dat kan een relatief kleine schijf zijn, 10GB is meer dan genoeg) en ééntje voor programma's. Een aparte partitie voor documenten is ook aan te raden, bovendien is dat handig bij het maken van backups. Als je het luxe wilt doen, maak je ook nog een partitie exclusief voor de swapfile (ter grootte van ongeveer 2x de hoeveelheid RAM). Geef die partities bovendien een duidelijke naam, als SYSTEM, SWAP, DOCUMENTS, PROGRAMS. Als je een partitie maakt voor de swapfile, kan je die desnoods verbergen, zodat je hem niet terugziet in je verkenner. Met die partitie doe je immers niks, dus het is beter om het uberhaupt niet te zien. Kan je er ook niet aan knoeien.
* Weet je zeker dat je van alles een backup hebt, en dat je alles opgezocht hebt? Formatteren maar!
* Leeg systeem: Windows installeren.
* Installatie windows klaar? Nu eerst de partities maken.
* Antivirus installeren
* Windows updates installeren
* Programma's installeren
* Data terugzetten
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel; zoals ik al schreef was het mijn computer niet en om verdere tijd te besparen ben ik op nul begonnen: formatteren, XP, SP2 en daarna Win7; dat is allemaal prima gelukt, maar daar zat het probleem niet.
Ik had mezelf tijd willen besparen door het probleem op te lossen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan